4170
Sök

Måste alla fyra bromsar luftas? Samt hur justera handbromsen?

22 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#1
Har bytt bromsok på bakaxeln och luftat dessa. Framaxeln var det dock inte lätt att lätta på nippeln.

Jag använd en träplanka som tryckte bromsen halvt in eller ngt mer så den enda oljan som rann ut när jag lossade på bromsslangen var några droppar typ. Frågan är ju om det har kommit ngt luft till den främre axeln då?

En annan fråga är angående handbromsen. På väster sida var det inga problem, vajern passade perfekt. Höger sida fattas det dock ett par centimeter för att få in kulan i spåret. Så frågan är om man ska justera det på bromsoket eller på vajern? Jag vill inte ha ngn ojämn bromsverkan så det är bäst att höra med er först smile  Tar gärna emot detaljerad beskrivning då det här är mitt första bilmeck på en bil.

5 119 Inlägg
8 juli 2014
#2
Hej.
nej du ska inte behöva lufta fram om pedalen vart nertrykt. Skulle det behövas så känns pedalen svampig, dock skadar det inte att pumpa ut ny olja till alla ok.

prova att dra ut wiren till handbromsen, dom brukar ej behöva justeras då oken är självjusterande.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

22 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#3
mb_pucken skrev:
Hej.


prova att dra ut wiren till handbromsen, dom brukar ej behöva justeras då oken är självjusterande.

Hmm, det där hängde jag ej med på smile Är inte sugen på att krypa under bilen. Har bara bilen uppe på en pallbock. Behöver man fixa med ngt som ej sitter vid hjulen?

22 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#4
Du kanske syftade på handbromsvajern inne i kupén som justeras med en 10mm nyckel?

Om jag lossar på den, och lyckas få på höger sidans kabel/vajer på oket, blir inte vänster sida slappare än höger isf. När jag då drar åt med handbromsen spänns den ena kabel/vajern mer och bromsar därför mer? Eller är det så att den här självjusterande funktionen löser det problemet?

320 Inlägg
8 juli 2014
#5
vad är det för bil det handlar om?

22 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#6
Audi A3 -00
Senast redigerat av sailorcap (8 juli 2014)

22 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#7
så vad tror ni angående handbromsen?

5 119 Inlägg
9 juli 2014
#8
Man brukar aldrig behöva röra justeringen inne i bilen.
men om man sätter på Wiren på ena sidan och trycker armen mot wiren samtidigt som man drar ut wiren på andra sidan brukar den gå att få dit. Dock får man ibland hjälpa till genom att bända in armen så kulan blir lättare att få dit.
justeringen inne i bilen har jag aldrig behövt röra som sakt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

22 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#9
Låter som ett tvåmansjobb smile
Ska försöka ge det en chans till....

Kanske en dum fråga....men men
-Kan jag använda bilen om inte den ena sidans handbroms är inkopplad? Eller kommer det påverka inställningen på oket? Tänkte om man kör iväg till en verkstad och ber dem fixa det.

Evildan
9 juli 2014
#10
sailorcap skrev:
Låter som ett tvåmansjobb smile
Ska försöka ge det en chans till....

Kanske en dum fråga....men men
-Kan jag använda bilen om inte den ena sidans handbroms är inkopplad? Eller kommer det påverka inställningen på oket? Tänkte om man kör iväg till en verkstad och ber dem fixa det.

Det går bra att köra bilen utan monterad parkeringsbromsvajer.

22 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#11
Gjorde ett försök att få på den, men icke! Det gick dock att få på den om jag kringgick det första hålet och istället satte kulan direkt på delen som går till själva bromsen. Blir det helt galet att göra så? Känns iaf inte helt rätt, så det får väl bli en sväng till verkstan


Sök