two40 skrev:
Jag har fått en Volvo v70II T5R automat med AW55 låda på halsen. Det är en 2002, problemet började för någon vecka sen. Den slirar när man skall iväg med den och ibland känns det om om den försöker lägga i en växel samtidigt när en annan växel arbetar. Sist igår så märkte jag när 2an ligger i så försöker den lägga i 3an.
Fick felkod på den också och fick på växellådan att 3ans växel är det något problem med, permanent.
Fick tips på Volvo att först byta olja på den. Gjorde det ikväll och oljan som kom ut var kolsvart, inte mörkbrun utan kolsvart. Enligt volvo mekanikern ska den vara Röd och ibland mörkröd, som denna inte var.
Fyllde på med MPM ATF olja, cirka 6 liter, lät den gå varm, kollade värmen i växellådan och stickan vid 80grader som volvo rekommenderar. Oljenivån är bra men oljan är svart igen.
På vägen hem så blev den ännu värre, driver knappt från stillastående och i displayen för växellådan där står vilken växel som ligger är det bara ett streck nu.
Något förslag på vad jag kan göra?
Ny låda? Kolla programvara på volvo? byta olja igen? Dumt o kasta iväg en väldigt fin T5R..
mvh
Lenny