0,9l/mil, så 90cl/290hk=0,310cl/hk/mil snålare än en prius
Det låter rimligt ja. Du har en bil som har mycket mos i maskin men samtidigt drar rimliga mängder soppa. Inte dumt. Men jag (och även evildan misstänker jag) jagar snål förbrukning. Olika prioritet där. Dessutom vill vi bägge ha en bil med automat.
Helt klart olika prioritering. Ville mest visa att enbart liter per mil inte säger allt om en bil är "snål", och även att "stora" (nåja är ju ingen jättestor ändå) motorer inte automatiskt drar mycket mer bensin än standard 2,0.
Märker ni stor skillnad på vad ni har för hjul på priusen? Om ni har provat annat än original då, såg en av er hade magnesiumfälgar. En vän monterade 18" på en lupo 3l och då ökade förbrukningen direkt till 0,45l/mil, stor ökning med enbart tyngre hjul med mer friktion.
Mercury Monterey bland mina -gamla bilar- drog 1.8liter milen med 400cui (6554.8cm³), det ger en förbrukning om 0,2746liter i bränsleförbrukning/slagvolymsliter. 2.2ton slagskepp med c6låda är alltså snålare än både en Prius 0.2866 och SAAB 0.45liter.
Angående hjulen, det märks skillnad på sommar och dubbade vinterdäck, inga mängder men det ökade rullmotståndet påverkar givetvis. Större fälgdiameter påverkar inte förbrukningen så länge man åker på samma bredd och lämplig profil för lika diameter. Magnesiumfälgar har faktiskt samtliga Priusägare av genII om det sitter dom originalmonterade hjulsideförsedda 7-ekrade fälgarna på bilen. http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_(XW20)
0,9l/mil, så 90cl/290hk=0,310cl/hk/mil snålare än en prius
Det låter rimligt ja. Du har en bil som har mycket mos i maskin men samtidigt drar rimliga mängder soppa. Inte dumt. Men jag (och även evildan misstänker jag) jagar snål förbrukning. Olika prioritet där. Dessutom vill vi bägge ha en bil med automat.
Låter inte rimligt, nej. Det går knappast åt 0.9l/mil vid fullt effektuttag. Bilen drar kanske 0.9 när du cruisar på motorvägen och använder låt säga 70hk, som en prius gör.
Det låter rimligt ja. Du har en bil som har mycket mos i maskin men samtidigt drar rimliga mängder soppa. Inte dumt. Men jag (och även evildan misstänker jag) jagar snål förbrukning. Olika prioritet där. Dessutom vill vi bägge ha en bil med automat.
Helt klart olika prioritering. Ville mest visa att enbart liter per mil inte säger allt om en bil är "snål", och även att "stora" (nåja är ju ingen jättestor ändå) motorer inte automatiskt drar mycket mer bensin än standard 2,0.
Märker ni stor skillnad på vad ni har för hjul på priusen? Om ni har provat annat än original då, såg en av er hade magnesiumfälgar. En vän monterade 18" på en lupo 3l och då ökade förbrukningen direkt till 0,45l/mil, stor ökning med enbart tyngre hjul med mer friktion.
Mercury Monterey bland mina -gamla bilar- drog 1.8liter milen med 400cui (6554.8cm³), det ger en förbrukning om 0,2746liter i bränsleförbrukning/slagvolymsliter. 2.2ton slagskepp med c6låda är alltså snålare än både en Prius 0.2866 och SAAB 0.45liter.
Angående hjulen, det märks skillnad på sommar och dubbade vinterdäck, inga mängder men det ökade rullmotståndet påverkar givetvis. Större fälgdiameter påverkar inte förbrukningen så länge man åker på samma bredd och lämplig profil för lika diameter. Magnesiumfälgar har faktiskt samtliga Priusägare av genII om det sitter dom originalmonterade hjulsideförsedda 7-ekrade fälgarna på bilen. http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_(XW20)
Jag hade en Pontiac Grand Safari -71 för en massa herrans år sedan. Den hade en totalvikt på 3000kg och en tjänstevikt på 2510 kg. Motorn var en 7,45 liters 455:a och det var hur enkelt som helst att ligga på mellan 2 och 3 liter/mil men vid jääääätttttttteeeeelugn körning så har jag för mig att det gick åt 1,5 liter/mil. Med Vetten är det 1,5 liter/mil och uppåt så långt man vill och har råd.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!