3398
Sök

Hur stor är strömförbrukningen på en vanlig bilstereo?

4 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Ny på detta forum och tackar för sidan, mycket trevlig info att hitta här.

Min fråga är som i rubriken, hur stor strömförbrukningen på en vanlig cd-stereo? det brukar ju så tex 4x45 Watt. Innebär detta att den drar 180Watt per timme eller? tycker det låter lite mycket och skulle därför bli glad om någon kunde förklara hur det ligger till för mig.

En annan fråga jag har är om man tar följande scenario: Man har en bilstereo på 4x 45watt, 2st fronthögtalare och en subblåda. Går det att koppla in frontarna som vanligt i högtalaren och sen koppla dom två återstående utgångarna till subben. För att på så sätt slippa ha ett extra slutsteg för subben. Anledningen till att jag frågar är att jag försöker bygga ett litet system som ska vara fristående och batteridrivet. Så man vill helst spara varje Ah i batteriet tongue

2 123 Inlägg
22 maj 2007
Alex87 skrev:
Ny på detta forum och tackar för sidan, mycket trevlig info att hitta här.

Min fråga är som i rubriken, hur stor strömförbrukningen på en vanlig cd-stereo? det brukar ju så tex 4x45 Watt. Innebär detta att den drar 180Watt per timme eller? tycker det låter lite mycket och skulle därför bli glad om någon kunde förklara hur det ligger till för mig.

En annan fråga jag har är om man tar följande scenario: Man har en bilstereo på 4x 45watt, 2st fronthögtalare och en subblåda. Går det att koppla in frontarna som vanligt i högtalaren och sen koppla dom två återstående utgångarna till subben. För att på så sätt slippa ha ett extra slutsteg för subben. Anledningen till att jag frågar är att jag försöker bygga ett litet system som ska vara fristående och batteridrivet. Så man vill helst spara varje Ah i batteriet tongue

Välkommen, Här kan man lära sig mycket och det är bara att ta del av all bra info.
Angående din fråga så kan det bli svårt att räkna hur mkt en bilstereo drar eftersom man inte vet vad in-effekten ligger på. 4x45W är Max ut-effekt och vanligtvis brukar en bilstereo ligga på runt 25wrms har jag för mig.
Jag skulle råda dig att köpa ett slutsteg till bilen då du aldrig kommer få någon ordentlig bas om du driver den på stereon, vill man göra det lätt för sig kan man köpa en Baslåda med inbyggt slutsteg, drar förmodligen lika mkt ström som ett vanligt steg och du måste koppla in det likadant men fördelen blir att man har "allt" i en enda låda.
Framsystemet kan du självklart driva på stereon men ljudet blir ju inte optimalt, men jag vet inte vad du har för budget och det beror också på vilket ljud du själv är ute efter.
Vill man bara ha bas så köper man ju en dyrare baslåda och ett sämre framsystem och tvärtom om man vill så.
Men har du en budget kan vi nog hitta ett bra paket åt dig.
En annan sak som är bra att veta är vad du lyssnar på för musik för vissa högtalare spelar mer Hi-Fi ljud dvs finare ljud medans andra är mer brutala och spelar mera bas.

4 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Tack för det snabba svaret.

Anledningen till dom konstiga önskemålen är att jag tänkte experementera lite och försöka bygga nått slags semiportabelt ljudsystem att ha med sig ut när man är nånstanns där det inte finns elanslutning i närheten.

Tanken är att bygga en låda till en 10" bas och sen bygga in en vanlig bilstereo och fronthögtalare direkt i subbaslådan och sen koppla alltihopa till ett 12V Bil eller fritidsbatteri. Eftersom alltihopa ska vara batteridrivet så vill man helst spara på varje watt. Önskemålet är att komma upp till kring 6-10 timmar på en laddning.

Budgeten är inte det stora problemet men jag räknar med tanke på strömsnålheten inte med nått värstingsystem och eftersom jag aldrig byggt något liknande (har dock bra erfarenhet av att bygga både bil och hemmasystem) så vill jag inte slänga ut alltför mycke och sen upptäcka att allt var bortkastade pengar.

Vad tror ni, är det möjligt att skapa det jag funderar på?

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
23 maj 2007
då ska du inte ha en 10 utan en 8a eller kanske 2 st 6.5" basar. dom går ju att driva med stereon.

/Street

10 287 Inlägg
23 maj 2007
Men varför inte två vanliga hemmahögtalare? Är man ute i busken så funkar det lika bra som att joxa ihop två lådor med bilstereohögtalare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

19 Inlägg
23 maj 2007
Du kan inte riktigt tänka  4*45W=180w utan effekten beror på hur högt du spelar och har bas ställt osv. 4*45W är max effekt som bilstereon kan leverera.
För att beräkna hur mycket förbrukningen ligger på är det enda sättet att testa dig fram då förbrukningen beror på allt ifrån hur högt du spelar till vilken typ av musik (mer bas=mer strömförbrukning, även högtalre spelar in ju större desto mer krävande kan man säga). Ett tips kan vara att ta o testa med en bilstereo, koppla in en 10" bas och mät hur mycket ström den drar när du spelar på den volym du tror att du ungefär kommer spela på. säg att den drar  1amper då betyder det att du kan spela ca 60h med en ett  60ah batteri.

21 761 Inlägg
23 maj 2007
Ja, i princip kan man säga att ett 60Ah batteri kan ge 1 A i 60 timmar. Ska man vara noggrann så innebär 60Ah att batteriet kan ge ut 3A i 20 timmar innan spänningen sjunker ner till 10,5V vid +25 graders omgivningstemperatur.

Jag har sett trådar på olika forum där man har frågat ungefär samma sak, hur länge det går att spela med endast en bilstereo innan batteriet tar slut. Som scritz skriver så borde du försöka att mäta hur mycket ström det drar när du spelar musik, men jag tror att man kan säga en generell förbrukning.

I en tidigare tråd här på forumet var det en som hade spelat på ganska hög volym hela tiden ända tills stereon slog av sig, han fick reda på att en bilstereo brukar stänga av sig vid runt 10V. Han skrev att det gick att spela i 12 timmar och att batteriet var på 60Ah, utifrån det kunde man räkna ut att stereon borde ha dragit 5-6A i medelström (en teoretisk gissning alltså).

Men då får man tänka på att batteriet blev helt urdraget, det är inte bra för batteriet. Jag tycker att du bör ha minst ett 75Ah fritidsbatteri för att det inte ska bli så ruskigt mycket urdraget, då håller det kanske ett lite längre tag också. Om du spelar mindre än 10 timmar så kan nog den lösningen fungera bra tror jag.

4 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Hej och tack för alla svar.

Jag ringde in och frågade på BRL hur mycke en stereo drar och dom sa att det ligger kring 6A om man spelar CD och 3A med radio vid ganska hög volym. Så det låter lite som resultaten som han fick i den andra tråden.

Sharky: jag va också inne på att ta vanliga högtalare och stereo med en 12v -> 230V konverterare men eftersom dom förstärkarna jag kollade på ofta drog mer eller mycket mer ström än en bilstereo så kändes det onödigt. Dessutom så vill jag helst använda bilhögtalare eftersom dom bättre tål fukt och smuts än vanliga hifi-högtalare och om man ska vara utomhus så känns det säkrare. Sen är planen att bygga alltihopa in i en låda, typ som en subbas med stereon och 2st koaxiala högtalare på vardera sida så att man har ett kolli att bära med dig istället för fristående högtalare.

street: Tack för tipset, tänkte inte på det först. Det låter onekligen som ett bättre alternativ eftersom jag tvivlade lite på hur en stereo skulle palla att driva en 10".  Om man tar 2st koaxiala högtalare för mellanregister och diskant och 2st 6.5" element som bara spelar bas. Det borde vara snällare mot stereon.

Då är min fråga om någon har tips på 6.5" element som skulle passa bra som basar, kanske lite svårt pga storleken men gärna ner till 30-35Hz.

Fotograf
1 319 Inlägg
23 maj 2007
om du ska ha 6,5or som spelar bas rekomenderar jag  "DLS RW6 Bashögtalare" finns på www.nardik.se

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

4 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Dom där DLS högtalarna såg helt klart intressanta ut. Hittade även ett par vanliga 6.5" högtalare på Hifikit, vad tycker ni om dessa?

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1773

En annan fråga är ang om man skulle välja ett 8" element, går det isf att brygga stereon på något sätt så att man får två kanaler att spela på samma element?

Dvs dela upp tex 4x50 watt på 2x50 till fronthögtalarna och 2x50 till basen?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
24 maj 2007
jag tror inte att sharky menade att du skulle andända någon hemma förstärkare (230) eller någon 12-230 adapter.. utan köra

Batteri - Bilsterio - hemma högtalare

jag skulle gjort så att jag tog ett litet steg (4 kanals) och ett par små "toppar" och en 8"are eller liknande (om det skulle behövas) och spela på batteriet.. och ha ex en mp3 spelare till steget

Batteri - steg - högtalare
               I
              Mp3

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Sök