2501
Sök

Ska börja köra bana, BMW M5 E39 eller Z3 Coupe 2.8 ?!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#1
Ska börja köra bana tänkte jag, inte tävling eller så utan mest att man är på olika Bmw träffar och kör lite eller ordnar lite tid tagning osv. Dvs endast för att ha kul och leka av sig.

Ska nu börja leta objekt och har fastnat för M5 E39 eller Z3 coupe (2.8)
Det som jag tänker på är att M5:an har styrka, Chassie och bromsar som är bättre men Z3 väger mindre är mkt lättare att köra och man behöver inte må dåligt för att rensa den på inredning och "förstöra" bilen.

Vad säger ni som kör bana och kanske har kört sånna bilar?


OBS! M3 överlag är ett totalt nej pga döds olycka inom familjen med en sådan så vill inte väcka känslor och sånt!
Annars hade en e36 coupe vart det bästa utgångs objektet!

All tips är BRA tips big_smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Thedriftking
19 augusti 2013
#2
Ligger ute en 540 'banbil' på blocket, 80.000:-
Då äre ju bara sätta sig i och köra smile
Eller äre skruva/bygga du vill med?

1 948 Inlägg
19 augusti 2013
#3
Valet är fruktansvärt lätt, z3.

Dom större bromsarna och större motorn du får i e39an "äts upp" av den ökade vikten, chassiet är värdelöst för bana, z3an med originalchassi känns bättre på bana eftersom bilen är lättare.
Ska vi sen prata ekonomi så kommer du ha nästan dubbla driftskostnaderna på en e39 jämfört med en z3, rdäck och bromsar är dyrt och tycker inte om vikt.

Kolla in rejsa.nu finns flertalet z3 couper under "våra rejsa/banåka bilar.

Vet inte riktigt vad din budget ligger på men dom "måstena" du kommer upptäcka är -diffbroms(vet inte om det sitter org. i z3an?), bromsbelägg, andra stötdämpare/fjädrar, bussningar, rdäck. Brukar hamna på 20-40 tusen.

z3an e väl ganska så mycket billigare än en m5a? Mer pengar över till uppgraderingar big_smile

Finns en väldigt potent e36a som är "färdig" till salu på rejsa har jag sett, kolla in den.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 augusti 2013
#4
Sitter Torsendiff i alla Z3 2.8 = Funkar utmärkt. Sitter lamelldiff i Z3M. Väldigt kul bil att köra på bana, valet mellan E39 M5 och Z3 2.8 för banåka är som Baltis säger: enkelt. Z3. Jag har i min bättre bromsbelägg/vätska, coilovers, H&R's krängningshämmare fram och bak. Gått på runt 25 000:- i uppgraderingar och är löjligt roligt. Originalbromsarna är inte imponerande i storlek, men en billig och enkel uppgradering fram är ju E46 330-bromsar/ok.

"When innovation meets passion!"

3 121 Inlägg
19 augusti 2013
#5
Tycker du  borde fundera på en Z3 M-coupé istället för 2.8:an.

Givetvis bättre fart i maskineriet men även;

Bättre styrning (styrväxel, och andra fjäderbenslager), helt annan bakvagn (förstärkt samt påminner mer om E30 M3), lamell diff med kylflänsar, större bromsar, styvare chassie (man byter förmodligen ändå när man kört ett tag men i början duger det gott), bättre stolar, oljekyl, etc etc. Du får en bil som går väldigt bra orginal jämfört med 2.8 som man får modifiera för ganska stora pengar innan den blir lika snabb.


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#6
tack för all tips! Ska börja leta Z3 Coupe nu smile

ViccoA: Jag tror att jag börjar med 2,8:an först då jag vill lära mig köra på riktigt och inte behöva tänka på bilen.
(3,2:an är lite vild och för stark enligt min mening för att vara ny börjar bil) Sen om jag känner att jag kan och det är bilen som inte kan utvecklas mer så ska jag tänka på att byta mot starkare. Bör tillägas att jag alltid varit svag för Z3M Coupe big_smile

Är det någon skillnad på Coupe samt roadster? Har båda torsendiff? är roadstern styv i chassie?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 121 Inlägg
19 augusti 2013
#7
PITSTOP skrev:
tack för all tips! Ska börja leta Z3 Coupe nu smile

ViccoA: Jag tror att jag börjar med 2,8:an först då jag vill lära mig köra på riktigt och inte behöva tänka på bilen.
(3,2:an är lite vild och för stark enligt min mening för att vara ny börjar bil) Sen om jag känner att jag kan och det är bilen som inte kan utvecklas mer så ska jag tänka på att byta mot starkare. Bör tillägas att jag alltid varit svag för Z3M Coupe big_smile

Är det någon skillnad på Coupe samt roadster? Har båda torsendiff? är roadstern styv i chassie?

Coupen är ca 3ggr vridstyvare.
Av säkerhetsskäl kommer du inte få köra roadstern på bana om du inte skaffar hardtop.


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#8
viccoA skrev:
PITSTOP skrev:
tack för all tips! Ska börja leta Z3 Coupe nu smile

ViccoA: Jag tror att jag börjar med 2,8:an först då jag vill lära mig köra på riktigt och inte behöva tänka på bilen.
(3,2:an är lite vild och för stark enligt min mening för att vara ny börjar bil) Sen om jag känner att jag kan och det är bilen som inte kan utvecklas mer så ska jag tänka på att byta mot starkare. Bör tillägas att jag alltid varit svag för Z3M Coupe big_smile

Är det någon skillnad på Coupe samt roadster? Har båda torsendiff? är roadstern styv i chassie?

Coupen är ca 3ggr vridstyvare.
Av säkerhetsskäl kommer du inte få köra roadstern på bana om du inte skaffar hardtop.

Då har jag lärt mig det cool

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 121 Inlägg
19 augusti 2013
#9
Har du planer på att ev. tävla med bilen också hade jag rekommenderat att köpa en färdigbyggd bil, blir mycket billigare än att själv sätta ihop något och man kan komma ut på banan direkt. Ska du bygga se också till att du bestämmer vilken klass du vill köra i innan du börjar bygga.

Kan varmt rekommendera ett medlemskap i BMW Sport Club smile


1 948 Inlägg
19 augusti 2013
#10
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … highlight=

Går snabbare än min m3e46 runt både knutstorp och kinnekulle smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#11
baltis skrev:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89485&highlight=

Går snabbare än min m3e46 runt både knutstorp och kinnekulle smile

Hade tagit den direkt om inte det var förbud på E36 för min del sad

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#12
Tänkte på E46 325i compact.... Vad säger ni?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

1 948 Inlägg
22 augusti 2013
#13
PITSTOP skrev:
Tänkte på E46 325i compact.... Vad säger ni?

Vad jag tror mig veta (kan ha fel, kolla autopower) så är väl e46 compact samma som e36 compact undertill, dvs uppsminkad och väger bara en massa.

Satsa på z3an tycker jag (eftersom du inte ville ha e36).

12 086 Inlägg
22 augusti 2013
#14
Är inte E36 compact känd för att gå bra på bana?

1 948 Inlägg
22 augusti 2013
#15
Germax skrev:
Är inte E36 compact känd för att gå bra på bana?

Jo då, lätta och roliga. Men TS vill helt enkelt inte ha en e36a.

64 Inlägg
25 december 2014
#16
Ja äger en z3 coupe 2.8 just nu smile
Ja ska börja bygga om den nu till en banbil fast laglig å ska delta i route of sweden wink
De e planen iaf :p



Sök