2441
Sök

Golf GTI VS BMW 318

183 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
Efter mycket läsande på diverse sidor har jag insett att jag vill ha antingen en Golf GTI eller en BMW 318. Men Vilken av dessa??

Båda har ju olika egenskaper, och jag vet att man individuellt ska välja vilka egenskaper man själv prioriterar. Men jag är lite förvirrad så jag ber er som har erfarenheter av dessa bilar att hjälpa mig reda ut några frågor.

Bil 1: En VW Golf GTI 16v -90 (med kat och 129 hästar)
Bil 2: En BMW 318is -90 (med kat och 136 hästar)

* Vilken bil är roligast som förstabil/busbil ENLIGT ER? Och varför?
* Vilken bil är det bäst drag/acceleration i på lägre resp. högre hastigheter? Vilken går snabbast upp från 0-80 eller 0-100?
* Vilken är dyrast att försäkra resp skatta?
* Vilken drar minst bensin?
* Övrigt?

Diskutera!

Biltokig
870 Inlägg
14 maj 2007
1. Golfen är snabbare, rejsigare, varvvilligare & lättare än bmw'n = roligare
2. Har inga siffror men kan sätta en peng på att golfen är snabbare i alla intervall pga. vikten och den varvvilliga motorn
3. Skatten på dessa bilar baseras på vikten, golfen är lättare = billigare, Försäkring vet jag inte mer än att en GTI aldrig är det billigaste att försäkra(GTI=busbil)
4. Bensinförbrukning - ingen aning, vet bara att golfen går att köra ganska snålt(fast inte vid "inspirerande" körning wink
5. Bmw´n har ju rwd vilket självklart är kul, så om jag skulle ha en bil att köra skiten ur i skogen hade jag valt bmw'n, men om jag skulle välja en av dem att äga som vardagsbil hade jag valt "legenden"(=gti)...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

26 Inlägg
14 maj 2007
jag skulle då säga bmw, dom är då roligare än golfarna och dom går med största sannolikhet snabbare... men för mig så är 320 billigare än en 318 i försäkring, du kan ju kolla priserna på tex if.se...  skatten är 1269 kr på en 318 is 1990
Senast redigerat av n2ne (14 maj 2007)

183 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
Mr_Gear skrev:
1. Golfen är snabbare, rejsigare, varvvilligare & lättare än bmw'n = roligare
2. Har inga siffror men kan sätta en peng på att golfen är snabbare i alla intervall pga. vikten och den varvvilliga motorn
3. Skatten på dessa bilar baseras på vikten, golfen är lättare = billigare, Försäkring vet jag inte mer än att en GTI aldrig är det billigaste att försäkra(GTI=busbil)
4. Bensinförbrukning - ingen aning, vet bara att golfen går att köra ganska snålt(fast inte vid "inspirerande" körning wink
5. Bmw´n har ju rwd vilket självklart är kul, så om jag skulle ha en bil att köra skiten ur i skogen hade jag valt bmw'n, men om jag skulle välja en av dem att äga som vardagsbil hade jag valt "legenden"(=gti)...

Gäller det även golfen med kat (=129hk), är den verkligen snabb i accelerationen?

956 Inlägg
14 maj 2007
om jag fick välja på en bmw 318 lr en golf gti..blev det lätt golfen...
Gti:n går nog snäppet värre..Lr dom går bättre..Syrrans kille hade en 318 förrut..Å min golf tog den med stormsteg..kanske ska tillägga att min golf gti hade 170 hk då den var trimmad..Men gti:n är fränare på alla sätt

eldus veldus

272 Inlägg
14 maj 2007
Det finns en test mellan 318is och kadett GSI i Tekninkens Värld 1990.

BMWn var en fin bil på alla sätt, men inte kul.

GSIn var en råbarkad buse och hur kul som helst.

Nu har ju det inte så mycket med Golf GTIn att göra, men det var bara för att beskriva att BMWn inte är nån GTI bil.

Själv äger jag en BMW och hatar folkvagnar, men ville jag ha en "Rolig" bil blev det Golfen i detta fall.

Gällde det en 325a eller nån annan BMW med "motor" i, skulle jag inte byta den mot nån folkvagn alls.

Åker helst på is =)

10 287 Inlägg
15 maj 2007
Tråd låst. Skriv informativa rubriker som beskriver era frågor.

Se: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök