2803
Sök

Motorknack? Audi 1.8t 2011

18 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Tjena!

Har märkt på sistone att min motor gör ifrån sig mer oljud. Ni kan höra i filmen nedan.
http://youtu.be/bTIV63LUSzM

Det låter som ett knack/tickande ljud. Motorn har rullat 7300 mil och det sitter i en A5 från 2011. Jag har varit i kontakt med Audi Helsingborg och de ansåg att det var normalt. Hur låter era 1.8t?

Och samma veva upptäckte de att det läcker vid vattenpumpen... Trist. Har någon stöttat på detta eller har jag bara lyckat fått tag i ett måndagsex?

Alla tips och tankar kring detta uppskattas!
Mvh, Danni

6 662 Inlägg
7 januari 2015
Utan att kolla filmen brukar direkt insprutade motorer ticka normalt ifrån spridarna. Sen kan vattenpumpen föra oväsen.

Rätt oljenivå, rätt oljespecifikation?

De/Dem

18 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Jaha okej.. Då kan jag hålla mig lugn smile ja det är rätt oljespec. men ska servas nu snart. Oljenivån visas tyvärr inte för A5 har elektronisk och den krångla ibland men ingen varningslampor har lyst. Tror du att jag kan på något viss få Audi att ta vattenpumpen utan att behöva betala en massa?

4 174 Inlägg
7 januari 2015
Lite tjockare olja kan göra att den går lite tystare

om du nu kör med 5w-30 tag en 5w-40 istället

och sen ska man inte köra mer än 1500 mil mellan oljebyterna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

18 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Jaha okej.. Då kan jag hålla mig lugn smile ja det är rätt oljespec. men ska servas nu snart. Oljenivån visas tyvärr inte för A5 har elektronisk och den krångla ibland men ingen varningslampor har lyst. Tror du att jag kan på något viss få Audi att ta vattenpumpen utan att behöva betala en massa?

18 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
spillolja skrev:
Lite tjockare olja kan göra att den går lite tystare

om du nu kör med 5w-30 tag en 5w-40 istället

och sen ska man inte köra mer än 1500 mil mellan oljebyterna

Ja, jag kör med 5w30 just nu. Ska nog köra med 5w40 istället då. Nej jag kör själv också max 1500 mil, longlife är ju skit smile

4 174 Inlägg
7 januari 2015
Motorljudet är helt normalt särskilt med en 5w-30 i tråget

många har tagit en 5W-40 istället och motorn spinner som en katt

18 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Tack för alla svar! Blir en service med 5w40 istället.

6 293 Inlägg
8 januari 2015
Hej!
Jag tycker inte det låter normalt! Min 26 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (32000mil) går betydligt tystare.
När min Audi har låtit ungefär som din har det varit de hydrauliska lyftarna som varit slitna . Men då har det tickat betydligt mer.
Jag skulle nästan gissa på att din kedjesträckare är slut, och det är betydligt värre än tickande lyftare. Har du otur kan ett sånt byte kosta multum.
Sen när det gäller olja så bör man byta var tusende mil eller minst varje år. Long -life oljebyten(3000mil ) är döden för motorerna.
5Wx40 helsyntet (Q8)är vad jag kör med i både min Audi 100 Avant 2,0E  -89och Audi TT 3,2lit roadster -04

18 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Var hos Audi idag och fick prata med en mekaniker, han ansåg också att det var normalt. Som han beskrev så är det spridarna som låter, och tydligen så låter det så på nya motorer. Jag är fortfarande lite skeptisk, har haft andra 4 cyl. som låter betydligt mindre men i för sig så är det gamla bilar.

4 174 Inlägg
8 januari 2015
Direktinsprutningsmotorerna är ganska högljudda

här är ljudet på en Golf 1,4 tsi med kamrem:
http://youtu.be/HKv88ijEpQs

smile
Senast redigerat av spillolja (8 januari 2015)

Sök