4248
Sök

Elproblem med gammal Volvo 440.

14 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#1
Vet inte om detta är rätt avdelning, men here goes.

Lämnade in gamla volvon till bilverkstan, då det inte startade.
Meken hittade problemet och det var lite udda. Under passagerar-
sätet sitter en elkontakt som levererar ström till bensinpumpen.
Han öppnade upp den, sprayade på lite kontaktspray och satte ihop
kontakten igen. Voila, pumpen fick ström igen och bilen går fint.

Nu efter en vecka så har jag samma problem igen, bilen startar inte.
Så glad i hågen så tog jag en burk 5-56, öppnade kontakten och
sprayade på. Satte ihopa kontakten och försökte starta. Funkar inte sad
Startmotorn går bra, men ingen el till pumpen.

Så min fråga är egentligen, funkar 5-56 som kontaktspray? Eller vad kan jag göra??

Student
232 Inlägg
6 maj 2007
#2
är det bara en vanlig kontakt kan du klippa kablarna och montera dit vanliga kableskor istället då borde du inte ha några problem med dålig kontakt.
På de viset slipper du spraya den en gång i veckan ocskå

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

14 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#3
Tore:

Tack, ska testa det.

Synd bara att jag inte kan få igång den nu, så jag kan ta mig till stan sad

21 761 Inlägg
6 maj 2007
#4
Annars får du nog försöka att mäta på alla skarvar från säkringen till pumpen och se vart det blir avbrott i spänningen. Men om det krånglar med kontakten så är det som Tore skriver, det är bättre att ta bort kontakten och sätta nya kabelskor.

5-56 är ju egentligen mest till för att driva ut fukt, smörja och rostskydda. Visst fungeraer det som en typ av kontaktspray också, men det finns nog bättre medel för det ändamålet.

14 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
... men det finns nog bättre medel för det ändamålet.

Ingen som vet?? neutral

21 761 Inlägg
6 maj 2007
#6
Har du provat att mäta inuti kontakten så att det verkligen kommer fram spänning där?

Annars är det ju ganska meningslöst att spreja.

67 Inlägg
6 maj 2007
#7
reläääääääääääääääääää:Oyikesyikes


14 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#8
Ja, jäklar, jag måste bara berätta. tongue

Det var INTE kontakten under förarsätet, jag hade hört fel!!

Ringde till bilmekanikern direkt när de öppnade och berättade
om problemet. Då fick jag reda på att det är kontakten under BAKSÄTET lol

Så jag lyfte upp baksätet, knackade på hållaren till strömsladdarna
(där fanns inga löstagbara kontakter), enligt instruktion från meken.

Vips, så startade bilen och jag körde till jobbet imorse smile

Nu säger bilverkstan att det inte går att reparera strömproblemet,
utan att jag antingen får köpa en beg. bensinpump, eller en ny...
Kan det verkligen stämma??  sad

21 761 Inlägg
7 maj 2007
#9
Hur menar du nu, finns det ingen kontakt där bak?
Men meken hade ju tagit loss kontakten och sprayat i den.

14 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab:

Mjä, det var faktiskt inte på det sättet. Jag pratade med meken för två veckor
sedan på telefon och han förklarade kort vad han hade gjort.

Två veckor senare, dvs igår, så förvanskades mekens beskrivning till det jag skrev
i mitt första inlägg här... Minnet är inte långt, men det är kort big_smile

Det var något med elförsörjning i kupén i vart fall... roll

14 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#11
Fattar fortfarande inte hur elproblemet kan lösas genom att man
knackar på hållaren till bensinpumpen... hmm

När man kör med bilen så skakar det till när man kör över håligheter
och sånt. Verkar konstigt...

1 813 Inlägg
9 maj 2007
#12
när min pump la av så fick man banka igång den varje gång bilen varit avstängd sen funka den=)  fast efter 2 veckors bankande så la den av helt.. tog hem bilen skruva av pumpen satte igång pumpen med hjälp av en batteriladdare hemma.. fick igång skiten när man slog lite nätt på pumpen sen körde jag allt jag hitta i garaget för att rengöra den å smörja den.. körde tex disel, t-röd, bensin, olja, ja allt man kunde hitta=) pumpen gick som fan efter allt jag körde=)  sen satte jag tillbax den i bilen och körde det höl i 3 dagar iaf utan att jag fick banka=) efter som jag redan hade beställt en ny så bytte jag den när jag fick hem den.. men den gamla pumpen gick nästan helt felfritt efter min smörjning=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

21 761 Inlägg
9 maj 2007
#13
chrismalm skrev:
Fattar fortfarande inte hur elproblemet kan lösas genom att man
knackar på hållaren till bensinpumpen... hmm

När man kör med bilen så skakar det till när man kör över håligheter
och sånt. Verkar konstigt...

Jaha, var det hållaren för bensinpumpen som meken knackade på. Det var ju en annan sak. Om det är glapp i anslutningarna inuti pumpen eller om kolen i pumpmotorn är dåliga så kan det nog stämma att du bör byta till en annan pump, det felet är säkert knepigt att fixa.

Att bilen skakar till när du kör över håligheter kan vara att pumpen slutar att pumpa tillfälligt i någon sekund eller så, sedan går den igång igen.

14 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
...
Att bilen skakar till när du kör över håligheter kan vara att pumpen slutar att pumpa tillfälligt i någon sekund eller så, sedan går den igång igen.

Ah, jag menade att bilen skakar/vibrerar pga av dåliga stötdämpare wink
Inget annat.

Men jag undrar lite över det. Om man är ute och kör och pumpen
verkligen ger upp, då har man väl bara några droppar att köra
vidare på? Typ ett par hundra meter eller så...
Senast redigerat av chrismalm (9 maj 2007)

21 761 Inlägg
9 maj 2007
#15
Jag tror nog att motorn stannar ganska fort om pumpen lägger av.

Att kolla stötdämparnas kondition är lätt. Man trycker ner ena sidan på bilen och släpper upp direkt, om den gungar efter flera gånger så är dämparen dålig. En bra dämpare ska inte gunga efter någonting, bilen ska åka upp till rätt läge och stå still direkt.

14 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#16
Så om man märker att motorn börjar hacka, ska man trycka ner kopplingen och
försöka rulla in till kanten? Eller hur parerar man något sådant på bästa sätt? neutral


Sök