3293
Sök

Volvo 940 -93 kopplingen slirar efter kambyte..

13 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tja! Kopplingen slirar vid 3000 varv på 3an och redan vid 2000 varv på 4an men inget på 2an och 1an.. Bytte från M till en VX kam och efter så uppstod problemet. Är de ny koppling eller tryckplatta som gäller? Eller kan man fixa de på något annat sett? roll

1 861 Inlägg
1 september 2014
#2
Alltså byt koppling x) Om ett kambyte får bilen att slira är den _SLUT_ tongue


6 632 Inlägg
1 september 2014
#3
Går alltid att spänna upp den, men har du tur spricker lamellen och då behöver du ett nytt svänghjul också.
Om inte lådan spricker av stoppet.

wink

De/Dem

1 861 Inlägg
1 september 2014
#4
Malheus skrev:
Går alltid att spänna upp den, men har du tur spricker lamellen och då behöver du ett nytt svänghjul också.
Om inte lådan spricker av stoppet.

wink

Ehm 940 har hydraulisk koppling hur skulle du kunna justera den hade du tänkt? tongue


6 632 Inlägg
1 september 2014
#5
ALLT går om man vill. wink

De/Dem

1 861 Inlägg
1 september 2014
#6
Malheus skrev:
ALLT går om man vill. wink

Då får du gärna förklara hur han skulle gå tillväga ^^


4 468 Inlägg
1 september 2014
#7
Fan enklare att bytta kopplingen än o hålla på o "spänna upp" vad det nu är..

Evildan
1 september 2014
#8
Den kamaxeln ger förmodligen en effektökning på 150-200hk så det är fullt normalt att tryckplattan inte kan pressa lamellen tillräckligt hårt mot svänghjulet.

Att kopplingen skulle vara dålig är högst osannolikt.

1 861 Inlägg
1 september 2014
#9
zzr94092 skrev:
Fan enklare att bytta kopplingen än o hålla på o "spänna upp" vad det nu är..

På vajjer koppling kan man släppa lite på spänningen på vajjern så att kopplingen tar igen!

Och Evildan det är nog i underkant men skulle gissa på 250hk på hjulen i ökad effekt ja!



Sök