2998
Sök

Hur får man handbromsen till att greppa?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Igår spände jag åt handbromsbackarna genom att med en skruvmejsel pilla på ett "vred" genom ett litet hål i bromstrumman.
Jag spände till dess att jag precis började att få antydning till att det började gå trögt.

Idag var jag och besiktade och fick nedslag på att handbromsen tog dåligt (bara 14%).

Handbromsen är nu så pass spänd att den tar vid första hacket sen går det inte längre (det tar tvärstopp) men lik förbannat så tar inte handbromsen något vidare. I min värld så borde ju hanbromsen greppa stenhårt om den är så pass spänd att den inte går längre än första hacket.

Vad kan det vara för fel?

Bromsbeläggen och skivorna bak är bara ett halvår gamla.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

2 845 Inlägg
5 november 2014
Till att börja med, vad är det för bil?

Kan va så att du får ta isär och smörja upp alla rörliga delar, är det separata backar till handbroms, alltså skivor till färdbromsen?

Backarna kan va gamla och hårda med.

699 Inlägg
5 november 2014
Är virarna spända då? Du justerar dem inne i bilen...

Bilgalen elektriker :)

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Det är en Opel Omega -99 med separata handbromsbackar inuti trumman.
Handbromsbackarna är inte äldre än resten av bromsarna, jag bytte allt samtidigt.

Wirarna är ju spända som gitarrsträngar eftersom att det tar stopp redan efter ett hack.

4 468 Inlägg
5 november 2014
slackade du på handbromsvajrarna innan du justerade i trumman? Om inte så gör om...

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Ahhh, bra tips!
Nu har jag kanske förklaringen!

699 Inlägg
5 november 2014
Var så jag menade...

Bilgalen elektriker :)

383 Inlägg
6 november 2014
Man justerar vajrarna under bilen, är en mutter (till båda sidor) som sitter ovanför värmeplåtarna till avgassystemet. du måste kolla så den drar jämt på den justeringen först och främst annars funkar det aldrig.

Sök