4124
Sök

Styrström relä

Fotograf
1 319 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
#1
hur många volt kräver ett vanligt extraljus relä för att starta. jag tänker på styrströmmen. har bara 5 volt i den kabeln som jag vill ta styrande ström från men den vill inte starta på det.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

4 468 Inlägg
23 januari 2015
#2
sätt dit ett 6v relä då

Fotograf
1 319 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
#3
men det är ett 12v system. men har bara 5volt i den kabeln jag vill styra. klarar ett 6v relä att få 12v matning då?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

69 Inlägg
23 januari 2015
#4
5 Volt?
Låter som att det är nån slags elektronik som du vill styra ditt relä med?

I så fall får du se upp, då reläer ger korta spänningspulser på tusentals volt ut ifrån styrspolen under drift.
Kan lätt bränna känsliga saker.

Fotograf
1 319 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#5
yttrium skrev:
5 Volt?
Låter som att det är nån slags elektronik som du vill styra ditt relä med?

I så fall får du se upp, då reläer ger korta spänningspulser på tusentals volt ut ifrån styrspolen under drift.
Kan lätt bränna känsliga saker.

jag tänkte ta ström från släpvagnskontakten (13polig) till backljus. finns fast 12v matning i det utaget samt styrström för backljus. och styrströmmen kommer inte upp i mer än 5v när jag har mätt och det verkar inte relä vilja klicka igång på. eller kan det vara nån canbus som förstör?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Kokar ris
923 Inlägg
24 januari 2015
#6

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Fotograf
1 319 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#7
cenoxide skrev:
Du kan behöva en sån här : http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … No=1270725

kändes som lite häftigt dyr. annars löser jag det med att sätta en separat knapp i stället för att starta då man lägger i backen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

7 274 Inlägg
24 januari 2015
#8
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den.
Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.


Fotograf
1 319 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den.
Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.

tror du man har det på backljusen på släputaget? det är kanske inte omöjligt. då skulle de vara bättre att koppla dom direkt på det utaget istället för relä såna fall

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

7 274 Inlägg
24 januari 2015
#10
fredda_king skrev:
Brains skrev:
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den.
Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.

tror du man har det på backljusen på släputaget? det är kanske inte omöjligt. då skulle de vara bättre att koppla dom direkt på det utaget istället för relä såna fall

Det är mycket möjligt. Även om inte bilen varnar för att den inte fungerar så är det möjligt att den stänger av den kretsen om den inte känner att det sitter en lampa där.
Annars kanske det är ärgat inuti kontakten och därav får du bara ut 5V.


Fotograf
1 319 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#11
Brains skrev:
fredda_king skrev:
Brains skrev:
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den.
Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.

tror du man har det på backljusen på släputaget? det är kanske inte omöjligt. då skulle de vara bättre att koppla dom direkt på det utaget istället för relä såna fall

Det är mycket möjligt. Även om inte bilen varnar för att den inte fungerar så är det möjligt att den stänger av den kretsen om den inte känner att det sitter en lampa där.
Annars kanske det är ärgat inuti kontakten och därav får du bara ut 5V.

jag har mätt direkt i kabeln inte i kontakten. men ska se om jag ska pröva det i morgon om jag hinner.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

4 468 Inlägg
24 januari 2015
#12
"Brains" kan mycket väl ha rätt,jag skulle kolla med en testmejsel i dragkontakten på en nyare volvo,blinkade/glimmade bara till i testmejseln,kopplade på kärran,allt funkar som det ska,..har vanliga glödlampor på kärran..

Fotograf
1 319 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#13
zzr94092 skrev:
"Brains" kan mycket väl ha rätt,jag skulle kolla med en testmejsel i dragkontakten på en nyare volvo,blinkade/glimmade bara till i testmejseln,kopplade på kärran,allt funkar som det ska,..har vanliga glödlampor på kärran..

hur bra skulle det systemet fungera om man har satt led på släpet då?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

7 274 Inlägg
24 januari 2015
#14
fredda_king skrev:
zzr94092 skrev:
"Brains" kan mycket väl ha rätt,jag skulle kolla med en testmejsel i dragkontakten på en nyare volvo,blinkade/glimmade bara till i testmejseln,kopplade på kärran,allt funkar som det ska,..har vanliga glödlampor på kärran..

hur bra skulle det systemet fungera om man har satt led på släpet då?

Förmodligen dåligt om man inte satt dit motstånd eller har mycket lampor.


Fotograf
1 319 Inlägg
25 januari 2015
Trådstartare
#15
det är ett dåligt system alltså. bättre med gamla hederliga 7 poligt alltså

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

4 468 Inlägg
25 januari 2015
#16
har inte volvo haft problem med lyset på nya husvagnar,med dioder i bakljusen,,har för mig att jag läst det någonstans

Fotograf
1 319 Inlägg
25 januari 2015
Trådstartare
#17
zzr94092 skrev:
har inte volvo haft problem med lyset på nya husvagnar,med dioder i bakljusen,,har för mig att jag läst det någonstans

ja det kan väl inte vara omöjligt iom hur känsligt det verkar. men en ny husvagn borde väl ha motstånden som man behöver för att det ska lira riktigt. har iaf idag börjat dra en kabel från batteri till kupen sen ut till relät. Men var den sämsta bilen jag haft att dra ström i finns inte nå vettigt hål att gå in med kabeln.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil


Sök