3364
Sök

Inoljning bsr sportluftfilter med k&n olja?

125 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Som topic lyder, funkar det? Är ny inom bilvärlden så lär mig fortfarande! Jr olja 100kr+100kr frakt från bsr men vet att Dahlbäcks har k&n filterolja som har kostat 100kr? ! Funkar annan olja eller är det specialolja till luftfilter?

Mvh:)

309 Inlägg
19 juli 2014
mrtmontana skrev:
Som topic lyder, funkar det? Är ny inom bilvärlden så lär mig fortfarande! Jr olja 100kr+100kr frakt från bsr men vet att Dahlbäcks har k&n filterolja som har kostat 100kr? ! Funkar annan olja eller är det specialolja till luftfilter?

Funkar gör det, Dock är JR's olja blå som deras filter och K&N olja är röd som deras filter...

125 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
maaw skrev:
mrtmontana skrev:

Funkar gör det, Dock är JR's olja blå som deras filter och K&N olja är röd som deras filter...

Tack för ditt svar!

För mig kvittar utseendet på filtret (om filtret nu blir blå och röd) bara k&n oljan funkar, enklare för mig  att åka ner till Dahlbäcks än att betala 100kr frakt för 1 burk från bsr, ska iallafall köpa k&n filter nästa år så då finns olja hemma!

mvh
Senast redigerat av mrtmontana (19 juli 2014)

309 Inlägg
19 juli 2014
mrtmontana skrev:
maaw skrev:
mrtmontana skrev:

Tack för ditt svar!

För mig kvittar utseendet på filtret (om filtret nu blir blå och röd) bara k&n oljan funkar, enklare för mig  att åka ner till Dahlbäcks än att betala 100kr frakt för 1 burk från bsr, ska iallafall köpa k&n filter nästa år så då finns olja hemma!

mvh

Javisst. Dränk nu inte in filtret utan det ska ligga ytterst tunt samt att du låter det torka till innan du sätter tillbaka det.

125 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
maaw skrev:
mrtmontana skrev:
maaw skrev:

Tack för ditt svar!

mvh

Javisst. Dränk nu inte in filtret utan det ska ligga ytterst tunt samt att du låter det torka till innan du sätter tillbaka det.

Tack! Har läst att man ska olja in det försiktigt annars kan lmm ta stryk? Tänkte olja in och låta det ligga 12-24timmar innan jag sätter tillbaka filtret, skall man lägga oljan på de blåa topparna eller mellan topparna eller både och?

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 juli 2014
Jag använder JR olja till mina KN-filter och det går hur bra som helst. JR-oljan är i pumpflaska och räcker till typ 1 miljon filter, 2-3 tryck per sida räcker så man ser en försiktig blå ton i de vita fibrerna. Du behöver inte låta filtret ligga utan bara ut o köra. För övrigt så är filterna ofärgade när man köper dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Cupra_
19 juli 2014
Deception skrev:
Jag duschade (sprayade) bara lite lätt på hela ovansidan (Där luften kommer ifrån), och det har alltid funkat för mig. Men som ovanstående sa, ha inte för bråttom. Oljan kan sätta sig på trådarna i LMM så den börjar fela. Har man då tur så funkar CRCs lmm cleaner (air sensor cleaner tror jag den heter egentligen) , har man osis blir det en ny LMM..

125 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Så k&n oljan är i sprayform? Trodde det var en tub så man drog olja på topparna? Okej så då äre bara å kör ett sprut på vardera sidor så de täcker filtret?

125 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
caromania skrev:
Jag använder JR olja till mina KN-filter och det går hur bra som helst. JR-oljan är i pumpflaska och räcker till typ 1 miljon filter, 2-3 tryck per sida räcker så man ser en försiktig blå ton i de vita fibrerna. Du behöver inte låta filtret ligga utan bara ut o köra. För övrigt så är filterna ofärgade när man köper dem.

Låter bra!  Jaså? Trodde filtrerna var inoljade när man köper dem?

Cupra_
19 juli 2014
mrtmontana skrev:
caromania skrev:

K&N ska vara inloljade vid köp. Jr har jag inte haft på ett par år men har för mig att de också var det.

125 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
Deception skrev:
mrtmontana skrev:
caromania skrev:

K&N ska vara inloljade vid köp. Jr har jag inte haft på ett par år men har för mig att de också var det.

Precis, lät konstigt att dem är ofärgade vid köp.

Men iallafall så är k&n oljan på flaska i spray form?

Tack till alla, ni har varit en stor hjälpande hand smile
Senast redigerat av mrtmontana (20 juli 2014)

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2014
Kanske var mina KN filter rödaktiga när jag köpte dem, mycket möjligt, men eftersom jag tvättat dem ett antal gånger nu så är de väldigt naturfärgade. Har använt samma JR oljeflaska i över 10år på 5 bilar på både KN och JR filter. Same shit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök