2959
Sök

Volvo 940 -91 trögstyrd

109 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#1
Hallå, som rubriken lyder så är min 940 trögstyrd. Men det är bara när den stått ett tag och då den stått så är den bara trög typ ett kvarts varv, sen blir det lätt. Och när man ska lufta styrservon så ska man ju ta av locket till servooljan och ratta framoch tillbaks, men då undrar jag, hur mycket ska man ratta? Ända tills det tar stopp eller? Va ute och testa nyss men vet inte om det blev nån skillnad. Och finns det nå tips om hur man vet om pumpen är dålig? Ger den ifrån sig missljud?


109 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#2
Nu hoppas jag nån svarar så man får nån hjälp med bilen, har frågat folk och dom kommer inte på nåt, så hoppas nån på forumet har varit med om samma sak. Servon ger inte ifrån sig några missljud, har sträckt remmen så den är som de ska vara, servoljan är röd (som den ska vara antar jag) det läcker inte någonstans, det går lätt att styra åt höger (man kan använda en hand) men åt vänster är det skittungt så man måste använda båda händer och ta i bra mycket, men ju längre man kör, desto lättare går det. Men då man kört typ 3-4 mil på en 90-väg och ska svänga in på en mötesplats så går de tungt en liten bit sen släpper det, känns skapligt äckligt. Är det bara att byta pumpen eller kan man fixa den på nåt vis?
Tacksam för svar.


5 706 Inlägg
7 april 2014
#3
Testa lufta servon först (om du inte redan gjort det).

Lufta servon gör du genom att:
Ta loss locket på servooljebehållaren
Ratta fullt åt valfritt håll och sedan hålla där ca10sek
Ratta fullt åt andra hållet och håll där ca 10sek

Gör sen så ända tills det inte bubblar i behållaren längre.


Eventuella felorsaker jag kommer på annars:
Sirande servorem
Dålig servopump
Dåliga fjäderbenslager
Dålig styrväxel
Dåliga hydraulslangar

Verkar ju väldigt underligt när det bara är när du rattar åt vänster som felet uppdagar sig.


627 Inlägg
7 april 2014
#4
Testa olja in rattknutarna eller vad det heter, det hjälpte på min smile


109 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#5
volvo-93 skrev:
Testa olja in rattknutarna eller vad det heter, det hjälpte på min smile

Okej, vart sitter rattknutarna och vad oljade du in med? (:


627 Inlägg
7 april 2014
#6
Dom sitter framför torpedväggen typ under insuget och bromsservon, Testa med WD 40 eller 5-56 om inte det hjälper testa byt servo oljan släng i atf dexron 3 syntet smile

Det är sällan en styrväxel går sönder på en Volvo det är alltid knutarna som kärvar om en styrväxel är sönder så ska det låta om den.
Senast redigerat av volvo-93 (7 april 2014)


109 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#7
volvo-93 skrev:
Dom sitter framför torpedväggen typ under insuget och bromsservon, Testa med WD 40 eller 5-56 om inte det hjälper testa byt servo oljan släng i atf dexron 3 syntet smile

Det är sällan en styrväxel går sönder på en Volvo det är alltid knutarna som kärvar om en styrväxel är sönder så ska det låta om den.

Okej, ska tesa det sen idag då (:
Spände remmen igår och luftade servon, kändes som att den gick lite bättre men känns som att man får ratta en liten bit innan servon börjar hjälpa ändå, men när jag spänt och luftat så började servon skrika, vad kan det bero på? För hårt spänd rem? Slut servopump?


1 562 Inlägg
8 april 2014
#8
Precis som volvo-93 skrev så beror den tröga styrningen på knutkorsen på rattaxeln. Smörj dem eller byt dem.

109 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#9
Har smörjt knutkorset och bytt oljan, och luftat ordentligt så den verkar funka nu, styr lätt åt båda håll utan att den blir trög i mitten!


109 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#10
Servon funkar perfekt när bilen är varm men helt jävla död när den är kall. Är det servopumpen?


627 Inlägg
109 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#12
volvo-93 skrev:
Servopumpen börjar nog bli sliten.

Jo de känns som att de lutar åt de hållet.. Om man kollar ner i behållaren när bilen är igång så ska man väl se hur oljan cirkulerar?



Sök