2754
Sök

Volvo 240 -77 med B21et dålig tomgång, rycker/hostar när man gasar på

29 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Som rubriken lyder så har jag en Volvo 240 som går kasst..

Den har väldigt varierande tomgång och oljelampan lyser under 1100RPM.

Går väldigt bra upp till cirka 3000RPM sen kommer laddtrycket (0.4-0.5bar) och då börjar den hosta och/eller rycka eller hur jag nu ska förklara. Sen efter 5000RPM går den bättre igen eller ibland helt som den ska.
(varva upp den på friläge är inge problem!).

Det är ju mekaniskt insprut och det har jag nästan 0 vetskap om.. Har prövat inspruts-rengöring och alla tänd delar är nya. Toppen och topplockspackningen är nybytt och inga lekage där om det nu är till nån hjälp..

Det är ju nån knepig luftburk där spridar rören kommer ut ifrån. Känns som att det kan vara den som spökar eller vad vet jag..

Någon som har nån idé? Vart kan man börja felsöka? roll

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

5 661 Inlägg
7 november 2014
#2
Vakuumläckage är det första att felsöka på K-jet, väldigt känsligt för just detta och kan ge väldigt skum motorgång.

Vanliga problemkällor är den stora gummibälgen mellan gasspjäll och mätskiva och o-ringarna till spridarna i toppen.
Senast redigerat av simlar (7 november 2014)


29 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Vakuumläckage är det första att felsöka på K-jet, väldigt känsligt för just detta och kan ge väldigt skum motorgång.

Vanliga problemkällor är den stora gummibälgen mellan gasspjäll och mätskiva och o-ringarna till spridarna i toppen.
Okej tackar så mkt! ska kollas imorgon! Vad är det för gummibälg du snackar om? roll

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

5 661 Inlägg
7 november 2014
#4
Blyfa skrev:
simlar skrev:
Vakuumläckage är det första att felsöka på K-jet, väldigt känsligt för just detta och kan ge väldigt skum motorgång.

Vanliga problemkällor är den stora gummibälgen mellan gasspjäll och mätskiva och o-ringarna till spridarna i toppen.
Okej tackar så mkt! ska kollas imorgon! Vad är det för gummibälg du snackar om? roll
Just det är ju en ET.

Men då är det "insugningsgummit" som går mellan K-jetenheten och insuget på turbon.

Den på bild alltså:
http://www.zatzy.com/forum/attachment.php?attachmentid=1438&stc=1&d=1107028889
http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?199821-B21et



Sök