3525
Sök

Dämpa sluten baslåda?

305 Inlägg
31 oktober 2005
Gammal beprövad metod att använda Gullfiber/rockwoll .
Själv gjort i 10 års tid vid olika byggen . Funkar hur bra som helst

Aldrig någonsin hört talas om någon förstört något element pga det.

Du ska ha dämp material . speciellt i slutna lådor  helst fylla 75% av volymen . annars sjunger lådan med och det är ej HIFI .

494 Inlägg
31 oktober 2005
vill bara tilläga att om någon kör med gullfiber i en portad låda så är de
minsta problemet att de kliar och skitar ner bilen men att de är DIREKT obra att andas in!! glasfibern hannar i lungorna och kan ej brytas ner. kan få allvarliga följder.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

257 Inlägg
31 oktober 2005
Trådstartare
Vogge skrev:
vill bara tilläga att om någon kör med gullfiber i en portad låda så är de
minsta problemet att de kliar och skitar ner bilen men att de är DIREKT obra att andas in!! glasfibern hannar i lungorna och kan ej brytas ner. kan få allvarliga följder.

JO de e jävligt klantigt om man har gullfiber i portad!!! Ja har Gullfiber i min slutna låda.

257 Inlägg
31 oktober 2005
Trådstartare
Theo skrev:
Visa mig gärna en bas som gått sönder av den anledningen. Jag vet många som kör/kört med Gulfiber utan problem. Men visst håller jag med, varför snåla.

Själv stoppar jag inte i dämpull alls i slutna lådor, då jag liksom många andra upplever basen som "segare".

/Theo

I min så upplever ja basen utan dämpning att den smäller så dant i lådväggen bakom. blir mer som ett "pang" istället för baston. Mycket irriterande. så va de iaf i min låda.

781 Inlägg
1 november 2005
jag har en portad låda å där har ja nån form av vanlig högtalardämpull som ja tog från ett par gamla sprängda hemma högtalare. funkar umärkt..

sen har ja Gulfiber till dörrana och till den slutna lådan till 6/9or och 8"basen och ja har inte haft något problem med de.. aldirg hört någon som haft heller..

42 Inlägg
1 november 2005
Syntetiskt kuddvadd köpes på Jysk för 40 riksdaler. Tycker man det är dyrt så ska man nog byta hobby smile

JohanDJ
56 Inlägg
1 november 2005
det kanske funkar i en epatraktor med pyramid högtalare och 10 diskanter i framrutan.

864 Inlägg
1 november 2005
Art.nr 930278
Fårull
Klassikt dämpmaterial för högtalarlådor.
Normalpris: 95.00/fp
Internetpris: 95.00/fp 

sett på ljudia.se

Dämpmatta till högtalare • 1x1 meter/förpackning • En förpackning räcker till 30liter sluten låda eller 45liter basreflexlåda • 50% Polyester 7,0 dtex • 30% Polyesterfiber 17,0 dtex • 20% Bikomponenter • Nettovikt ca 300g
Just nu: 48 kr/st

sett på brl.se

Dämpmaterial till högtalare
Dämpmaterial "wave" för dämpning av högtalarlådor. Mått 40 x 60 x 2 cm. Levereras i förpackning om 5 st.
31-605    89,90 kr

Dämpmaterial till högtalare, 5 st.
Polyestervadd för dämpning i högtalarlådor. Mått: 60 x 40 cm. 300 g/m².
31-604    69,90 kr

sett på biltema.se

MDS Dämpmatta Fibrex slutna lådor
Fibrexmatta för alla konstruktioner av baslådor. Patenterad Fibrexlösning med 60% tätare fibrer för dämpning av bredare register. Tål vatten. Luddar ej. Räcker till 35-70 liters låda.
ArtNr: 2840212    59 kr

sett på mds.se

varför bråka med massa annat skit...

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
1 november 2005
Gredd skrev:
Syntetiskt kuddvadd köpes på Jysk för 40 riksdaler. Tycker man det är dyrt så ska man nog byta hobby smile

Samma som jag använder i "hifi" lådan...
dB-låda är däremot tom på dämpninig (sluten låda) men det beror på att jag spelar högre utan dämpning... Men tycker inte om att lysna på musik i den lådan... Det låter ju skit utan dämpning...

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

859 Inlägg
1 november 2005
diurhuus skrev:
det kanske funkar i en epatraktor med pyramid högtalare och 10 diskanter i framrutan.

Jaha så nu har jag en Pyramidbas då eller? Du kan ju inte sitta och skriva saker som du uppenbarligen inte har så mycket egen erfarenhet av.

Om det "låter" om lådan utan dämpull i, då har man troligen en för ostadig låda.

Jag skulle ju kunna köra med Gullfiber i baslådan på någon tävling nästa år bara för att visa att det funkar. Ang. slitaget på basen så är det knappast märkarbart förens efter låååång tid.

/Theo

781 Inlägg
12 november 2005
jäkla diskution om lite ull i en låda:) tryck i de som spelar bra. troligen är bashögtalarna utsletna eller gammalmodliga innan guldfibret har skadat dom..

kudda? hehe låter skojj:) får prova de i nästa låda:d

Sök