Rover 400 finns vad jag vet med tre olika alternativ: 414, 416 samt 420. 420 har rovers motor på 136Hk, och den dras inte med några barnsjukdomar vad jag vet. De mindre motorerna kan ha problem med toppackningen, men säkert helt ok i övrigt. Det har ju sålts massor av dessa bilar i UK. 420 är den vi har haft länge. Vi köpte den vid 13.000mil och nu har den gått 25.000 mil. Det vi råkat ut för är att styrservopumpen gick sönder. Den kunde jag byta själv, och eftersom det verkar vara ett ovanligt fel så handlade jag en begagnad via bilskrot. Den begagnade har funkat bra. Gerneratorn sade också upp sig vid 22.000. Det tycker jag är helt ok livslängd. Kamremsbyte är inte ovanligt dyrt på dessa bilar. Cirka Tre tusen har vi betalat för jobbet inkl. material med vattenpump.
Så på det stora hela har bilen bara knallat på. Andra brukar rosta i bakre skärmkanterna så jag har sprayat feltemas linolja där varje gång jag bytt från sommar- till vinterdäck. Fortfarande skitfin.
Massor av dessa bilar är fortfarande i trafik i UK = alla delar finns att få tag på.
Rover 400 med tvålitermotorn kan rekommenderas varmt. En bra Rover/Honda för småpengar.