Skall börja renovera min Opel Omega 3000 -89'a. Kommer lägga upp bilder och uppdateringar om hur det går här. Det kommer antagligen ta ganska lång tid att få tillbaka den i toppskick och jag har ganska lite tid att hålla på med den tyvärr. Men jag uppdaterar när något händer med den. Bilder på vad som görs just nu kommer i morgon.
Planen är: - Rostlagning - Dörrbyte - Skärm byte fram och bak - Huvbyte - Byta baklyktor - Byta framlyktor och blinkers - Byta ut dimljusen - Omlackering - Bakaxel byte - Nytt innertak - Eventuellt nytt kjolpaket
Kanske hittar något mer på vägen som måste åtgärdas också. Men det finns att göra.
Rivning pågår av bilen, när vi tog av skärmarna hittade vi mer rost i framvagnen så det skall svetsas innan dom andra skärmarna sätts dit. Höger framskärm avplockad. Och under den hittade vi mer rost. Vänster framskärm avplockad. Där såg det bättre ut men vi tänkte byta ut det fästet ändå. Har en reservdelsbil som fästena ser bättre ut på.
Den har gått 30341 mil så den har inte gått speciellt långt. Problemet är under, det är rost i balkar, trösklarna, hål i golvet. Kommer lite bilder på golvet när kameran har laddat upp sig lite till.
Eftersom vintern närmar sig så blev det bara att rostlaga det nödvändigaste innan besiktning. Pågrund av vild unge så hittar vi för tillfället inte laddaren till digitalkameran, så fort laddaren är återfunnen så kommer nya bilder upp.
Nu så är kameran laddad och lite nya bilder är fixade. Vingen avplockad och kameran bestämde sig för att det var natt. Nya vingen. Rostlagning i golv, tyvärr hann jag inte med en förebild men det var hål så man kunde kolla väglaget under färd. Bytt huv, när jag stängde den första gången så gick den i baklås mycket spännande. Huv och bytt framskärm. Framskärm från en 24v med annan blinkers på plats. Gamla huven och isättningen av scoopet.
I lördags kom snön ordentligt så vi tänkte att det går fort att slänga ihop det sista och sticka in och besikta bilen. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Blinkersinsattsen var det som ställde till det av allt som kunde gått fel.
Nu har vi lärt oss att blinkersinsattsen på kombi är mindre än på sedan och 24v ser inte likadan ut som 12v. Det blev ingen besiktning utan vi får använda vinkelslip för att göra om bilen till en 24v i fronten annars blir det fel mot skärmarna som också är från 24v.
Lite bilder på missödet: 12v hål för lyktor med den där förrädiska kanten.
Angående blinkersen, så har är det ingen skillnad på blinkers på grund av 12v och 24v modellerna! Det som är anledningen till att det skiljer mellan blinkersen är pga årsmodellen . Fram till 1990 så är det den mindre modellen och från 1991 är det den större!
Lite mer gjort på bilen. Höger bakskärm,tank lock och tröskel utbytt och rostlagat. Även rostlagat en del i golvet. Ursäkta missen på att ställa in datum i kameran.