3124
Sök

Trionickonverterad 9000 -92, rycker på halvgas.

167 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#1
Bilen är en saab 9000 -92 med 2,3t långmotor med LH från början
Har konverterat bilen nu till trionic 5.5 och jo den funkar i det stora hela men med små konstigheter...
Drar man iväg fullgas i alla växlar så sköter den sig hyffsat men halvgasar man så känns det som i ettans växel så måste något justera sig nån sekund för att sedan gå riktigt och när man når 0,5 i ladd så börjar den smårycka något och sedan upp emot 1 bar i ladd börjar den gå som den ska igen...
Kan detta vara för att jag kör kortmotorprogram i en långmotor?
Har testat byta allt och även boxar men ingen skillnad just på problemet jag beskriver...
Tom testat boxen från min 98 classic och där kinde jag läsa ut felkod med obd2 och den sa att inga fel fanns...
Vill få ordning på den innan vinteravställning så man slipper fixa med den till våren


Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 september 2014
#2
Bytte inte du toppen också ?

Tänkte på det med kamöppning osv i programvaran men med korttopp så ska det väl inte vara något problem ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

167 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#3
Byta toppen innebär massa jobb med täta vid kamkedja och bygga fäste till remspännaren så nej tack


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2014
#4
turboblondie skrev:
Byta toppen innebär massa jobb med täta vid kamkedja och bygga fäste till remspännaren så nej tack

Har ett starkt minne av att någon jag snackat med har bytt till korttopp på långmotor iaf..

En plåt mellan block och topp samt tätat med någon blå gegga. Undras vem fan det var då tongue


Men är kammarna likvärdiga dom som programmet är gjort för då ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

167 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#5
Jo det var jag som satt korttopp på min 2.0 långmotor men den har ju ingen sån remspännare...
Nja kammarna vet jag inget om alls hur dom stämmer


167 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#6
Hur går den med läcka på intercoolern?
Har inte testat annan sån...


5 710 Inlägg
30 september 2014
#7
TBOC_Razor skrev:
Har ett starkt minne av att någon jag snackat med har bytt till korttopp på långmotor iaf..

En plåt mellan block och topp samt tätat med någon blå gegga. Undras vem fan det var då tongue

Min kanske smile

>>turboblondie, rycken du upplever: syns de på laddtrycksmätaren? Bluddrar den typ tändmissar?

MVH Jonas
..............

167 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#8
Nej inget på laddmätaren alls utan ligger stadigt...
Hitta däremot en vacumslang ikväll som var sprucken jäms med och hade trillat av så fritt sug i en slang så denna byttes och sen har jag inte provkört men tvivlar väl på att det skulle vara orsaken...
Tändmissar vet jag inte då stift är nya och testat annan tk utan framgång


167 Inlägg
4 oktober 2014
Trådstartare
#9
Går aningen bättre med nu slang men dummar sig fortfarande lite på halvgas :o
Tycker jag testat med startgas överallt men utan framgång så snart har jag slut på ideer


5 710 Inlägg
6 oktober 2014
#10
Om du skall leta läckage är trycksättning av systemet det enda rätta. Jag har alltid hittat läckor de ggr jag gjort det.

Vad ligger det för program i T5.5boxen?

MVH Jonas
..............

167 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#11
Exakt vad för program vet jag inte riktigt men det funka kanon på min andra bil...
Ska få en box optimerad för min motor gjord så får se hur den går med den...
Alla boxar jag testat går typ likadant på halvgas så programvaran tror jag inte är felet...
Hur brukar du gå till väga när du trycktestar?


5 710 Inlägg
7 oktober 2014
#12
Jag kopplar på slangen ut från kompressorn på turbon. Har en specialplugg som jag drar fast med slangklämma och som har luftmatning i mitten.
Luften matar jag via en regulator som jag ställer på det jag brukar ladda (1.5bar)
Letar sedan läckor med örat och med vatten blandat med lite diskmedel i en sprayflaska.

MVH Jonas
..............

167 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#13
Lite samma tanke jag har fast behöver man inte plugga vid spjällhuset med eller det håller emot?
Haft lite tanke på tändningen om den verkliogen står helt rätt eftersom den känns aningen slö när den inte laddar men har ju kollat flera gånger på trionic motor och räknat pinnar på triggerhjulet och det står exakt som på min men kan man kolla tändpunkten på ett lätt sätt kanske?
Lite bök med tändkassett men om man använder sig av tändkablar kan det funka och vad ska tändningen stå på?


5 710 Inlägg
9 oktober 2014
#14
turboblondie skrev:
Lite samma tanke jag har fast behöver man inte plugga vid spjällhuset med eller det håller emot?

Så gjorde jag alltid förr men det behövs inte. Dessutom får man med spjällhus + insug som ofta är en orsak till läck.
turboblondie skrev:
Haft lite tanke på tändningen om den verkliogen står helt rätt eftersom den känns aningen slö när den inte laddar men har ju kollat flera gånger på trionic motor och räknat pinnar på triggerhjulet och det står exakt som på min men kan man kolla tändpunkten på ett lätt sätt kanske?
Lite bök med tändkassett men om man använder sig av tändkablar kan det funka och vad ska tändningen stå på?

Har aldrig gjort detta men sättet med tändkablar borde funka.

MVH Jonas
..............


Sök