3350
Sök

Köpa eftermarknadssprut, vilket ska man välja till en trimmad Sugmotor? :)

762 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjenare,

Jag håller på att kolla runt efter ett bra eftermarknadssprut, men då jag inte har så mycket erfarenhet om detta så skulle jag behöva lite hjälp.

Jag har kollat på DTA, Megasquirt 3, Vems, MaxxECU, Link, Haltech osv. men jag vill helst inte lägga en hel förmögenhet på ett sprut. Säg max ca 12 000 på själva sprutet med tillhörande delar.

Motorn som jag kommer att använda mig av består av en Volvo B234 sugmotor, med vassa kamaxlar, separata spjällhus, 2.8 liter slagvolym mm.

Jag bor i Göteborgstrakten, men jag är beredd att åka en liten bit för att kunna få bra service och support.

Så jag undrar om någon har tips eller erfarenheter angående eftermarknadssprut, och vilket ni tror skulle passa min motor bäst? smile

MVH


671 Inlägg
21 maj 2014
#2
Kolla vad rallycrossåkarna kör med !
Dom vill ha effekt och funktion utan onödiga finesser....

Kolla med de som bygger rallycrossmaskinerna

På denna sida får du med stor sannolikhet bara dumma svar...

5 700 Inlägg
21 maj 2014
#3
Link, Nira och Haltech brukar rallycrossfolket köra med. Gamla beprövade sprut.

I dagens läge spelar det inte så stor roll vilket sprut man väljer, det viktigare är att du väljer ett sprut som du vet att din mappare kan och vill mappa och kan ge support på.


762 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#4
endorfinslaven skrev:
Kolla vad rallycrossåkarna kör med !
Dom vill ha effekt och funktion utan onödiga finesser....

Kolla med de som bygger rallycrossmaskinerna

På denna sida får du med stor sannolikhet bara dumma svar...

Jo jag har gjort det, jag har pratat en del med Kent Karlsson på Motordesign och han använder sig av DTA sprut. så jag har funderat på det och det verkar som ett väldigt bra sprut.

simlar skrev:
Link, Nira och Haltech brukar rallycrossfolket köra med. Gamla beprövade sprut.

I dagens läge spelar det inte så stor roll vilket sprut man väljer, det viktigare är att du väljer ett sprut som du vet att din mappare kan och vill mappa och kan ge support på.

Det vet jag, jag har kollat runt lite angående det. Jag hittade precis ett DTA S80Pro, som var prissänkt med ca 40% på KL-Racing som jag blev jäkligt sugen på. smile


671 Inlägg
23 maj 2014
#5
Jag skulle inte använda Nira !
En gubbe som körde S40 Rallycross hade problem med sprutet ringde efter Nira support(bratts)...
Kommer dit klädda som bratts på väg ut på krogen, inget mer än en laptop o kommunikationskabel.
Totalt oengagerade och extremt oproffessionella !
Jag har jobbat som fältsupportkille på större mer komplexa system och jobbat i måånga länder.
Aldrig att en Kinesesisk eller annan västerländsk fordonsägare skulle accepterat deras förhållningssätt.
Omogna snorungar !
När jag valde sprut så valde jag bort dem på en gång !
Jag blir riktigt upprörd över folk med den typen av attityd där man inte respekterar kunden.

Köpte Civinco och fick problem(Göteborgs producerat)de åkte upp till mig med oscilloskop och mätutrustning.
Mycket proffesionella när det kom till support, trots att de inte löste buggen på Piggybacksystemet !

Bytte till standalone och problemen försvann men några små konstiga grejer händer i standalone, men det gjorde det i min fd yrkesverksamma bransch egna system. Civinco var med och skapade Prospark som är ett gammalt sprut och användes länge av rally o rallycrossåkarna.
Men de har lite buggar i systemen och jag har ingen erfarenhet av andra system så jag vågar inte påstå att de är sämre eller bättre. En mkt erkänd motortrimare sade att man måste upp i 100 000kr klassen på systemen för o slippa buggarna och få lika bra och eller bättre funktioner än originalsystemen.
Henrik Fries är väl inblandad i Civinco och Polestar och de finns i dina hemtrakter...
PPF har ju det omtalade nya systemet och förordar det men det är en bit bort för dig...
Senast redigerat av endorfinslaven (23 maj 2014)

762 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
#6
Jag tackar så mycket för all information!

Men jag ska erkänna att jag slog till på det DTA S80 Pro sprutet jag hittade, det var nästan 50% rea (helt nytt i butik). Plus att jag kan ta hjälp av en granne som sysslat en hel del med det sprutet, så det blev ett sådant. Nära och bra till support. smile

Jag tror att det ska räcka gott och väl för min motor. smile

MVH
Senast redigerat av Garagemuppen (23 maj 2014)


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 maj 2014
#7
endorfinslaven skrev:
På denna sida får du med stor sannolikhet bara dumma svar...

Först ett ganska kaxigt uttalande för att sedan rekommendera ett företag som gått i konkurs...


endorfinslaven skrev:
Köpte Civinco och fick problem(Göteborgs producerat)de åkte upp till mig med oscilloskop och mätutrustning.
Mycket proffesionella när det kom till support, trots att de inte löste buggen på Piggybacksystemet !

Bytte till standalone och problemen försvann men några små konstiga grejer händer i standalone, men det gjorde det i min fd yrkesverksamma bransch egna system. Civinco var med och skapade Prospark som är ett gammalt sprut och användes länge av rally o rallycrossåkarna.
Men de har lite buggar i systemen och jag har ingen erfarenhet av andra system så jag vågar inte påstå att de är sämre eller bättre. En mkt erkänd motortrimare sade att man måste upp i 100 000kr klassen på systemen för o slippa buggarna och få lika bra och eller bättre funktioner än originalsystemen.
Henrik Fries är väl inblandad i Civinco och Polestar och de finns i dina hemtrakter...
PPF har ju det omtalade nya systemet och förordar det men det är en bit bort för dig...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

671 Inlägg
29 maj 2014
#8
Torpis

Är du fortfarande sur för att jag inte helt o fullt håller med dig i BB lambdafrågan.
Leder det till att du måste finna något o märka på !
Sluta ta och väx upp, ja företaget under namnet Civinco är nedlagt.
Skaparna av Civinco har fortfarande support på de gamla prylarna och de säljer även nya system i DAGSLÄGET
Vad vill du att jag ska rekommendera, jag nämner två alternativ, saknades ditt förstahandsval då ursäktar jag för det !

671 Inlägg
29 maj 2014
#9
Garagemuppen skrev:
Jag tackar så mycket för all information!

Men jag ska erkänna att jag slog till på det DTA S80 Pro sprutet jag hittade, det var nästan 50% rea (helt nytt i butik). Plus att jag kan ta hjälp av en granne som sysslat en hel del med det sprutet, så det blev ett sådant. Nära och bra till support. smile

Jag tror att det ska räcka gott och väl för min motor. smile

MVH

Helt rätt tänk !
Lycka till

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 maj 2014
#10
endorfinslaven skrev:
Torpis

Är du fortfarande sur för att jag inte helt o fullt håller med dig i BB lambdafrågan.

Nu hänger jag inte med alls.

endorfinslaven skrev:
Torpis

Sluta ta och väx upp, ja företaget under namnet Civinco är nedlagt.

Då hade ju inte jag rekommenderat dem framför något annat.  Varför lägga ned om de är bättre än dem andra aktörerna på marknaden? hm ugglor i mossen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök