noslovo skrev:
hej , kan du mera förklara "hackar" ? Är det som att motorn missar på tändningen med korta hack , eller här det nästan så att någon slår på eller av soppan.. dvs långa hack.
På gamla 240 turbo med CIS hade man överladdspärr. Där var det en trycksensor som slog av tändningen eller bränslepumpen om det blev för mycket tryck från turbon. På LH2.4/LH2.4 satt denna spärren i mätningen av luft som passerar lmm. För mycket över en viss värde slår tändningen eller bränslepumpen av.
Du kan antigen sänka laddtrycket eller byta till större lmm samt spridare.
Nu är jag ingen expert, men det känns som att någonting försvinner i blandningen, soppa t.e.x..
Jag tvekar på att den misständer, det skulle kännas konstigt, det är som att köra in i en klar spärr av något slag, eftersom det alltid sker runt ett visst varvtal, och när turbon börjar spinna.
Det konstiga är att jag kollat på tryckluftsmätare när jag kört med en kompis. Den börjar hackar på 3000-3700 varv och ibland börjar den hacka på bara 0,6 Ladd, så blir det om man gasar fullt, smyger man lite med gasen kan man komma upp i 1,05 BAR innan den börjar hacka, så det känns som att det handlar om en variabel under en tidsperiod. Mycket gas på kort tid = hack, samt mindre gas under lång tid = hack.
Det här är första bilen som jag hållt på med, så jag är ingen expert på spridare och dylikt, men det skulle kännas konstigt eftersom bilen fungerade ett tag på 1,05 BAR. Det var när jag försökte sätta in en öppen dumpventil som allt gick nedåt. Men efter mycket reparation så finns det inte längre några felkoder, men det här hacket kvarstår.