Termineringsmotstånden mellan CAN-High och CAN-Low skall vara 60 Ohm, sen att mäta spänningen mellan dessa ger ingenting om du inte använder dig av ett oscilloskop. rent generellt, när ingen trafik finns på bussen så håller CAN-High och CAN-Low samma spänning (2.5V eller halva railspänningen), när ett meddelande skickas ut på bussen så ändras spänningen på både CAN-High och CAN-Low, +5V på CAN-High och 0V på CAN-Low detekterar en bit. Det finns CAN med andra railnivåer än 5V också.
Att mäta resistansen med en multimeter när det går trafik på nätverket går inte, du måste plocka bort batteripolen för att kunna göra en korrekt mätning. Om signaljord är lika med CAN-GND så är den endast till att bibehålla samma jordpotential mellan CAN-H och CAN-L, dvs knappast av betydelse på en personbil om den är inkopplad eller inte.
Risken som finns när en CAN transreciver går sönder (typ MCP2551) är att dom i värsta fall kan stå och "skrika" ut på nätverket och inga andra enheter kan kommunicera, som första felsökningsåtgärd så skulle jag först koppla bort batteriet, sedan mäta termineringen igen. har du fortfarande OL så är det i bästa fall ett kabelbrott någonstans.
Dock så är det kabelbrott i båda ändorna, då man som standard sätter ett 120 Ohms motstånd i båda ändorna. Största risken är dock att du har mätt med multimetern när det går trafik på bussen, multimetern skickar ju ut en liten ström mellan proberna, och sedan mäter spänningsfallet för att kunna beräkna resistansen, har du meddelanden som går på bussen så kommer multimetern få fnatt.
Nästa steg så skulle jag nog summra CAN-H och CAN-L var för sig i varje ända för att kontrollera kabelbrott, finns det risk att någon har skiftat mellan CAN-H och CAN-L? Då får man också skumma problem att när väl ett meddelande skall skickas. Det kan alltså fungera ibland då CAN standarden förespråkar tre steg BusLight, BusHeavy och BusOff, BusLight är när nätverket har mer än 96 fel av 255, BusHeavy är mer än 127 fel av 255, och sedan busoff, det är 255 fel har uppnåtts.
Har du tillgång till riktiga CAN verktyg så kan man diagnostisera detta relativt lätt, men annars så är det oscilloskop som gäller för att göra en grov uppskattning om nätet är schysst.
Kontrollera vilka styrboxar som sitter till aktuellt nätverk och koppla ur dessa en efter en, skulle man eventuellt se en skillnad, exempelvis att du kan läsa data från ODB2 uttaget så kan du i sådana fall konstatera att det är den styrboxen som strular.
Om du hittar en felaktig styrbox som är trasig så kan du med ganska enkla medel byta ut transrecivern mot en ny om du har lödvana, följ i sådana fall bara pinnarna i kontaktstycket CAN-H och CAN-L in på kretskortet och till första bästa SO-8 krets, läs av namnet på den och googla.