3758
Sök

Trimmad Volvo 940 Hackar vid rejäl gas! (ej generell lösning)

92 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#1
Har en Volvo 940 Ltt som är uppställd på 1,05 BAR med trimchip ifrån KLracing.

När jag gasar fullt eller generellt mycket så hackar bilen mycket, det känns ungefär som att köra in i en cementvägg.

Jag har inga felkoder.

Lösningar jag provat:
1. Jag har bytt trimpchip, fråm ekonomi till fullt trim, samma effekt på båda chippen.

2. Bytt LMM flera gånger och nyligen köpt en helt ny.

3. Bytt tändstift till rejäla NGK tändstift.

4. Bytt till nytt fördelarlock.

5. Nya tändkablar.

6. Ny tändspole.

7. Förstärkt slang ifrån luftfilter till turbo med järnrör.

8. Förstärkt tryckrör till insug med järnrör.

9. Lagt injection cleaner i tanken flera gånger..

Jag har nytt bränslefilter som ska sättas in, men det är tveksamt lösningen. Det är ganska rejält trimmad, kan det vara bränslepumpen som inte har tillräckligt tryck? Jag har slut på ideer.

och Dupont
581 Inlägg
30 oktober 2014
#2
Är bilen annars original?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

2 401 Inlägg
30 oktober 2014
#3
Får stackaren sås så det räcker då? låter ju enligt mig som spikningar deluxe...

Har du kollat så båda pumparna funkar på bilen? Sitter väl en mitt under bilen om jag inte minns fel?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 oktober 2014
#4
Nybergrobin skrev:
Får stackaren sås så det räcker då? låter ju enligt mig som spikningar deluxe...

Har du kollat så båda pumparna funkar på bilen? Sitter väl en mitt under bilen om jag inte minns fel?

LTT=95-98 alltså endast pump i tanken.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 938 Inlägg
31 oktober 2014
#5
Du skriver rätt så rejält trimmad, vad är det för saker utöver original?

2 452 Inlägg
31 oktober 2014
#6
du skriver rejält trimmad...har du bytt spridare o o större lmm med,vilket chip är det du har är det för 3 tums lmm samnt r-spridare...kanske skulle skriva hela konceptet på trim så blir det nog lättare...

döden kommer tillbaka

10 Inlägg
31 oktober 2014
#7
hej , kan du mera förklara "hackar" ? Är det som att motorn missar på tändningen med korta hack , eller här det nästan så att någon slår på eller av soppan.. dvs långa hack.
 

På gamla 240 turbo med CIS hade man överladdspärr. Där var det en trycksensor som slog av tändningen eller bränslepumpen om det blev för mycket tryck från turbon. På LH2.4/LH2.4 satt denna spärren i mätningen av luft som passerar lmm. För mycket över en viss värde slår tändningen eller bränslepumpen av.

Du kan antigen sänka laddtrycket eller byta till större lmm samt spridare.


92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#8
Dupond skrev:
Är bilen annars original?

Ja, originalturbo, antagligen spridare, original LMM (som bara bytts).


Den enda trimmningen hitills är följande: bränsle och tändningschip och justerbar wastegate (ställd på 1,05 BAR)

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#9
zL33t skrev:
Hur såg de gamla stiften ut när du bytte? Kör du med  pysventil eller annat fultrim?

De såg lite mörka ut, men mest i gängorna, (olja?) såg inte bränd ut iaf.


Jag försökte köra med öppen dumpventil okunnig som jag är, men det gick inge bra alls, så efter mycket slit och smärta fixade jag bilen tillbaka som den var innan. Det blev en dyr reparation.

Nu kör jag på original återcirkulerande dump.


Det jag stör mig mest på är väl att ""jag kunde köra med 1,05 BAR ett tag"" (utan problem), det var när jag bytte tills den öppna som det började hacka. LMM gick sönder och jag fick felkoder, men efter jag bytte LMM och tändsats så försvann felkoderna. Jag satte ett rakt järnrör där den öppna dumpventilen satt.

Så det är det som får mig att tro att någonting gått sönder eller dylikt, antingen det eller så orkar bilen inte med.

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#10
Glesmark skrev:
Du skriver rätt så rejält trimmad, vad är det för saker utöver original?

Endast Tändningschip chip, bränslechip och justerbar wastegate hitills, jag hade planer med fräshare grenrör och avgasrör. Men det är dumt att fixa om det inte funkar i nuläget.

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#11
turbodeath skrev:
du skriver rejält trimmad...har du bytt spridare o o större lmm med,vilket chip är det du har är det för 3 tums lmm samnt r-spridare...kanske skulle skriva hela konceptet på trim så blir det nog lättare...

Det enda trim jag har är: Tändningschip "Volvo 940 Turbo" ifrån KL-racing, samt bränslechippet som medföljer och en justerbar wastegate som är rejält upställd.


Vad jag vet så har jag originalspridare, originalstorlek på LMM.

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#12
noslovo skrev:
hej , kan du mera förklara "hackar" ? Är det som att motorn missar på tändningen med korta hack , eller här det nästan så att någon slår på eller av soppan.. dvs långa hack.
 

På gamla 240 turbo med CIS hade man överladdspärr. Där var det en trycksensor som slog av tändningen eller bränslepumpen om det blev för mycket tryck från turbon. På LH2.4/LH2.4 satt denna spärren i mätningen av luft som passerar lmm. För mycket över en viss värde slår tändningen eller bränslepumpen av.

Du kan antigen sänka laddtrycket eller byta till större lmm samt spridare.

Nu är jag ingen expert, men det känns som att någonting försvinner i blandningen, soppa t.e.x..
Jag tvekar på att den misständer, det skulle kännas konstigt, det är som att köra in i en klar spärr av något slag, eftersom det alltid sker runt ett visst varvtal, och när turbon börjar spinna.

Det konstiga är att jag kollat på tryckluftsmätare när jag kört med en kompis. Den börjar hackar på 3000-3700 varv och ibland börjar den hacka på bara 0,6 Ladd, så blir det om man gasar fullt, smyger man lite med gasen kan man komma upp i 1,05 BAR innan den börjar hacka, så det känns som att det handlar om en variabel under en tidsperiod. Mycket gas på kort tid = hack, samt mindre gas under lång tid = hack.

Det här är första bilen som jag hållt på med, så jag är ingen expert på spridare och dylikt, men det skulle kännas konstigt eftersom bilen fungerade ett tag på 1,05 BAR. Det var när jag försökte sätta in en öppen dumpventil som allt gick nedåt. Men efter mycket reparation så finns det inte längre några felkoder, men det här hacket kvarstår.

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#13
noslovo skrev:
På gamla 240 turbo med CIS hade man överladdspärr. Där var det en trycksensor som slog av tändningen eller bränslepumpen om det blev för mycket tryck från turbon. På LH2.4/LH2.4 satt denna spärren i mätningen av luft som passerar lmm. För mycket över en viss värde slår tändningen eller bränslepumpen av.

Kan man inaktivera denna funktion? Dra ut någon kabel vid LMM eller dylikt? Det känns som om det är någon spärr som spökar, antingen det eller bränsletryck.

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#14
noslovo skrev:
hej , kan du mera förklara "hackar" ? Är det som att motorn missar på tändningen med korta hack , eller här det nästan så att någon slår på eller av soppan.. dvs långa hack.

Glömde att nämna att det kommer väldigt många kortare hack som känns rejält, det känns ungefär som om ett barn sitter och trampar på bromsen 2 gånger i sekundern. Hacket fortsätter hur länge som helst om man håller gasen kvar eftersom den stannar på samma nivå både varvtal och turbo. Så fort den passerar vissa värden slår hackena ned dem till precis innan man passerade värdena.

10 Inlägg
31 oktober 2014
#15
hej,
på 240 kunde man koppla bort övertrycksensorn .. men inte på 740/940.  Det låter skumt att den hackar vid 0,6 bar, det låter mer som en av bränslepumpen, men om båda fungerar så lär det inte vara det.

Testa skruva ner trycket på turbon till hur det var innan och öka det lite per försök. Jag skulle tro du kommer hamna runt 0,9 som max.


2 452 Inlägg
31 oktober 2014
#16
monterar du chipen åt fel håll så startar inte bilen zl33t iallafall om du monterar tändchipet fel,har inte testat på bränslebox själv men borde vara samma sak där...säger som du ställ ner trycket till runt 0,8 o testa .

döden kommer tillbaka

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#17
zL33t skrev:
STEG 1
Eftersom du har originalturbo, börja med att sänka laddtrycket till 0.9-1 BAR. Du tjänar ingen effekt på att köra över 1 bar med originalturbon då den bara pumpar varmluft (litet avgashus = blir skitvarm).

STEG 2
Eftersom du har både bränsle och tändchip, ska "överladdningsspärren" vara borta. Kolla så du har monterat chippen åt rätt håll (finns risk att de går sönder om du monterar dem fel). Vad är det för chip? De vanliga basic modellen eller de anpassade för 3" LMM och R-spridare?

STEG 3
Kolla så du inte har läckor på trycksidan, kolla även vakuum slangen mellan kompressorhuset och wastegate så den är hel och fin. Har du pysventil eller t kors? plocka bort det isf då det bara skapar problem.

STEG 4
För att komma över 1 BAR hur har du ställt wastegaten? Har du monterat brickor och på så sätt tänjt ut och förstört membranet i tryckklockan (Samma sak om man gängar om stången på en ställbar och kapar den en bit för att kunna ladda mer) Isf skaffa en ny tryckklocka.

STEG 1: Ok, ska testa att ställa ned den lite.

Steg 2: De är garanterat monterade åt rätt håll, chippen jag köpte: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/vol … rbo-3.html (rätt boxnummer 100%)

Steg 3: Jag har kollat detta och det är inga läckor, skaffade även nya fräsha slangar då de gamla var rat.

Steg 4: Jag har inte gjort en fulställning med brickor, jag har en justerbar wastegate ifrån KLracing som man lätt kan justera laddet med: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/was … turbo.html

92 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#18
zL33t skrev:
Gör så, sänk laddtrycket och passa på att byta bränslefilter när du ändå har ett nytt liggandes hemma. Vet inte vad som är rekommenderat laddtryck med chippen du har. Kolla med KL Racing angående det.

Ska du ha mer effekt än ca 200hk så är det betydligt mer som behöver göras. Inte bara att ladda på så mycket det går med originalturbon för då dröjer det inte länge innan nått går sönder.

Sänkte laddtrycket till 0,55, då gick allt som smort, ska ställa den till 0,8 eller precis när den slutar spika.
KL racing sa att det var en effektökning på 75 Hästar med 1 Bar så det var det jag siktade på, synd att originaldelarna i orkar med det. Men då var det löst iaf.

92 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#19
Jag tar tillbaka det, den "spikar" ändå vid full gas även på 0,6. Känns mer som misständingar eftersom att en bil ofta bara spikar en gång... sen är det inte mycket till bil kvar. Om min har "spikat" för jämnan.


Sök