OBS! Bilen är närmast färdigbyggd och jag har kopierat hela tråden från ett annat forum men tänkte att fler kanske ville se vad man grejat med i vinter!
Är väl dags att visa upp vad man gör i garaget om kvällarna, håller på att bygga om en Nissan 200sx S13 till att fungera som driftingbil nästa säsong.
Kommer att ha detta bygge som projektarbete i skolan därför är allt väldokumenterat!
Kort fakta om mig: Jag heter Robin är 18 år och bor utanför Örebro och går sista året på Tullängsskolan med inriktning personbilsteknik.
Har varit intresserad av bilar, motorer och motorsport sedan barnsben.
Kort fakta om bilen är väl att den köptes i början av september med T28 turbo, steg 2 chip och en biltema dump som var fastsatt med en bit trädgårdsslang. Lagade lite rost, besiktigades och kördes i ett par veckor innan jag började riva ner ner för vinterns ombyggnationer.
Mål: Bygga en lättkörd och trevlig nybörjarbil för drifting med följande specs:
Motor:
Garrett T28 turbo
Steg 2 chip
Extraktorgrenrör
Större intercooler
Hemmagjorda tryckrör
Tial 50 mm dumpventil
3” downpipe
3” avgassystem med racekatalysator
Bmw 540 bränslepump
Oljekylare
Ombyggt vattensystem
Hemmagjorda motor och växellådsfästen
Eventuellt
catch tank - lämplig matarpump
Avgaskam på insugssidan
Z32 Lmm/uppsvarvad org med större spridare
Chassi och drivlina:
Sänkningssats
Målad bakaxel med nya tätningar
Svetsad differential
Polyuretan bussningar överallt
Målad bak och framvagn
Nylonbussningar till bakvagnsupphängning
Servokylare
Ombyggda hjulspindlar för mer styrvinkel
Rattstångsbussning i stål
Eventuellt:
värre bromsar
Coilovers
Inredning:
Rensad på allt onödigt
Fjäderbensstag fram och bak
Borttagna asfaltsmattor
Borttagen ljudisolering
Lacka invändigt med ordentlig lack
Bakflyttat batteri
Extra mätare
Strömbrytarpanel
Utseende:
Hålborra front
Rostlaga bakskärmar
Rostlaga baklucka
Borttagen vinge och bakrutetorkare
Blev mycket text men nu kommer de en del bilder!
Första bilden efter hemfärden
Motor
Rost..
Började med att riva en lagom fin kabelhärva som gömde sig under instrumentbrädan
Mycket bättre!
Hade en del avgasläckage när jag köpte den, inte så konstigt när både turbo och downpipe satt löst..
Sen rensades inredning för de värsta slitgörat..
Att laga rost..
Ny tröskelkant
Golv!
Risiga balkar
Lagning av tröskel
Gamla intercoolern och tryckrör ute
Urkapad batterihylla för att ge plats åt tryckrör
Mer rost att laga i vinter..
Svetsad diff
Blev långt inlägg men såhär långt jag hunnit nu!
//
Robin!
Update 3/11
Köpte mig en intercooler igår av Johan Skogsby som jag jobbat på att montera idag, kommer ifrån en Skyline R32 GTR och var klart större än jag trodde. Fick kapa en hel del i krockbalken, fronten och lite andra fästen i fronten.
Konstigt att man börjar med att försöka montera en intercooler på bilen men slutar med att anpassa hela fronten runt intercoolern istället!
Fått lite färg på diffkåpan med!
Intercoolern, lite skadad men borde inte skada flödet märkvärt.
Bred!
Kapa ur lite här..
Kapa lite mer här, hela nedre delen av balken bortkapad.
Börjar att komma på plats!
Jacka ur lite där, seriösare fästen nu!
Efter lite kapande och filande i fronten passade även den! Ska bara hålborras sen!
Update 16/11
Varit tyst från mig ett tag men har skruvat desto mer, köpte ett extraktorgrenrör av Mellander förra veckan (tack för en smidig affär!) som lindats och monterats. Har även byggt om motorfästena med hårda kuddar istället för originalen som var närmast geléaktiga, byggdes med en Volvokudde på varsin sida ihop två distanser som Carlsson industriservice sponsrade med! Lackat diffhuset och svetsat om diffen efter inrådan av några medlemmar!
Håller även på och bygger en ny växellådskudde och rensar bort onödiga vatten och vakuumslangar, finns en hel del!
Lite bilder!
Fått lite färg på diffhuset, bara att montera ihop allt nu!
Grenröret från Mellander!
Lindat grenrör och downpipe
Grenrör och turbo ihop, och ja, jag råkade montera turbon åt fel håll på bilden..
Ombyggda motorkuddar!
Allt monterat på plats, återstår lite ombockning av vatten och oljerör bara!
Stort tack till Carlsson industriservice för distanserna!
Allt för den här gången!
// Robin
Update 30/11
Dags att visa lite vad man pysslat med sista tiden, byggde om gamla växellådsfästet till ett lite kraftigare genom att kapa ur det spruckna standard gummit och bulta ihop de med en bit hård nylonplast istället! Har fått bygga om olja och vatten matning och retur till turbon då den flyttade sig några centimeter med nya grenröret.
Har byggt nya tryckrör med, klara sånär som på att en dumpventil ska dit och nippel till tomgångsmotorn sen ska dom blästras och lackas! Tack till Pontus Amundsson som ställde upp och helsvetsa!
Håller även på att bygga om vattensystemet, tar bort allt onödigt som värmeväxlare och uppvärmningen av spjäll och insug, det enda som blir kvar är kylning till turbo och motor och värmepaketet.
Bilder:
Växellådsfäste!
Ombyggd oljeretur
Lackad
Börja med att måtta upp alla tryckrör, byggs med vanliga avgasböjar
Punktade
Borttagen värmeväxlare, monterar oljekylaradaptern direkt mot blocket sen
Monterat ihop diffen med! bara fylla i olja så är den klar!
//Robin
Update 4/12
Blivit en del tid i garaget i helgen!
Började med att plocka ner bakvagnen som ska iväg på syrabad imorgon för att få bort all gammal färg och rost, bärarmarna ska sedan boxas och förstärkas för att sedan skicka iväg hela paketet på förzinkning!
Även byggt klart vattensystemet efter att ha tagit bort värmeväxlaren m.m
Började även måtta in var oljekylaren ska sitta, hoppas på att det ska funka bra där!
Mindre tjöt mer bilder!
Bakvagnen nere!
Bussningar bråka lite när de satt i pressen så blev att elda ur dom istället
Vattensystemet byggde jag om genom att först såga av gamla vattenröret, använder bara det högra röret, tog även bort T-korset på ingående slang från kylaren.
Sedan slang från de sågade röret till utgående från vattenpumpen, tog bort slangarna till gasspjället och insuget så bara värmepaket och turbokylning kvar utanför motorn.
Satte även en slang där värmeväxlaren satt förut för att bibehålla cirkulationen.
Så här har jag tänkt ha oljekylaren, hoppas det ska funka!
// Robin
Update 18/12
Var längesen det hände något här men kämpar på desto bättre i garaget! Har byggt klart vattensystemet med borttagen värmeväxlare, använde en typ av adapter som jag tror kommer från RB25 motorn för att kunna montera oljekylaradapter och sedan oljefilter. Även gjort klart slangar och monterat oljekylaren.
Nästan klar med tryckrören med, alla svetsade, trycktestade och blästrade och tre av fyra målade. Sista ska jag bara helsvetsa flänsen till dumpventilen och en slanganslutning till tomgångsmotorn. Var ute hos Johan Skogsby och köpte en Tial wastegate hade kärvat fast rätt duktigt men löste sig med lite mildare våld, råka även bli så att en 3" frontpipe i rostfritt och en downpipe packning fick följa med hem.
Lite bilder!
Hur vattnet var draget från början
Nya vattensystemet
Oljefilter adaptern, dubbla gängor till skillnad från originalet
Adapterplattan till oljekylaren på plats, blev lite kladd vid monteringen!
Oljekylare på plats med slangar
Tryckrören blästrade och målade
Vart rätt schysst tycker jag!
Flänsen till dumpventilen punktad, helsvetsas imorgon!
Ny Tial dumpen jämfört med gamla från biltema..
Dumpventil isärplockad för lättare översyn
Skönt att snart vara klar med motordelen!
// Robin
Update 9/1
Första uppdatering på det nya året, varit full fart ute i garaget under jullovet, fått fästplattor till fjäderbenstornen utskurna så har tillverkat fjäderbensstag fram och bak till bilen! Dragit batterikabel till batteriet i bakluckan. Har även gjort klart det mesta runt motorn, ska bara ordna vevhusventilationen, lite el och avgassystem. Även beställt nya polyurethan bussningar från USA och pressat ur de gamla.
Bilder:
Fästplattor fram
Polyurethane bussningar
Fyrpunktsstag bak, fäster i fjäderbenstornen och stötfångarfästena, även byggt batterihylla
Närbild på infästningarna vid tornen, dubbla M8 insex till staget
Såhär blev det med batteribox och kabel, lite färg på alltihopa bara så är det klart!
Hackade loss asfaltsmattan i skuffen för att svetsa batterihyllan, blev en del skräp, mattorna fram använder jag kolsyreis till istället.
Påbörjat fäste och stag fram, ska helsvetsas imorgon
Stort tack till
Carlsson Industriservice som sponsrar mig med utskärningar och material till allting!
Update 6/2 2012
Var längesen man uppdaterade, varken haft tid eller lust men skruvar desto mer istället. Bilen ska redovisas i skolan fredag vecka 13 vilket är om ungefär 2 månader så borde hinna bli klar med allt.
Det jag gjort sedan sista updaten är lacka bakvagnen, montera bussningar och tillverkat egna subframebussningar i nylon. Blev riktigt snyggt och grym passform på allt. Monterade bromsar och allting bak så den biten är avklarad nu, riktigt skönt. Även byggt om servosystemet, flyttat om behållaren och satt den uppe vid torpeden och även tagit bort "kylslingan" och monterat gamla bakaxelkylaren där istället, något smidigare nu med bortkapade fästen.
Efter att ha rensat ur asfaltsmattan i skuffen så orkade jag inte vänta på att få tag i kolsyreis utan tog bort den med hammare, stämjärn, värmepistol och spackelspade, inget direkt drömjobb men men. Hittade även lite rosthål som lagades i golvet, allt lackades sedan i ordentlig 2-komponentslack.
När jag ändå höll på med rosten i golvet så började jag även med rosten i bakskärmarna som jag inte orkat tagit tag i.. Var riktigt genomruttet men fick ihop det helt okej!
Tog även och böt bränslepump till en som kommer från en BMW 540, samma som sitter i M5an så borde orka pumpa till min motor.
Sist men absolut inte minst så byggdes ett nytt avgassystem i 3" och racekat, utblåset mynnar ut framför bakhjulet!
Bilder;
"Homemade" Subframebussningar
Bussningar på plats i länkarmarna
Bakvagnen ser lite trevligare ut nu!
Rent och snyggt!
Gamla bakaxelkylaren som får anpassa sig till servot istället
Monterad och klar bakom ordinarie kylare
Borttagna kylslingan
Tog bort tryckutjämnaren till kopplingen så den förhoppningsvis greppar lite bättre
Drog röret direkt till slavcylindern.
Hacka, skrapa, slita
Allt ute till slut
Rost..
Ännu mer
Lackat och klart
Kapat ur bakskärmarna
Svetsat
Spacklat och grundat
Andra sidan
Lackat och klart, lite nyansskillnad bara
Gamla guldiga pumpen med nya bredvid
Nya pumpen monterad, klämdes fast med filtret i botten och sedan slangklämma upp till, använde en del av gamla hållaren som distans.
Avgassystemet!
Stort tack till:
Pontus Amundsson som hjälpte till att bygga avgassystemet.
Robert Andersson, min pappa som hjälpt mig med tips, råd och en del svetsning genom hela bygget!
Hoppas ni orkade läsa allt!
Over N' Out!
Update 5/3
Hänt lite med bilen sen sist, har haft ner framvagnen, målat upp den och bytt bussningar. Byggde även om spindlarna genom att korta ner styrarmen 35 mm och flytta fram infästningen för att reducera ackerman. Tänkte bygga distanser för att få ut styrstagen längre men fick inte tag i rätt gängsnitt så blev att förlänga dom istället. Blev ganska nöjd med styrvinkeln, går att svänga tills det tar i casterstagen så får se om jag tar och breddar bärarmarna i framtiden eller hur jag gör. Även fått tillbaka bakluckan efter rostlagning och lack av en polare.
Känner mig ganska klar med projektet, ska dit med en plåt vid kylaren, ett expansionskärl och ordna en ny ABS givare fram. Ska bänka bilen i skolan om tre veckor samtidigt som jag redovisar projektarbetet. Provkörde bilen i helgen med, gick jävligt bra enligt mig själv, klart bättre än en gammal trött bmw som jag har som vinterbil! Var väldigt ovant och brytigt att köra med svetsdiff!
Anledningen till att jag inte bygger ännu mer är för att jag känner att jag nått mitt mål sen har jag inte tid heller då jag ska flytta nu i veckan och börja arbeta som TTA mekaniker kommer nog bli riktigt spännande!
Bilder åt folket!
Framvagn nere
Spindlar ombyggda
Rattstång nere för byte till stålbussning
Nya vs gamla bussningen
Styrstag innan
Styrstag efter, sitter med 20mm instick i hylsan sedan svetsat
Baklucka lagad
Hur bakluckan såg ut innan..
Ute och tvättade av allt damm i finvädret
Invändigt, ska i andra stolar till sommaren
Mätarpanel
Strömbrytarpanel
Motor
Inredningen bak, blev riktigt bra med röda färgen och fjäderbensstaget!
Inte långt kvar till sommaren nu!
/Robin
Är väl dags att visa upp vad man gör i garaget om kvällarna, håller på att bygga om en Nissan 200sx S13 till att fungera som driftingbil nästa säsong.
Kommer att ha detta bygge som projektarbete i skolan därför är allt väldokumenterat!
Kort fakta om mig: Jag heter Robin är 18 år och bor utanför Örebro och går sista året på Tullängsskolan med inriktning personbilsteknik.
Har varit intresserad av bilar, motorer och motorsport sedan barnsben.
Kort fakta om bilen är väl att den köptes i början av september med T28 turbo, steg 2 chip och en biltema dump som var fastsatt med en bit trädgårdsslang. Lagade lite rost, besiktigades och kördes i ett par veckor innan jag började riva ner ner för vinterns ombyggnationer.
Mål: Bygga en lättkörd och trevlig nybörjarbil för drifting med följande specs:
Motor:
Garrett T28 turbo
Steg 2 chip
Extraktorgrenrör
Större intercooler
Hemmagjorda tryckrör
Tial 50 mm dumpventil
3” downpipe
3” avgassystem med racekatalysator
Bmw 540 bränslepump
Oljekylare
Ombyggt vattensystem
Hemmagjorda motor och växellådsfästen
Eventuellt
catch tank - lämplig matarpump
Avgaskam på insugssidan
Z32 Lmm/uppsvarvad org med större spridare
Chassi och drivlina:
Sänkningssats
Målad bakaxel med nya tätningar
Svetsad differential
Polyuretan bussningar överallt
Målad bak och framvagn
Nylonbussningar till bakvagnsupphängning
Servokylare
Ombyggda hjulspindlar för mer styrvinkel
Rattstångsbussning i stål
Eventuellt:
värre bromsar
Coilovers
Inredning:
Rensad på allt onödigt
Fjäderbensstag fram och bak
Borttagna asfaltsmattor
Borttagen ljudisolering
Lacka invändigt med ordentlig lack
Bakflyttat batteri
Extra mätare
Strömbrytarpanel
Utseende:
Hålborra front
Rostlaga bakskärmar
Rostlaga baklucka
Borttagen vinge och bakrutetorkare
Blev mycket text men nu kommer de en del bilder!
Första bilden efter hemfärden
Motor
Rost..
Började med att riva en lagom fin kabelhärva som gömde sig under instrumentbrädan
Mycket bättre!
Hade en del avgasläckage när jag köpte den, inte så konstigt när både turbo och downpipe satt löst..
Sen rensades inredning för de värsta slitgörat..
Att laga rost..
Ny tröskelkant
Golv!
Risiga balkar
Lagning av tröskel
Gamla intercoolern och tryckrör ute
Urkapad batterihylla för att ge plats åt tryckrör
Mer rost att laga i vinter..
Svetsad diff
Blev långt inlägg men såhär långt jag hunnit nu!
//
Robin!
Update 3/11
Köpte mig en intercooler igår av Johan Skogsby som jag jobbat på att montera idag, kommer ifrån en Skyline R32 GTR och var klart större än jag trodde. Fick kapa en hel del i krockbalken, fronten och lite andra fästen i fronten.
Konstigt att man börjar med att försöka montera en intercooler på bilen men slutar med att anpassa hela fronten runt intercoolern istället!
Fått lite färg på diffkåpan med!
Intercoolern, lite skadad men borde inte skada flödet märkvärt.
Bred!
Kapa ur lite här..
Kapa lite mer här, hela nedre delen av balken bortkapad.
Börjar att komma på plats!
Jacka ur lite där, seriösare fästen nu!
Efter lite kapande och filande i fronten passade även den! Ska bara hålborras sen!
Update 16/11
Varit tyst från mig ett tag men har skruvat desto mer, köpte ett extraktorgrenrör av Mellander förra veckan (tack för en smidig affär!) som lindats och monterats. Har även byggt om motorfästena med hårda kuddar istället för originalen som var närmast geléaktiga, byggdes med en Volvokudde på varsin sida ihop två distanser som Carlsson industriservice sponsrade med! Lackat diffhuset och svetsat om diffen efter inrådan av några medlemmar!
Håller även på och bygger en ny växellådskudde och rensar bort onödiga vatten och vakuumslangar, finns en hel del!
Lite bilder!
Fått lite färg på diffhuset, bara att montera ihop allt nu!
Grenröret från Mellander!
Lindat grenrör och downpipe
Grenrör och turbo ihop, och ja, jag råkade montera turbon åt fel håll på bilden..
Ombyggda motorkuddar!
Allt monterat på plats, återstår lite ombockning av vatten och oljerör bara!
Stort tack till Carlsson industriservice för distanserna!
Allt för den här gången!
// Robin
Update 30/11
Dags att visa lite vad man pysslat med sista tiden, byggde om gamla växellådsfästet till ett lite kraftigare genom att kapa ur det spruckna standard gummit och bulta ihop de med en bit hård nylonplast istället! Har fått bygga om olja och vatten matning och retur till turbon då den flyttade sig några centimeter med nya grenröret.
Har byggt nya tryckrör med, klara sånär som på att en dumpventil ska dit och nippel till tomgångsmotorn sen ska dom blästras och lackas! Tack till Pontus Amundsson som ställde upp och helsvetsa!
Håller även på att bygga om vattensystemet, tar bort allt onödigt som värmeväxlare och uppvärmningen av spjäll och insug, det enda som blir kvar är kylning till turbo och motor och värmepaketet.
Bilder:
Växellådsfäste!
Ombyggd oljeretur
Lackad
Börja med att måtta upp alla tryckrör, byggs med vanliga avgasböjar
Punktade
Borttagen värmeväxlare, monterar oljekylaradaptern direkt mot blocket sen
Monterat ihop diffen med! bara fylla i olja så är den klar!
//Robin
Update 4/12
Blivit en del tid i garaget i helgen!
Började med att plocka ner bakvagnen som ska iväg på syrabad imorgon för att få bort all gammal färg och rost, bärarmarna ska sedan boxas och förstärkas för att sedan skicka iväg hela paketet på förzinkning!
Även byggt klart vattensystemet efter att ha tagit bort värmeväxlaren m.m
Började även måtta in var oljekylaren ska sitta, hoppas på att det ska funka bra där!
Mindre tjöt mer bilder!
Bakvagnen nere!
Bussningar bråka lite när de satt i pressen så blev att elda ur dom istället
Vattensystemet byggde jag om genom att först såga av gamla vattenröret, använder bara det högra röret, tog även bort T-korset på ingående slang från kylaren.
Sedan slang från de sågade röret till utgående från vattenpumpen, tog bort slangarna till gasspjället och insuget så bara värmepaket och turbokylning kvar utanför motorn.
Satte även en slang där värmeväxlaren satt förut för att bibehålla cirkulationen.
Så här har jag tänkt ha oljekylaren, hoppas det ska funka!
// Robin
Update 18/12
Var längesen det hände något här men kämpar på desto bättre i garaget! Har byggt klart vattensystemet med borttagen värmeväxlare, använde en typ av adapter som jag tror kommer från RB25 motorn för att kunna montera oljekylaradapter och sedan oljefilter. Även gjort klart slangar och monterat oljekylaren.
Nästan klar med tryckrören med, alla svetsade, trycktestade och blästrade och tre av fyra målade. Sista ska jag bara helsvetsa flänsen till dumpventilen och en slanganslutning till tomgångsmotorn. Var ute hos Johan Skogsby och köpte en Tial wastegate hade kärvat fast rätt duktigt men löste sig med lite mildare våld, råka även bli så att en 3" frontpipe i rostfritt och en downpipe packning fick följa med hem.
Lite bilder!
Hur vattnet var draget från början
Nya vattensystemet
Oljefilter adaptern, dubbla gängor till skillnad från originalet
Adapterplattan till oljekylaren på plats, blev lite kladd vid monteringen!
Oljekylare på plats med slangar
Tryckrören blästrade och målade
Vart rätt schysst tycker jag!
Flänsen till dumpventilen punktad, helsvetsas imorgon!
Ny Tial dumpen jämfört med gamla från biltema..
Dumpventil isärplockad för lättare översyn
Skönt att snart vara klar med motordelen!
// Robin
Update 9/1
Första uppdatering på det nya året, varit full fart ute i garaget under jullovet, fått fästplattor till fjäderbenstornen utskurna så har tillverkat fjäderbensstag fram och bak till bilen! Dragit batterikabel till batteriet i bakluckan. Har även gjort klart det mesta runt motorn, ska bara ordna vevhusventilationen, lite el och avgassystem. Även beställt nya polyurethan bussningar från USA och pressat ur de gamla.
Bilder:
Fästplattor fram
Polyurethane bussningar
Fyrpunktsstag bak, fäster i fjäderbenstornen och stötfångarfästena, även byggt batterihylla
Närbild på infästningarna vid tornen, dubbla M8 insex till staget
Såhär blev det med batteribox och kabel, lite färg på alltihopa bara så är det klart!
Hackade loss asfaltsmattan i skuffen för att svetsa batterihyllan, blev en del skräp, mattorna fram använder jag kolsyreis till istället.
Påbörjat fäste och stag fram, ska helsvetsas imorgon
Stort tack till
Carlsson Industriservice som sponsrar mig med utskärningar och material till allting!
Update 6/2 2012
Var längesen man uppdaterade, varken haft tid eller lust men skruvar desto mer istället. Bilen ska redovisas i skolan fredag vecka 13 vilket är om ungefär 2 månader så borde hinna bli klar med allt.
Det jag gjort sedan sista updaten är lacka bakvagnen, montera bussningar och tillverkat egna subframebussningar i nylon. Blev riktigt snyggt och grym passform på allt. Monterade bromsar och allting bak så den biten är avklarad nu, riktigt skönt. Även byggt om servosystemet, flyttat om behållaren och satt den uppe vid torpeden och även tagit bort "kylslingan" och monterat gamla bakaxelkylaren där istället, något smidigare nu med bortkapade fästen.
Efter att ha rensat ur asfaltsmattan i skuffen så orkade jag inte vänta på att få tag i kolsyreis utan tog bort den med hammare, stämjärn, värmepistol och spackelspade, inget direkt drömjobb men men. Hittade även lite rosthål som lagades i golvet, allt lackades sedan i ordentlig 2-komponentslack.
När jag ändå höll på med rosten i golvet så började jag även med rosten i bakskärmarna som jag inte orkat tagit tag i.. Var riktigt genomruttet men fick ihop det helt okej!
Tog även och böt bränslepump till en som kommer från en BMW 540, samma som sitter i M5an så borde orka pumpa till min motor.
Sist men absolut inte minst så byggdes ett nytt avgassystem i 3" och racekat, utblåset mynnar ut framför bakhjulet!
Bilder;
"Homemade" Subframebussningar
Bussningar på plats i länkarmarna
Bakvagnen ser lite trevligare ut nu!
Rent och snyggt!
Gamla bakaxelkylaren som får anpassa sig till servot istället
Monterad och klar bakom ordinarie kylare
Borttagna kylslingan
Tog bort tryckutjämnaren till kopplingen så den förhoppningsvis greppar lite bättre
Drog röret direkt till slavcylindern.
Hacka, skrapa, slita
Allt ute till slut
Rost..
Ännu mer
Lackat och klart
Kapat ur bakskärmarna
Svetsat
Spacklat och grundat
Andra sidan
Lackat och klart, lite nyansskillnad bara
Gamla guldiga pumpen med nya bredvid
Nya pumpen monterad, klämdes fast med filtret i botten och sedan slangklämma upp till, använde en del av gamla hållaren som distans.
Avgassystemet!
Stort tack till:
Pontus Amundsson som hjälpte till att bygga avgassystemet.
Robert Andersson, min pappa som hjälpt mig med tips, råd och en del svetsning genom hela bygget!
Hoppas ni orkade läsa allt!
Over N' Out!
Update 5/3
Hänt lite med bilen sen sist, har haft ner framvagnen, målat upp den och bytt bussningar. Byggde även om spindlarna genom att korta ner styrarmen 35 mm och flytta fram infästningen för att reducera ackerman. Tänkte bygga distanser för att få ut styrstagen längre men fick inte tag i rätt gängsnitt så blev att förlänga dom istället. Blev ganska nöjd med styrvinkeln, går att svänga tills det tar i casterstagen så får se om jag tar och breddar bärarmarna i framtiden eller hur jag gör. Även fått tillbaka bakluckan efter rostlagning och lack av en polare.
Känner mig ganska klar med projektet, ska dit med en plåt vid kylaren, ett expansionskärl och ordna en ny ABS givare fram. Ska bänka bilen i skolan om tre veckor samtidigt som jag redovisar projektarbetet. Provkörde bilen i helgen med, gick jävligt bra enligt mig själv, klart bättre än en gammal trött bmw som jag har som vinterbil! Var väldigt ovant och brytigt att köra med svetsdiff!
Anledningen till att jag inte bygger ännu mer är för att jag känner att jag nått mitt mål sen har jag inte tid heller då jag ska flytta nu i veckan och börja arbeta som TTA mekaniker kommer nog bli riktigt spännande!
Bilder åt folket!
Framvagn nere
Spindlar ombyggda
Rattstång nere för byte till stålbussning
Nya vs gamla bussningen
Styrstag innan
Styrstag efter, sitter med 20mm instick i hylsan sedan svetsat
Baklucka lagad
Hur bakluckan såg ut innan..
Ute och tvättade av allt damm i finvädret
Invändigt, ska i andra stolar till sommaren
Mätarpanel
Strömbrytarpanel
Motor
Inredningen bak, blev riktigt bra med röda färgen och fjäderbensstaget!
Inte långt kvar till sommaren nu!
/Robin
Senast redigerat av RobAnd (15 april 2012)
0
0
0
0