3196
Sök

Volvo V70II T5R automatlådeproblem..

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#1
Jag har fått en Volvo v70II T5R automat med AW55 låda på halsen. Det är en 2002, problemet började för någon vecka sen. Den slirar när man skall iväg med den och ibland känns det om om den försöker lägga i en växel samtidigt när en annan växel arbetar. Sist igår så märkte jag när 2an ligger i så försöker den lägga i 3an.

Fick felkod på den också och fick på växellådan att 3ans växel är det något problem med, permanent.

Fick tips på Volvo att först byta olja på den. Gjorde det ikväll och oljan som kom ut var kolsvart, inte mörkbrun utan kolsvart. Enligt volvo mekanikern ska den vara Röd och ibland mörkröd, som denna inte var.

Fyllde på med MPM ATF olja, cirka 6 liter, lät den gå varm, kollade värmen i växellådan och stickan vid 80grader som volvo rekommenderar. Oljenivån är bra men oljan är svart igen.

På vägen hem så blev den ännu värre, driver knappt från stillastående och i displayen för växellådan där står vilken växel som ligger är det bara ett streck nu.

Något förslag på vad jag kan göra?

Ny låda? Kolla programvara på volvo? byta olja igen? Dumt o kasta iväg en väldigt fin T5R..

mvh

Lenny
Senast redigerat av two40 (18 november 2014)


Refined
1 770 Inlägg
18 november 2014
#2
För det första så finns det ingen V70 med R utrustning 2002.

Pröva att skölja lådan ett par gånger.

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#3
Zwudda skrev:
För det första så finns det ingen V70 med R utrustning 2002.

Pröva att skölja lådan ett par gånger.

skitsamma om utrustningen, koncentrera dig på lådan.

Körde den ikväll igen med manuell växling, bara 3an som strular..  hmm

får väl testa med att skölja ur lådan lite


Forummoderator
26 349 Inlägg
18 november 2014
#4
T5R försvann väl på 850:ins tid..?

Gjorde du nåt mer än bara bytte olja?
Går väl även byta nåt filter har jag för mig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#5
Mack skrev:
T5R försvann väl på 850:ins tid..?

Gjorde du nåt mer än bara bytte olja?
Går väl även byta nåt filter har jag för mig.

*suckar*

Volvo V70 II 2.3 T, T5, 250 hk
Tillv: 2001.10
Karosserikod: SW
Växellåda: Automat
Motortyp: 184 kW, 2319 cc
Motorkod/er:B 5234 T3
Cylindrar:5
Bränsle:Bensinmotor
Däck bak: 215/55 R16 93W
Helfordonsgodk: Ja

Sådär,det är ingen T5R men det står fan R överallt på bilen. fälgar, ratt, mattor. Kan vi koncentrera oss på växellådan nu istället?

Byte oljan, inget filter, ett jävla jobb o byta filter på en sån där enligt mekanikern på volvo.
Senast redigerat av two40 (18 november 2014)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
18 november 2014
#6
two40 skrev:
Jag har fått en Volvo v70II T5R automat med AW55 låda på halsen. Det är en 2002, problemet började för någon vecka sen. Den slirar när man skall iväg med den och ibland känns det om om den försöker lägga i en växel samtidigt när en annan växel arbetar. Sist igår så märkte jag när 2an ligger i så försöker den lägga i 3an.

Fick felkod på den också och fick på växellådan att 3ans växel är det något problem med, permanent.

Fick tips på Volvo att först byta olja på den. Gjorde det ikväll och oljan som kom ut var kolsvart, inte mörkbrun utan kolsvart. Enligt volvo mekanikern ska den vara Röd och ibland mörkröd, som denna inte var.

Fyllde på med MPM ATF olja, cirka 6 liter, lät den gå varm, kollade värmen i växellådan och stickan vid 80grader som volvo rekommenderar. Oljenivån är bra men oljan är svart igen.

På vägen hem så blev den ännu värre, driver knappt från stillastående och i displayen för växellådan där står vilken växel som ligger är det bara ett streck nu.

Något förslag på vad jag kan göra?

Ny låda? Kolla programvara på volvo? byta olja igen? Dumt o kasta iväg en väldigt fin T5R..

mvh

Lenny

Det där låter nästan som brända lameller. Oljan luktade väl skit?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#7
Det där låter nästan som brända lameller. Oljan luktade väl skit?

/Benny

hahaha ja nästan så, men den luktade väldigt illa och var väldigt tunn. Jag har luktat på bättre olja iaf wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
18 november 2014
#8
two40 skrev:
Det där låter nästan som brända lameller. Oljan luktade väl skit?

/Benny

hahaha ja nästan så, men den luktade väldigt illa och var väldigt tunn. Jag har luktat på bättre olja iaf wink

Automatlådeoljan ska vara klar och lite transparent. Definitivt ska den inte lukta väldigt illa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#9
Automatlådeoljan ska vara klar och lite transparent. Definitivt ska den inte lukta väldigt illa.

/Benny

Ja precis. och om oljan nu är kolsvart så lär det ha hänt något inne i lådan..


320 Inlägg
18 november 2014
#10
när man sköljer ut lådan brukar gå åt 12-13l olja , så får du lossa ledningen vid kylaren, starta motorn låt rinna ut ca3-4 liter, sen fyller du på 3  liter , fortsätt så länge ren olja strömmar ut, reglera oljemängden(nivån) sen

Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#11
ottorb skrev:
när man sköljer ut lådan brukar gå åt 12-13l olja , så får du lossa ledningen vid kylaren, starta motorn låt rinna ut ca3-4 liter, sen fyller du på 3  liter , fortsätt så länge ren olja strömmar ut, reglera oljemängden(nivån) sen

okey.. då använde vi hälften bara med andra ord smile

vi får se vad ägaren till bilen säger smile
Senast redigerat av two40 (18 november 2014)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
19 november 2014
#12
two40 skrev:
ottorb skrev:
när man sköljer ut lådan brukar gå åt 12-13l olja , så får du lossa ledningen vid kylaren, starta motorn låt rinna ut ca3-4 liter, sen fyller du på 3  liter , fortsätt så länge ren olja strömmar ut, reglera oljemängden(nivån) sen

okey.. då använde vi hälften bara med andra ord smile

vi får se vad ägaren till bilen säger smile

Du kan väl skriva i denna tråd när och om du får klarhet vad felet var. Det är intressant att få veta och kan hjälpa andra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 822 Inlägg
19 november 2014
#13
two40 skrev:
Mack skrev:
T5R försvann väl på 850:ins tid..?

Gjorde du nåt mer än bara bytte olja?
Går väl även byta nåt filter har jag för mig.

*suckar*

Volvo V70 II 2.3 T, T5, 250 hk
Tillv: 2001.10
Karosserikod: SW
Växellåda: Automat
Motortyp: 184 kW, 2319 cc
Motorkod/er:B 5234 T3
Cylindrar:5
Bränsle:Bensinmotor
Däck bak: 215/55 R16 93W
Helfordonsgodk: Ja

Sådär,det är ingen T5R men det står fan R överallt på bilen. fälgar, ratt, mattor. Kan vi koncentrera oss på växellådan nu istället?

Byte oljan, inget filter, ett jävla jobb o byta filter på en sån där enligt mekanikern på volvo.

är det en 02 är det en V70N , V70II kom 08 wink sen att mekonomen, skruvart, biltema osv kallar felaktigt dom för V70II beror väll på att det är andra generationen V70 för dom kallar ju V70II för V70III


filtret sitter inne i lådan så ja det är en jävla jobb att byta den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök