Tjena!
Volvo 242 DL 1982 Skattefri "skönhet" !
Största planen är att renovera karossen och ett större ljudbygge.
Dörren som ska renoveras, byggas om och göra mina egna dörrsidor!
Rosten är en jäkla pain in the a*s!
Slipat bort rosten, rostskyddsbehandlad och testgrundad och resultatet blev bra men inte perfekt...
Godiset som ska in i dörren! 10 st 6,5" Zensonic HT60 (5 per dörr) och Mutant NW280SP (Ev under någon stol)
Dörren börjar närma sig ljuddämpning och modifiera plåten som håller handtag mm.
Dörren ljuddämpad, tycker Ni jag ska dämpa mer?
Min påbörjade dörrsida
Dörrsidan i princip klar, ska bara dämpas och kläs!
Plåten moddad och redo att svetsas dit på dörren!
Idag efter jobbet drog jag till farsans verkstad och pulverlackade med nytillskottet!
Kanske kan bli så att man kan börja montera dörren nu i helgen!
Resultaten kan ni ser här:
Småplock av det som lackades
Listerna på dörrkarmen, svarta och fina!
Dörrhandtaget, svart med kromet, sååå läckert! ;;-O Kommer sitta som smetat i dörren!
Dörren upphängd och inpassad, så ser det ut utan dörrsidan!
Ger er två bilder före och efter dörrenoveringen så ser ni skillnaden utanpå
Före!
Efter!
Trots att lacken blev ruskigt dålig på dörren så är den ändå snyggare än innan eller vad tycker ni?
Tänker slänga upp en uppdatering på dörrsidan, testade häromdagen att montera alla 5 högtalare som ska sitta i dörren och det såg lovande ut, dock inte plasten under
När jag fick montera högtalarna blev jag helt till mig och ville få fram lite resultat och det slutade med det här
Och så här blev det när jag monterade sidan på dörren och dock utan högtalarna men det kommer!
Jag har hållit på lite smått med bilen under våren 2012 dock har jag inte uppdaterat särskilt mycket men slår på stort och ger er en ruggigt stor update nu.
I våras så rev jag ner fronten för att fixa den grova rosten som var på kylarbalken och på batterihyllan och som vanligt när man börjar med något så spårar det ur.
Skönt att se den här rostiga biten borta.
När jag rev ner hela fronten så monterade jag även elfläkt och en 100A generator för den gamla började bli slut :wink:
Såhär såg den ut när den var redo för sommarens bravader :-)-)
Tyvärr tar sommaren slut och denna bild är tagen från den sista Meet Of the Month träffen i Norrköping då den rullade innan den blev stående
Sen som vi alla vet så brukar projekten antingen läggas ner eller så spårar det ur totalt och jag kan säga att det spårade ur för mig och ni får väl avgöra själva med bilderna
Lyfte ur motorn och började skissa på en vagga
Vaggan tog till slut form.
Inredning, elsystem, alltihop rensades ut.
Framvagn, bakaxel mm monterades bort.
Och innan jag visste ordet av så satt bilen i vaggan!
Det är halva jobbet att få bilen på tvären och kunna jobba.
Projektet är i full gång och jag har skrapat hela underredet som ska börjas rostlagas och skickas iväg på blästring
Har börjat "strippa" elsystemet på en del onödigt kablage... Lite "tråkgöra" men det ska göras och det ska göras ordentligt med elschema, lödstation och krympslang!
Tog tag i det första rosthålet på bilen, balken som växellådsbalken är fastskruvad i så behövde fixa en plåt med centrerad bultar
Hålet utskuret.
Plåten med muttrarna svetsade och färdig skuren redo att svetsprimras.
När det ändå var ett stort uppskuret hål i balken så kunde jag lika gärna passa på att spruta tunnflytande rostskydd i balken. Bäst att var förutseende för framtiden!
Antar att de flesta utav er här på forumet råkat ut för detta:
Någon som bara punktat dit en plåt över rosten och sen smeta på en jäkla massa underredsmassa... Inte okej!
Eftersom jag går 3:e året på en fordonsteknisk linje så är det ett krav att vi ska genomföra ett projektarbete, jag och 2 klasskompisar ska göra en enklare renovering/uppfräschning av min gamla B230F Bjuder på lite bilder här med!
Motorn innan demontering
Efter någon timme såg den ut såhär!
Grenröret är även borta och gudars vad jag älskar induktionsvärmare, alla pinnbultar sitter kvar i toppen och inget gick av!
Mer kommer, Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!
Positiva kommenterar är det bästa!
//Andreas "adde93" Jansson
OBS: Jag har detta projekt på ett annat forum därav denna extremt långa skrivning så har bara klippt och klistrat in projektet för jag vet att det finns en del personer som hellre vill följa mig här på garaget! Kommer uppdatera "normalt" efter denna skrivning. OBS
Volvo 242 DL 1982 Skattefri "skönhet" !
Största planen är att renovera karossen och ett större ljudbygge.
Dörren som ska renoveras, byggas om och göra mina egna dörrsidor!
Rosten är en jäkla pain in the a*s!
Slipat bort rosten, rostskyddsbehandlad och testgrundad och resultatet blev bra men inte perfekt...
Godiset som ska in i dörren! 10 st 6,5" Zensonic HT60 (5 per dörr) och Mutant NW280SP (Ev under någon stol)
Dörren börjar närma sig ljuddämpning och modifiera plåten som håller handtag mm.
Dörren ljuddämpad, tycker Ni jag ska dämpa mer?
Min påbörjade dörrsida
Dörrsidan i princip klar, ska bara dämpas och kläs!
Plåten moddad och redo att svetsas dit på dörren!
Idag efter jobbet drog jag till farsans verkstad och pulverlackade med nytillskottet!
Kanske kan bli så att man kan börja montera dörren nu i helgen!
Resultaten kan ni ser här:
Småplock av det som lackades
Listerna på dörrkarmen, svarta och fina!
Dörrhandtaget, svart med kromet, sååå läckert! ;;-O Kommer sitta som smetat i dörren!
Dörren upphängd och inpassad, så ser det ut utan dörrsidan!
Ger er två bilder före och efter dörrenoveringen så ser ni skillnaden utanpå
Före!
Efter!
Trots att lacken blev ruskigt dålig på dörren så är den ändå snyggare än innan eller vad tycker ni?
Tänker slänga upp en uppdatering på dörrsidan, testade häromdagen att montera alla 5 högtalare som ska sitta i dörren och det såg lovande ut, dock inte plasten under
När jag fick montera högtalarna blev jag helt till mig och ville få fram lite resultat och det slutade med det här
Och så här blev det när jag monterade sidan på dörren och dock utan högtalarna men det kommer!
Jag har hållit på lite smått med bilen under våren 2012 dock har jag inte uppdaterat särskilt mycket men slår på stort och ger er en ruggigt stor update nu.
I våras så rev jag ner fronten för att fixa den grova rosten som var på kylarbalken och på batterihyllan och som vanligt när man börjar med något så spårar det ur.
Skönt att se den här rostiga biten borta.
När jag rev ner hela fronten så monterade jag även elfläkt och en 100A generator för den gamla började bli slut :wink:
Såhär såg den ut när den var redo för sommarens bravader :-)-)
Tyvärr tar sommaren slut och denna bild är tagen från den sista Meet Of the Month träffen i Norrköping då den rullade innan den blev stående
Sen som vi alla vet så brukar projekten antingen läggas ner eller så spårar det ur totalt och jag kan säga att det spårade ur för mig och ni får väl avgöra själva med bilderna
Lyfte ur motorn och började skissa på en vagga
Vaggan tog till slut form.
Inredning, elsystem, alltihop rensades ut.
Framvagn, bakaxel mm monterades bort.
Och innan jag visste ordet av så satt bilen i vaggan!
Det är halva jobbet att få bilen på tvären och kunna jobba.
Projektet är i full gång och jag har skrapat hela underredet som ska börjas rostlagas och skickas iväg på blästring
Har börjat "strippa" elsystemet på en del onödigt kablage... Lite "tråkgöra" men det ska göras och det ska göras ordentligt med elschema, lödstation och krympslang!
Tog tag i det första rosthålet på bilen, balken som växellådsbalken är fastskruvad i så behövde fixa en plåt med centrerad bultar
Hålet utskuret.
Plåten med muttrarna svetsade och färdig skuren redo att svetsprimras.
När det ändå var ett stort uppskuret hål i balken så kunde jag lika gärna passa på att spruta tunnflytande rostskydd i balken. Bäst att var förutseende för framtiden!
Antar att de flesta utav er här på forumet råkat ut för detta:
Någon som bara punktat dit en plåt över rosten och sen smeta på en jäkla massa underredsmassa... Inte okej!
Eftersom jag går 3:e året på en fordonsteknisk linje så är det ett krav att vi ska genomföra ett projektarbete, jag och 2 klasskompisar ska göra en enklare renovering/uppfräschning av min gamla B230F Bjuder på lite bilder här med!
Motorn innan demontering
Efter någon timme såg den ut såhär!
Grenröret är även borta och gudars vad jag älskar induktionsvärmare, alla pinnbultar sitter kvar i toppen och inget gick av!
Mer kommer, Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!
Positiva kommenterar är det bästa!
//Andreas "adde93" Jansson
OBS: Jag har detta projekt på ett annat forum därav denna extremt långa skrivning så har bara klippt och klistrat in projektet för jag vet att det finns en del personer som hellre vill följa mig här på garaget! Kommer uppdatera "normalt" efter denna skrivning. OBS
Senast redigerat av adde93 (31 januari 2013)
0
0
0
0