3838
Sök

Köpråd Saab 9-5 kombi 2,0t Biopower årsmodell 06

730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#1
Tjenare.


Hittat en 9-5 biopower 06 med 21tusen mil på mätaren.

Ja vad har ni att säga om bipower saabarna bra eller anus?

Sitter tydligen chip från bsr i som ökat effekten till 220hk, är det något man ska hålla sig bort ifrån?

Flika gärna in med lite vettig info vad man bör kolla efter som brukar vara ett problem på dom
eller vad du har för erfarenhet av dom bra som dåliga.



Mvh

Of World
3 370 Inlägg
23 april 2014
#2
haft några, 2.0T är trött... original då.

bullrig med.. men funkade bra mekaniskt smile den som gått mest i min ägo var -07 med 37k mil (19 vid inköp) byte bromsar olja och någon slang smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#3
opel_vectra_gts skrev:
haft några, 2.0T är trött... original då.

bullrig med.. men funkade bra mekaniskt smile den som gått mest i min ägo var -07 med 37k mil (19 vid inköp) byte bromsar olja och någon slang smile

Ja tror väl med att 150hk är lite för liten för den bilen.

Vill väl helst inte ha en 150hk:are med den bilen jag hittat verkar vara fin för den pengen dom vill ha.
Sen att den var chippade gör ju att den kanske inte är så trött, men kanske bidrar med annat i sin följd.

Bullrig säger du, hur bullrig? vill ju inte sitta med hörselkåpor tongue

Ja jag har sätt att det finns par långmiilare så det är väl ett tecken på att dom kan gå långt

Of World
3 370 Inlägg
23 april 2014
#4
master_- skrev:
opel_vectra_gts skrev:
haft några, 2.0T är trött... original då.

bullrig med.. men funkade bra mekaniskt smile den som gått mest i min ägo var -07 med 37k mil (19 vid inköp) byte bromsar olja och någon slang smile

Ja tror väl med att 150hk är lite för liten för den bilen.

Vill väl helst inte ha en 150hk:are med den bilen jag hittat verkar vara fin för den pengen dom vill ha.
Sen att den var chippade gör ju att den kanske inte är så trött, men kanske bidrar med annat i sin följd.

Bullrig säger du, hur bullrig? vill ju inte sitta med hörselkåpor tongue

Ja jag har sätt att det finns par långmiilare så det är väl ett tecken på att dom kan gå långt

den var i klass med min mazda 323 -01 "Sport" jag hade då.. ungefär samma bullernivå.. å då hade mazdan inga däck kvar så de bidrog lite antar jag

kanske berodde på däcken dom var som nya i mönstret men kändes hårda va vet jag... tongue haft äldre saabar om dom gick bra mycket tystare... men tyvärr så finns ju motorproblemen på dom äldre.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#5
opel_vectra_gts skrev:
master_- skrev:
opel_vectra_gts skrev:
haft några, 2.0T är trött... original då.

bullrig med.. men funkade bra mekaniskt smile den som gått mest i min ägo var -07 med 37k mil (19 vid inköp) byte bromsar olja och någon slang smile

Ja tror väl med att 150hk är lite för liten för den bilen.

Vill väl helst inte ha en 150hk:are med den bilen jag hittat verkar vara fin för den pengen dom vill ha.
Sen att den var chippade gör ju att den kanske inte är så trött, men kanske bidrar med annat i sin följd.

Bullrig säger du, hur bullrig? vill ju inte sitta med hörselkåpor tongue

Ja jag har sätt att det finns par långmiilare så det är väl ett tecken på att dom kan gå långt

den var i klass med min mazda 323 -01 "Sport" jag hade då.. ungefär samma bullernivå.. å då hade mazdan inga däck kvar så de bidrog lite antar jag

kanske berodde på däcken dom var som nya i mönstret men kändes hårda va vet jag... tongue haft äldre saabar om dom gick bra mycket tystare... men tyvärr så finns ju motorproblemen på dom äldre.

Så pass alltså..

Men generellt så tyckte du det var en bra bil?

Of World
3 370 Inlägg
23 april 2014
#6
master_- skrev:
opel_vectra_gts skrev:
master_- skrev:

Ja tror väl med att 150hk är lite för liten för den bilen.

Vill väl helst inte ha en 150hk:are med den bilen jag hittat verkar vara fin för den pengen dom vill ha.
Sen att den var chippade gör ju att den kanske inte är så trött, men kanske bidrar med annat i sin följd.

Bullrig säger du, hur bullrig? vill ju inte sitta med hörselkåpor tongue

Ja jag har sätt att det finns par långmiilare så det är väl ett tecken på att dom kan gå långt

den var i klass med min mazda 323 -01 "Sport" jag hade då.. ungefär samma bullernivå.. å då hade mazdan inga däck kvar så de bidrog lite antar jag

kanske berodde på däcken dom var som nya i mönstret men kändes hårda va vet jag... tongue haft äldre saabar om dom gick bra mycket tystare... men tyvärr så finns ju motorproblemen på dom äldre.

Så pass alltså..

Men generellt så tyckte du det var en bra bil?

bra bil iövrigt ja, säker och bekväm bortsett från bullret men det kanske är upp till var och en, prov kör och känn!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 047 Inlägg
23 april 2014
#7
"Nåt chip från BSR" Har säljaren dokument på detta så varför inte? Tänkte mest så det inte sitter ngt fulchip i... Jag kan inte så mycket om Saab men om bilen är väl omhändertagen så... Man åker fint och en sådan kostar kaffepengar i inköp. En nyare Saab är nog ett förträffligt köp i dessa dagar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#8
Ja det är ju det bästa, alla brukar ju inte tycka likadant.
Men alltid roligt att höra vad andra har fått för intryck smile

730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
"Nåt chip från BSR" Har säljaren dokument på detta så varför inte? Tänkte mest så det inte sitter ngt fulchip i... Jag kan inte så mycket om Saab men om bilen är väl omhändertagen så... Man åker fint och en sådan kostar kaffepengar i inköp. En nyare Saab är nog ett förträffligt köp i dessa dagar.

Tjenare.

Ja det är en ppc från bsr, och ägaren har kvitto.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 april 2014
#10
GM snålade in rätt mycket på ljudisoleringen i och med faceliften som kom -06. 98-05 är betydligt tystare inuti.

I övrigt är det en stabil bil som ju går billigt att tanka på etanol. Se upp för stötdämpare/ bussningar bak på kombin.
Senast redigerat av Andromeda (23 april 2014)


730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#11
Andromeda skrev:
GM snålade in rätt mycket på ljudisoleringen i och med faceliften som kom -06. 98-05 är betydligt tystare inuti.

I övrigt är det en stabil bil som ju går billigt att tanka på etanol. Se upp för stötdämpare/ bussningar bak på kombin.

Ja det där med bakvagnen har jag förstått att det verkar vara en svag punkt.
Men den jag har tittat på är Nybesiktigad utan anmärkning då borde väl bussningar vara i bra skick

Vad kan man tänka sig för symptomer ifall bussningar är slut?
Senast redigerat av master_- (23 april 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 april 2014
#12
master_- skrev:
Andromeda skrev:
GM snålade in rätt mycket på ljudisoleringen i och med faceliften som kom -06. 98-05 är betydligt tystare inuti.

I övrigt är det en stabil bil som ju går billigt att tanka på etanol. Se upp för stötdämpare/ bussningar bak på kombin.

Ja det där med bakvagnen har jag förstått att det verkar vara en svag punkt.
Men den jag har tittat på är Nybesiktigad utan anmärkning då borde väl bussningar vara i bra skick

Vad kan man tänka sig för symptomer ifall bussningar är slut?

Se till att få med ett par farthinder när du provkör! smile
Är de slut klonkar bakvagnen över farthinder, och det känns som om bilen liksom "hoppar" snett, kastar med  bakvagnen litegrann om du kör i gupp/ hål eller broskarvar. Men du missar inte om de är dåliga, det känner du.


730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#13
Andromeda skrev:
master_- skrev:
Andromeda skrev:
GM snålade in rätt mycket på ljudisoleringen i och med faceliften som kom -06. 98-05 är betydligt tystare inuti.

I övrigt är det en stabil bil som ju går billigt att tanka på etanol. Se upp för stötdämpare/ bussningar bak på kombin.

Ja det där med bakvagnen har jag förstått att det verkar vara en svag punkt.
Men den jag har tittat på är Nybesiktigad utan anmärkning då borde väl bussningar vara i bra skick

Vad kan man tänka sig för symptomer ifall bussningar är slut?

Se till att få med ett par farthinder när du provkör! smile
Är de slut klonkar bakvagnen över farthinder, och det känns som om bilen liksom "hoppar" snett, kastar med  bakvagnen litegrann om du kör i gupp/ hål eller broskarvar. Men du missar inte om de är dåliga, det känner du.

Ja det brukar ju höras ganska fort, och med vana från min s70 där allt vad bussningar heter är slut enligt mig så ska jag nog känna igen ljudet wink

730 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#14
Hur är det med hållbarhet på turbon på biopower motorerna och finns det problem med vevhusventilationen som det har gjort på tidigare versioner ?

18 Inlägg
23 april 2014
#15
Om inte jag misstar mig, så ska det sitta en garrett gt17 även på den årsmodellen och hållbarheten på de är under all kritik, om man vill ha en turbo som håller bör man ju då byta ut den mot en TD04. Sen är även kolvarna i T7 motorerna kände för att vara känsliga vid misskötsel, råkade själv köpa en med en smält 4:ans kolv, speciellt om den är trimmad ska man nog vara extra försiktig. Vevhusventilationen ska redan vara den uppdaterade versionen, så det ska du inte behöva oroa dig för.

Mvh // Marcus

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 april 2014
#16
master_- skrev:
Hur är det med hållbarhet på turbon på biopower motorerna och finns det problem med vevhusventilationen som det har gjort på tidigare versioner ?

Vevhusproblemet existerar icke, oilsludge är bortbyggt med nytt motorblock och senaste VHV från fabrik. Turbon kan vara ett svagt kort som föregående postare påpekat. Smälta kolvar lär inte vara vanligt, det låter som om någon laddat i något hemmapulat trim med bortkopplad knackdetektion.


18 Inlägg
23 april 2014
#17
Andromeda skrev:
Smälta kolvar lär inte vara vanligt, det låter som om någon laddat i något hemmapulat trim med bortkopplad knackdetektion.

Ja, så kan det mycket väl vara, den hade ju ändå +24000 mil på nacken vid det köpet och det råder ju inga tvivel på att den har blivit misskött. Det är dock flera andra som har råkat ut för kolvras på just T7:orna, men som sagt, det är nog en skötselfråga.
Senast redigerat av Ostlundarn (23 april 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 april 2014
#18
Ostlundarn skrev:
Andromeda skrev:
Smälta kolvar lär inte vara vanligt, det låter som om någon laddat i något hemmapulat trim med bortkopplad knackdetektion.

Ja, så kan det mycket väl vara, den hade ju ändå +24000 mil på nacken vid det köpet och det råder ju inga tvivel på att den har blivit misskött. Det är dock flera andra som har råkat ut för kolvras på just T7:orna, men som sagt, det är nog en skötselfråga.

De tål inte att gå över 300 hk utan byte till bättre kolvar.


730 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#19
Blir iaf att åka att titta på den imorgon.

Eftersom den är ny bes så kan man väl iaf räkna med att det mesta är i skapligt skick

730 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#20
Blev ju ett köp av saab.

Men skulle vilja köpa mig en felkodsläsare.

Vilken ska man satsa på?
Vilka passar just min bil?

Vill inte lägga ut en förmögenhet heller


Sök