3339
Sök

Lite tankar på service på Audi A6, låter det dyrt?

Of World
3 371 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
Tjena! har en A6a C6 karossen som varit inne på rostlagning på garanti (12års rostskyddsgaranti)

Men, märkesverkstaden ställde krav på service för att fixa detta TROTS att det är garanti på skiten  alltså inte goodwill står inget om att Audi Sverige ställt krav på detta heller men ja..

nu till saken, fick ju såklart prisförslag på denna service och de kommer gå på ca 10 000sek (olja+filter+tändstift)

Jag tyckte det var rusktigt dyrt men de kanske är rimligt? eller försöker dom bara dra in mer pengar pga rostlagningen? som dom iofs själva inte står för utan Audi Sverige gör?

jag har haft en del bilar genom åren några med 6or i och ingen av dessa har kostat mer än 5-6k i service på märkesverkstad..

bilen i sig har gått 19k mil är en 2.4 V6a på 180hk

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 319 Inlägg
11 maj 2014
10 000sek (olja+filter+tändstift) ÄR  jävligt dyrt!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
opel_vectra_gts skrev:
Tjena! har en A6a C6 karossen som varit inne på rostlagning på garanti (12års rostskyddsgaranti)

Men, märkesverkstaden ställde krav på service för att fixa detta TROTS att det är garanti på skiten  alltså inte goodwill står inget om att Audi Sverige ställt krav på detta heller men ja..

nu till saken, fick ju såklart prisförslag på denna service och de kommer gå på ca 10 000sek (olja+filter+tändstift)

Jag tyckte det var rusktigt dyrt men de kanske är rimligt? eller försöker dom bara dra in mer pengar pga rostlagningen? som dom iofs själva inte står för utan Audi Sverige gör?

jag har haft en del bilar genom åren några med 6or i och ingen av dessa har kostat mer än 5-6k i service på märkesverkstad..

bilen i sig har gått 19k mil är en 2.4 V6a på 180hk

Tvingar dom dig att göra en service bara för att dom ska laga rosten? Låter märkligt för mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

BMW entusiast
579 Inlägg
11 maj 2014
Vettemannen skrev:
Tvingar dom dig att göra en service bara för att dom ska laga rosten? Låter märkligt för mig.

/Benny

Tyvärr funkar det så med VAG, speciellt hos Atteviks.

Men till TS. Kia gick till domstol om sin 7-åriga garanti och förlorade och tvingas ha kvar 7 års garanti trots att bilen inte servas hos dom (p.g.a konkurrensrättsliga bestämmelser). Så ta upp det med din verkstad och se om dom ändrar sig.
Hade själv problem med rostskyddsgaranti på min förra Audi. Atteviks ville bara ta det på garanti om det blev hål i plåten, men jag fick inte låta det bli hål i plåten för att det skulle anses som att jag misskött bilen då. Så jag var tvungen att åtgärda det själv. Logiken i den garantin förstår jag inte.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/doms … 723852.svd
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A … 012-13.pdf

1 Inlägg
11 maj 2014
Jobbar på en auktoriserad bilverkstad, dock ej Audi men vi kan inte kräva att en bil ska vara servad för att rostskyddsgarantin ska gälla. Däremot krävs det att rostskyddsinspektionerna är gjorda enligt serviceboken.
Vet ej om det ingår i serviceplanen på din bil och det är därför dom kräver en komplett service!? Märket jag jobbar med har "fristående" rostskyddskontroller, alltså ingår ej i serviceplanen.

Men i mina öron låter det konstigt!

Of World
3 371 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
Dom kollade på bilen vart rostskadorna finns osv (i mitt fall 3 dörrar+baklucka) bilen är såklart fullservad senast 17500mil (3 000mil service intervall enligt bok)

Dom skickade över bilder på skadorna till Audi Sverige där dom godkände rostlagning +byte av baklucka

konsumentverket säger att dom absolut inte kan ha de som krav för att utföra garantijobb

Jag pratade med snubben där som tog hand om ärendet (alltså märkeverkstaden) hans svar var: Det är så de funkar här och att Audi är dyra bilar men det är värt pengarna sen gick han sin väg.

Men jag ska ringa till Audi Sverige ev tyskland för att förklara läget.

Jag hade inte klagat om det var rimligt pris på själva service för den skulle göras men 10 000sek är ganska mycket pengar ändå.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Fixare
321 Inlägg
11 maj 2014
Haft en likadan och 18k services gick på 6200:- hos attewiks jönköping. Så en service kostnad på 10k är helt orimligt. Konstigt att det ska skilja så mycket mellan verkstäderna när dom gör samma jobb.

Lone Star Garage

Sök