3515
Sök

960 3,0 6an man?

91 Inlägg
17 december 2014
Trådstartare
#1
Hej är lite sugen på att slänga i en 204hk 3,0l 6a ifrån en 960 i bilen men dom finns bara i aut. Någon som har byggt på manuell m90h låda på en sådan? Mycket jobb med boxar, styrningen? Tips och råd sökes tack.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 december 2014
#2
3.0 finns man men då på 180 hk då m90 inte garanterat tål effekten

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

675 Inlägg
18 december 2014
#3
DiwraZ skrev:
3.0 finns man men då på 180 hk då m90 inte garanterat tål effekten

Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l


91 Inlägg
18 december 2014
Trådstartare
#4
Hej tack för svaren. Jag vet att det finns 3,0l manuell men du är oftast rätt dyra man kan ju hitta en 2,5 l rätt billigt även 3.0l aut billigigt just därför jag är nyfiken på vad som behövs göras för att manuell konventets den hört lite att man kanske får fixa lite med elen men nästa fråga är då om 2,5l man sprut/ styrsystem funkar på en 3,0l?


Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
3.0 finns man men då på 180 hk då m90 inte garanterat tål effekten

Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 december 2014
#5
Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
3.0 finns man men då på 180 hk då m90 inte garanterat tål effekten

Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l

Ser du någon rimligare förklaring?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

97 Inlägg
20 december 2014
#6
Jag kör med 2,5 och m90, Bytt kammar till 3 liters versionen (dessa kammar lyfter 1 mm mer.) Det du vinner på 3 liters kammarna är mellan och högre upp i registret, du förlorar lite bottendrag. Men det är lätt värt det. Jag byggde även om avgassystemet. Efter grenröret är det dubbelväggigt fram till katalysatorn. Jag tog ur inneröret, väck med orginalkatten och monterade en 3" katt 1,5 meter längre bak och 3" resten av systemet. Det blev en jädra skillnad.

Här är en film med 960 när jag kör på Kinnekulle Ring smile
https://www.youtube.com/watch?v=agP8PcYSGYU

Finns lite bilder på min sida http://www.garaget.org/gfunk

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

675 Inlägg
20 december 2014
#7
DiwraZ skrev:
Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
3.0 finns man men då på 180 hk då m90 inte garanterat tål effekten

Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l

Ser du någon rimligare förklaring?

Som sagt, för att få mer bottenvrid, för att underlätta start med t.ex husvagn.


456 Inlägg
20 december 2014
#8
Varför?
Vad är det med en sån motor som lockar?
Har du provkört en?
Tycker du ska välja vad som helst annat isf, men det är bara min åsikt.

growing old is mandatory growing up is optional

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 december 2014
#9
Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
Linkan_740 skrev:

Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l

Ser du någon rimligare förklaring?

Som sagt, för att få mer bottenvrid, för att underlätta start med t.ex husvagn.

Gfunk hävdar ju motsatsen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

736 Inlägg
20 december 2014
#10
Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
Linkan_740 skrev:

Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l

Ser du någon rimligare förklaring?

Som sagt, för att få mer bottenvrid, för att underlätta start med t.ex husvagn.

Nja, vet inte riktigt om jag köper det. B6304 har en ganska platt vridkurva även för 204 hästarn. Max 270nm vid ca 4000 rpm sjunker till 240nm vid 6000. Det finns dock över 200nm att tillgå redan från 1000 rpm så brist på vrid vid lågvarv har den ju aldrig haft...


97 Inlägg
21 december 2014
#11
DiwraZ skrev:
Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
Ser du någon rimligare förklaring?

Som sagt, för att få mer bottenvrid, för att underlätta start med t.ex husvagn.

Gfunk hävdar ju motsatsen...

Detta gäller för 2.5 liters motorn

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 december 2014
#12
Gfunk skrev:
DiwraZ skrev:
Linkan_740 skrev:

Som sagt, för att få mer bottenvrid, för att underlätta start med t.ex husvagn.

Gfunk hävdar ju motsatsen...

Detta gäller för 2.5 liters motorn

Jaha du menar 3.0 automatkammar eller? Jag lägger ner då jag inte är tillräckligt påläst

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Överladdad!
530 Inlägg
21 december 2014
#14
"Vink vink"


Min vita är byggd med 3,0l motor och manuell 6vxl bmw låda..
Har även byt ut hela kabelhärvan från motronic 1,8 till motronic 4.4 dock från en med automat, men automatlådans box är bortplockad och alla styrningar till backsignal, startspärr m.m är byglade.
Motorstyrdonet är chippat för att plocka bort alla spärrar som moment begränsare m.m sen är även varvstoppet flyttat. 

Den leverera 170Whp  på hjulen mät i rotortest.. Dock är tändkurvan åt helvete då jag inte har kastat om kablarna till tändlägesgivaren efter svänghjuls byte.. så därav blev de bara 170whp/235nm

Frågor på de?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

91 Inlägg
31 december 2014
Trådstartare
#15
Oves_Bror skrev:
Varför?
Vad är det med en sån motor som lockar?
Har du provkört en?
Tycker du ska välja vad som helst annat isf, men det är bara min åsikt.

Ja dom är rätt trevliga och låter gött. Lite roligare en orginalet. Skall bli en trevlig bil att köra som skall ha lite godare vrid och ljud smile lite speciellt med 6orna


1 638 Inlägg
31 december 2014
#16
Klart att M90 håller smile 940 Turbo+ hade ju 190hk och 280nm i kombination med M90 från fabrik för att ta ett exempel.

M90 är riktigt bra låda som har oförskämt dåligt rykte p.g.a alla "Sladda-runt-macken-nissar" som inte kan växla ordentligt..
Senast redigerat av Munkis (31 december 2014)


97 Inlägg
5 januari 2015
#17
Jag kör på Mantorp, falkenberg, kinnekulle ring osv med min M90. Kör med 888 r-däck och det håller fint. På mantorp tex så kör jag 4ans växel innan parisen och shiftlockar på 3an för att ställa upp bilen och lådan fungerar som den ska. Det är inte snällt att shiftlocka men lådan håller än smile (har bara shiftlockat med gatdäck dock)

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

3 120 Inlägg
5 januari 2015
#18
Linkan_740 skrev:
DiwraZ skrev:
Linkan_740 skrev:
Eh, så du tror att volvo sänkte effekten med 20hk för att m90:in inte håller för 204hk/270nm? lol

180hk versionen har andra kamaxlar och skillnaden är att 180hk versionen har mer bottenvrid.
Denna kombo finns endast i S90 och V90

Så byter du kammarna så har du 204hk. Dock är inte S/V90 manuella jättevanliga så det lättaste är ju helt klart att hitta en billig 2.5l manuell och byta ut 2.5:an mot en 3.0l

Ser du någon rimligare förklaring?

Som sagt, för att få mer bottenvrid, för att underlätta start med t.ex husvagn.

Gamla 2:5:an känns sopslö i hela registret och behöver varvas rejält för att vakna, den nyare 180 hästaren känns lite piggare men ingen raket direkt. Jag skulle garanterat hellre dra husvagn med 3:0an.

B6304F/B6304S (3 liters, 204 hästar motor i olika årsmodeller) har 267nm.
B6304S2 (3 liter, 180 hästar) har 260nm.
Senast redigerat av viccoA (5 januari 2015)



Sök