3409
Sök

Tillförlitliga motorer Rover 400

32 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Efter årets skrotbilsrejs när vi fick byta motor i vår Rover 620 med 200hk turbo så bestämde vi oss för att inte köra engelsk bil mer. Sen fick vi en utmaning som vi har svårt att tacka nej till och letar nu efter en Rover 400. Enligt uppgift ska vissa motorer i denna bil var Hondas. Den vi tittar på för tillfället är 420 med 2,0 motor. Någon som vet om den är hondas motor? Enligt vad jag kan hitta så är det bara 1,6-motorn som är Hondas.

Finns det någon Rover-kännare som kan bringa lite klarhet i detta?
Är dessa motorer pålitliga?
Vad ska man titta på, lyssna efter, avstå ifrån?

Vi söker en Engelsk bil med runt 130 häst och mer som kostar under 10000kr. Någon som har några idéer om andra bilar som kan passa.

Tony
Linköping


Interplanetarisk infiltratör
2 Inlägg
19 maj 2014
#2
Rover 400 finns vad jag vet med tre olika alternativ: 414, 416 samt 420. 420 har rovers motor på 136Hk, och den dras inte med några barnsjukdomar vad jag vet. De mindre motorerna kan ha problem med toppackningen, men säkert helt ok i övrigt. Det har ju sålts massor av dessa bilar i UK. 420 är den vi har haft länge. Vi köpte den vid 13.000mil och nu har den gått 25.000 mil. Det vi råkat ut för är att styrservopumpen gick sönder. Den kunde jag byta själv, och eftersom det verkar vara ett ovanligt fel så handlade jag en begagnad via bilskrot. Den begagnade har funkat bra. Gerneratorn sade också upp sig vid 22.000. Det tycker jag är helt ok livslängd. Kamremsbyte är inte ovanligt dyrt på dessa bilar. Cirka Tre tusen har vi betalat för jobbet inkl. material med vattenpump.
Så på det stora hela har bilen bara knallat på. Andra brukar rosta i bakre skärmkanterna så jag har sprayat feltemas linolja där varje gång jag bytt från sommar- till vinterdäck. Fortfarande skitfin.
Massor av dessa bilar är fortfarande i trafik i UK = alla delar finns att få tag på.
Rover 400 med tvålitermotorn kan rekommenderas varmt. En bra Rover/Honda för småpengar.



Sök