2529
Sök

Tips sökes om MB SLK & Audi TT cab

Örebroare i exil
970 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Går i tankarna att skaffa mig en till bil. Och nu när sommaren står för dörren har jag börjat fundera mer och mer på en cab. Har kikat runt lite och konstaterat att de två bilar som faller mig mest i smaken är Audi TT och Mercedes SLK. Om man ska kika inom en rimlig prisram vill säga...

Så folket, ös på med för och nackdelar mellan de olika bilarna. TT har jag aldrig fått uppleva på nära håll så att säga, men en SLK hade familjen för ca 10 år sen. Dock var man så pass ung då att man inte tänkte så mycket på hur bilen egentligen var.

Fördelarna med mercan som jag ser det är att dels har den plåttak, som iaf i mina teorier skapar en tystare atmosfär i kupén och så är den bakhjulsdriven, vilket jag bara ser som ett plus när man ska bränna runt på krokvägar längs västkusten. Hur är det med bagageutrymmet i de båda? Inte för att bilen ska användas som någon slags flyttåsna, men ett bagage är ju alltid bra att ha trots att jag aldrig nyttjar det!

Det jag redan nu kan säga är att 200 motorn i SLKn går bort direkt, såvida det inte handlar om 200K motorn som kom vid senare årsmodeller. Så då återstår bara 230K och 320 alternativen. Visst hade en AMG vart kul, men då kostar det också...

Audin finns ju med både fram och fyrhjulsdrift, likaså med två olika effekter. 180 och 225 hk (V6an går bort pga priset). Finns den med automatlåda?

Mvh K

Hej FRA!

DFFL
9 020 Inlägg
11 maj 2007
Har inte mycket erfarenhet av någon utav de.
Men jag hade satsat på en TT, MB:n ser ut som en leksaksbil.
TT:n med egentligen, men inte lika mycket.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 maj 2007
bagagen i mbn är så stort att du ska få ner en golfbag när caben är nerfäld tongue

57 Inlägg
11 maj 2007
Har en TT, visserligen en V6, men lite hjälp på traven kan jag kanske ge.

När jag sålde min oanvändbara Challenger cab förra året (se länk)http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … p;cat=9262 så satt jag där på utefiket och kollade bilar som rullade förbi.
Ganska snart kom jag på att Mercedes SLK 230 o 320 i silver måste vara Sveriges vanligaste Cab!
Inget ont i det, men visst är det kul att vara lite "udda"! roll

TT´n har ett bagage som tar tre stora sportbagar eller om man så vill två vanliga backar läsk + fyra pappkassar.

Den finns sällan till salu som automatare med 1.8:an, men söker du på "mobile" får man en och annan träff.
Mitt tips då jag fortfarande är färsk på det här med TT är att fråga proffsen på länken nedan:
http://www.nordicaudi.com

Jag provade ett par bilar av annat fabrikat innan köp och några gick bort pga dålig sikt ifall man är 190cm som jag.

TT´n sitter man bra i och tygtaket som är dubbelt isolerar ganska bra mot vägljud.
Å andra sidan låter bilen såpass bra att jag t om stänger av stereon bara för att höra motorn sjunga ut på växlarna.

Lycka till!!

Mvh  Olle B

http://img168.imageshack.us/img168/6476/cimg4995copygx1.jpg

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

Sök