JosseAudi skrev:
andreas1 skrev:
JosseAudi skrev:
Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka
Det måste va det dummaste jag hört . Lär ni er det på kurserna?
är skivans tjocklek som avgör om den är kass
Kan säga att med största sanolikhet döms skivan ut av verkstad.
Sen tar en normal kloss hela ytan annars är det felmonterat o rent livsfarligt
Vad är det du inte förstår? Läs vad jag skrev om skivorna.. Är de tillräckligt tjocka kan man svarva ner dem tills de blir plana och fina. Jag vet mkt väl att en kloss normalt tar på hela ytan. Dock får INGET besiktningsorgan lov att underkänna bromsarna om beläggen sliter på 50% el mer på skivan. Har du invändningar på det kan du ju prata med de som skriver regelverket! ..och nej, det är INTE jag som skriver dem.. ^^ Jag följer bara direktiv.
En kloss kan ju för övrigt vara skadad och därav inte ta på hela, får ändå inte underkännas om bromsverkan är tillräckligt bra och det är mer än 2mm kvar.. Du ska bara veta hur många punkter som är "på gränsen" som man gärna vill skriva upp, som man inte får lov att anmärka på.
Men ta du ett snack med transportstyrelsen och förklara vad du tycker!! LYCKA TILL
Va är det DU inte förstår.
Sluta hänvisa till skit, du är här som privatperson .
Vad sbp anser skiter jag i det är tillverkarens rek som gäller.
Den skivan är med ganska stor säkerhet redan för tunn.
Går absolut o köra ändå men när folk ej har intresse för bilar dömmer man av säkerhetsskäl.
Sen kan ts göra som han vill, nu vet han felet o är nöjd det är va tråden handla om.
Tänker ej ta nån vidare diskution om det heller.
(O när du ser sådana spår i skivan får du nog lov att underkänna bromsar för då är beläggen slut)
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår