4727
Sök

Fräsa/porta förbränningsrum volvo 405.

Folkrace e livet!
606 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har precis gjort iordning min 405 topp till mitt sugmotorbygge. MEN när jag räknade ut kompförhållandet landa jag på 13,2:1 vilket är helt åt skogen!
förbränningrummet ligger nu på 42cc men för att få ner den till 12:1 så lär det ligga på 49cc, jag lär altså fräsa ur hela 7cc .
Då jag aldrig gjort detta så söker jag tips här, gärna bilder med exempel. smile
Det är alltså utformningen på förbränningsrummet jag funderar över.

tack på förhand big_smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

5 740 Inlägg
26 november 2014
#2
Öppna upp så mycket det går runt ventilerna, men ta inte bort "puckeln" som många gör.

Det är tipset jag fått från en kunnig motortrimmare iaf, däremot finns det nästan lika många teorier och tillvägagångssätt som det finns trimmare och de som är duktigast är oftast mest hemlighetsfulla med vad som funkar bäst.


Folkrace e livet!
606 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Öppna upp så mycket det går runt ventilerna, men ta inte bort "puckeln" som många gör.

Det är tipset jag fått från en kunnig motortrimmare iaf, däremot finns det nästan lika många teorier och tillvägagångssätt som det finns trimmare och de som är duktigast är oftast mest hemlighetsfulla med vad som funkar bäst.

Tack för ditt svar. Ja jag har å hört att puckeln ska va kvar men har även hört att avgasventilen vill ha det trångt... Äh det e la bara slipa tills jag får upp volymen lite smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

383 Inlägg
26 november 2014
#4
Hur mycket har du planat toppen? Vad har du för kolvar?

383 Inlägg
26 november 2014
#5
Läst din tråd lite snabbt, när du räknade ut kompet så tror jag du glömt att räkna med packningen, eller? 45cc + 9cc förpackningen = 54cc, vad har du fått i cylindervolym när du räknat?

Du har original borr, 96mm? slag 85? plana kolvar? 614,9 i cylindervolym? ca 12.4 i komp.

Folkrace e livet!
606 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#6
Maffia skrev:
Läst din tråd lite snabbt, när du räknade ut kompet så tror jag du glömt att räkna med packningen, eller? 45cc + 9cc förpackningen = 54cc, vad har du fått i cylindervolym när du räknat?

Du har original borr, 96mm? slag 85? plana kolvar? 614,9 i cylindervolym? ca 12.4 i komp.

Jag har räknat med allt. det är 0,30 kolvuppstick med plana kolvar å 1,2mm packning. vet ej hur mycket toppen e planad.
Underdelen ligger på 615cc per cyl.
Senast redigerat av LAPPIsimon (26 november 2014)

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Folkrace e livet!
606 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#7
Har prövat slipa ett rum nu,  vad tror ni?tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201899/201899-d6cea7bd691cf70c71ab974eb33ad7be.jpg

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

1 938 Inlägg
26 november 2014
#8
Tjockare packning.

Folkrace e livet!
606 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#9
Glesmark skrev:
Tjockare packning.

Aldrig. Då e ju kolvuppsticket förgäves! Det ska va tight wink

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Folkrace e livet!
606 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#10
Ingen som har nåt att säga? Jag behöver tips då jag inte har en jävla aning om vad jag gör hehe wink

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

383 Inlägg
27 november 2014
#12
Nja inte så lätt som man kan tro, blir det fel och det blir det ofta innan man lär sig. Du kan inte bara fräsa lite hur som helst utan det är ganska mycket att tänka på om det ska bli bra.

Här kan du läsa en del: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

Hur har du räknat ut att du har 13.2 i komp? Många räknar fel. För med 42cc i toppen, packningen 5-6cc så hamnar du på kompet du vill ha.
Senast redigerat av Maffia (27 november 2014)

Folkrace e livet!
606 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
#13
Maffia skrev:
Nja inte så lätt som man kan tro, blir det fel och det blir det ofta innan man lär sig. Du kan inte bara fräsa lite hur som helst utan det är ganska mycket att tänka på om det ska bli bra.

Här kan du läsa en del: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

Hur har du räknat ut att du har 13.2 i komp? Många räknar fel. För med 42cc i toppen, packningen 5-6cc så hamnar du på kompet du vill ha.

jag räknade såhär smile

Standard förbrum.
42cc i förbrum och kolvuppstick på 0,3mm samt packning =49cc
615cc  / cyl

615+49=664.     

664/49=13,5


Slipat förbrum.
49cc förbrum och kolvuppstick på 0,3mm samt packning =56cc

615+56=671

671/56=12

vet ej om det e rätt för har aldrig gjort detta. wink

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Folkrace e livet!
606 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#14
Är det nån som skulle kunna svara om min uträkning är korrekt så jag inte slipar i onödan big_smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Thedawe
28 november 2014
#15
Lägg en toppackning på toppen och markera exakt var cylindern är, så mycket kan du ta ut runt ventilen, ur en flödesmässig synvinkel vill du ha så mycket utrymme som möjligt runt ventilen.
Skicka ett pm med all data på motorn så ska ja kolla över de.

Folkrace e livet!
606 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
#16
jag har nu stulat till allt och fattar inte vad jag gör längre när det gäller att räkna, men nån lär ju kunna hjälpa mig

96mm borr
85mm slag 
0.3mm kolvuppstick

exakt hur många cc behövs åvanför kolven för att få ett förhållande på 12:1?

snälla hjälp smile

mvh.
Senast redigerat av LAPPIsimon (14 december 2014)

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

383 Inlägg
14 december 2014
#17
96mm x 96mm x 3,14 x 85mm Div 4000 = 615cc.

615cc + 55cc = 663cc dividerat med 55cc = 12.18.

Så cirka 55cc.

Folkrace e livet!
606 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#18
Maffia skrev:
96mm x 96mm x 3,14 x 85mm Div 4000 = 615cc.

615cc + 55cc = 663cc dividerat med 55cc = 12.18.

Så cirka 55cc.

TACKAR! smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Thedawe
17 december 2014
#19
Om du har topp-packning med samma diameter som motorn, alltså 96mm (brukar dock vara lite större än diametern i cylindern, men det får du själv räkna på), och 1.2mm packning och kör med 0.30 i kolvuppstick med helt flata kolvar så ska du ha 49cc förbränningsutrymmen exklusive packning för att få 12:1 i komp.

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html Bara att fylla i borr, slag osv så kan du prova dej fram med olika volym på förbränningsutrymme tills du hittar en storlek som ger det kompet du vill ha.
Senast redigerat av Thedawe (17 december 2014)

Folkrace e livet!
606 Inlägg
17 december 2014
Trådstartare
#20
Thedawe skrev:
Om du har topp-packning med samma diameter som motorn, alltså 96mm (brukar dock vara lite större än diametern i cylindern, men det får du själv räkna på), och 1.2mm packning och kör med 0.30 i kolvuppstick med helt flata kolvar så ska du ha 49cc förbränningsutrymmen exklusive packning för att få 12:1 i komp.

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html Bara att fylla i borr, slag osv så kan du prova dej fram med olika volym på förbränningsutrymme tills du hittar en storlek som ger det kompet du vill ha.

TACK! Detta var till stor hjälp big_smile
Tur att det finns snällt folk som räknar åt en när man är lite trög lol

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137


Sök