4126
Sök

Byta strålkastare med xenon halvljus

471 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag hade tänkt byta tillbaka till xenon strålkastare i bilen och såg eftermarknadsstrålkastare som är gjorda för att passa med original reglermotor???

Då undrar jag om kombinationen blir laglig? Som jag förstår det kommer det bli en H1 lampa med projektorlins samt automatisk nivåreglering. Det ända som behövs göras är att sätta på reglermotorerna på strålkastarna och lämna in på inställning? Kan det vara så enkelt?

Strålkastarna: http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-Aud … 2333e12a45

Mvh


Yawn...
3 151 Inlägg
11 januari 2015
#2
Du skriver byta tillbaka... Hade du xenon original, men tog bort det?

Om så är fallet så är väl bilen redan reggad med xenon, om du inte har avregistrerat det förstås. Att byta till xenon från halogen brukar vara omöjligt att göra på laglig väg, och om du har haft xenon, bytt till halogen och vill ha tillbaka xenon så är det vad jag förstår endast lagligt med originalprylarna (om du inte registreringsbesiktar med eftermarknadsprylarna, dock måste du ha diverse tillstånd och intyg och allt måste vara E-märkt osv. Att få intygen från diverse ställen brukar vara otroligt kostsamt).

Fordonsmekaniker
342 Inlägg
11 januari 2015
#3
Sålänge du har nivåjustering så är det bara att smälla på dom smile Peace

DawwE

471 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#4
Daww3 skrev:
Sålänge du har nivåjustering så är det bara att smälla på dom smile Peace

haha, vi testar! De brukar inte va så jäkla noga där jag bor med att de ska va originalprylar smile


Yawn...
3 151 Inlägg
11 januari 2015
#5
Ja, det är ju bara att montera dit. Men som svar på frågan om det är lagligt så är det ju inte lika enkelt.

471 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#6
Mervolic skrev:
Ja, det är ju bara att montera dit. Men som svar på frågan om det är lagligt så är det ju inte lika enkelt.

De löser sig nog, skiter de sig så är de väl 500kr böter och 300kr ombes!


2 037 Inlägg
11 januari 2015
#7
Blir aldrig lagligt så länge som du kör med xenon H1.
Har dina stålkastare D märkning då?

471 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#8
MammDiin skrev:
Blir aldrig lagligt så länge som du kör med xenon H1.
Har dina stålkastare D märkning då?

D märkning?


RetarDz
27 Inlägg
11 januari 2015
#9
Det ska inte vara några problem! smile Hade Xenon på min a3 innan och frågade innan jag bytte till halogen om det var möjligt att byta tillbaka, det var inga problem sålänge du har nivåreglering kvar (eller skaffar) och lyktorna är CE-märkta smile


471 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#10
Frugan_92 skrev:
Det ska inte vara några problem! smile Hade Xenon på min a3 innan och frågade innan jag bytte till halogen om det var möjligt att byta tillbaka, det var inga problem sålänge du har nivåreglering kvar (eller skaffar) och lyktorna är CE-märkta smile

Lyktorna är CE-märkta men det var lite otydligt ifall de var de i kombination med xenon :S


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 januari 2015
#11
Du har nog lite tur också, S3 8L hade aldrig någon kalibrering av nivåsensorerna vid uppstart....så det underlättar nog väldigt att få bilen igenom besiktningen! smile

Välja någon "laglig" färg bara på ljuset....enligt EU är 4300k och 5000k okej OCH 35w!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 037 Inlägg
12 januari 2015
#12
muuns skrev:
MammDiin skrev:
Blir aldrig lagligt så länge som du kör med xenon H1.
Har dina stålkastare D märkning då?

D märkning?

Strålkastarna du länkade har HCR märkning och H betyder halogen, och C står för halv och R för helljus.
De ska vara märkta med DC för att vara godkända med Xenon i halvljuset.

Och enda godkända xenonlamporna för tillfället är D1S, D2S, D3S och D4S.


Sök