4325
Sök

Airbag löste ut?

7 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Var med om en liten olycka i lördags, körde på något metalföremål som en lastbil tappade, bilen fick inga ytliga skador, förutom en plastkåpa under bilen, men airbagen på förarsidan löstes ut.

Kan någon förklara för mig varför detta hände? fick ingen smäll på sidan, körde bara lite lätt över ett metalföremål.

Vad kostar det att lappa ihop stolen och fixa airbagen?

Örebroare i exil
970 Inlägg
23 maj 2007
Troligen fick du en smäll direkt på en airbagsensor, varpå airbagen löste ut. Är det airbagen i ratten som har löst ut? Eller är det i förarstolen? Det är rätt så saftiga pengar att ladda om en bil om man ska köpa nytt dessvärre...

Är det airbagen i stolen, köp en ny stol på skroten och byt. Likaså kan du säkert få köpa en rattairbag på skroten om det är den som har gått. Om man nu får handla airbag av skroten som privatperson?

Sen kan man väl nästan anta att sensorn måste bytas ut. Men det visar sig när du väl bytt airbagen. Men känner du dig osäker på hur du ska göra, lämna hellre iväg bilen! Airbags är farliga grejer som kan ställa till med både det ena och det andra om den skulle lösa ut vid montering.

Hej FRA!

7 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Så hela stolen måste bytas ut? det går inte att fylla på ny gas o sy ihop?
Men kan ju omöjligt finns sensor under bilen? och varför just vänster sida?
det var förarstolen, vänster bak, och hela vänster tak sad

Det är bra krut i dom där, mitt öra mår inte så bra av den smällen faktiskt.

Örebroare i exil
970 Inlägg
23 maj 2007
abbelito skrev:

Airbagen i förarstolen, airbagen i vänster bakdörr och takgardinen? Har jag fattat rätt? Vad är det för bil det gäller?

En airbag som har löst ut, räknas som skräp. Man laddar aldrig om med en utlöst airbag.
Senast redigerat av _Kekke_ (23 maj 2007)

Hej FRA!

993 Inlägg
23 maj 2007
skriv vad du har för bil och modell

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
23 maj 2007
Bilen känner om det bara sitter någon på vänster sida och då löser den inte ut på höger.

Du får lämna in den till en bilverkstad som får handera air-bags. Du kan inte köpa någon på skroten eftersom de inte får sälja utan de måste smälla dem så fort de får in dem.

Försäkringen kan ta detta så kontakta bolaget.

Mvh Dennis

Administratör
11 955 Inlägg
23 maj 2007
[video]http://www.garaget.org/video/2hjatn8zg4c2[/video]

Nått sånt? Sorry, jag kände mig tvungen wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

793 Inlägg
23 maj 2007
chrizz skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/2hjatn8zg4c2[/video]

Nått sånt? Sorry, jag kände mig tvungen wink

haha lol

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 maj 2007
Kan upplysa dig om att du lär få byta styrdon och givaren med. Extremt sura pengar men det är ju en säkerhets detalj och lampan kommer lysa = Arg besiktningsman...
Hittar du en lös airbag så går det ju att byta den visst, om du e jävlig på att sy ihop stolen förstås. Annars kanske du har en snäll mamma/flickvän som kan hjälpa dig med just den saken tongue

1 010 Inlägg
23 maj 2007
abbelito skrev:

har inte me gas att göra... de e dynamitladdningar fick ja lära mig när ja tog lappen för ett par månader sen.

7 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Det är en audi a6 1.8t -01 och det var vänster fram, vänster bak och takgardinen.

Men varför just på vänstersida? kunde lika gärna varit höger? jag körde ju på fram ifrån?

494 Inlägg
24 maj 2007
ja tycker du borde snacka med audi om de  inte är något som är direkt trasigt på bilen? och den löste ut endå är de något galet med den. stod något om detta med airbags i tidningen för ett tag sedan att va något bilmärke som vart tvugna att kalla tillbaka några bilar för att airbagen poppa titt som tätt.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

16 Inlägg
24 maj 2007
hej där.
bilen måste lämmnas in till en fackman som kan byt ut airbagen.
"airbag påsen" innehåller ett pulver som är giftigt. och skall tas om hand.
antigen så pratar du med lastbils chaffören om du tog reg nr, eller så får du bita i det sura äpplet... airbags ska man inte leka med själv, extremt farliga.
airbag system i lite äldre bilar bör kollas vid varje stor service, eftersom dom kan va lite skumma.

ratt airbagen på min kusins volvo s80-99 utlöste när han drog igen dörren lite hårt, efter ett bråk med sin tant.

så lyd mitt råd & låt någon fackman kolla på det.
lider med dig å önskar dej lycka till!

wallberg

Sök