Ber om ursäkt för att tråden har varit så död ett tag nu men har inte kommit vidare med bygget än då jag fortfarande inväntar grejer. En del roligt har det kommit hem som jag hade tänkt bjuda på snart. Bland annat har jag fått hem Den förstärkta växellådan, en lite udda frontspoiler(ganska diskret då jag inte gillar när det blir för mycke) och en Kungskobra till min 19T
För övrigt har det även införskaffats en ny brukis. En 9-5 Aero -02, även denna svart kombi och en donatorbil, 9-5 Linear Sport -03 och ja, denna är med en svart kombi
Brukisen hade lite strul med lådan när jag skaffade den. Sån tur är så hade man ju just en sån låda liggandes hemma gömmorna så det var bara o riva ut o byta, passade även på att byta kamkedja, Packboxar, o-ringar, kopplingslamell, rengröra tråg/sil, plocka balansaxelkedjan och plugga spännaren, byta turbo, borra ut brutna grenrörsbultar och byta grenröspackning osv.
Den fronten var Aero 04-05. Fanns även på 9-5 Vector biopower -05. Dock har jag sålt den då jag kände att det fanns annat att lägga pengar på än o byta framlampor o bygga om till den nyare fronten.
började med o knacka in dom inre lagerbanorna så oljekanalerna täpptes igen. sen monterade jag mina balansaxelpluggar:) Kunde inte ha suttit mer perfekt, knackade i dom med lite lagom kraft och dom sitter stenhårt! Satte även ett par plattjärnsbitar för att var på säkra sidan, har dock ingen bra bild på detta . pluggade även oljekanalen till spännaren
Diskade även bort allt gammalt sot och oljeavlagringar på kolvar och stakar. Det enda som egenligen verkar bita riktigt på gammal olja är ugnsrengöring! Funkar hur bra som helst
Även tråg, bröstkåpa, ventilkåpa och lite andra motordetaljer fick sig en omgång med ugnsrengöringen
Grenrör och avgashus fick sig en omgång avgaslack, lär inte hålla för värmen men ser bra ut just nu iaf
Sen råkade det trilla i lite kolvar tillsammans med nya lager och kolvringar
Fick även hem toppen totalrenoverad och dessutom monterat T5-kammar och dom hårdare ventilfjädrarna
Slängde på toppen, nya kedjan och allt som tillhör
Och så motorn klar Nu ska bara motorn som sitter i lyftas ur och flyttas över den del grejer innan denna är klar att stoppas i
Tjena allt se lovande ut det är precis hit som jag vill komma med mitt projekt tillslut, en hållbar motor med T5 innehåll.
En fråga, du har ju monterat Ta technix coilovers på din bil så hur gjorde du med framdämparna behöver man använda original topplagringar eller hur ser det ut.
Din tråd är gött inspirerande så fortsätt jobba nu.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.