4615
Sök

Bromspedalen sjunker, men ingen läcka. Huvudbromscylinder? w126

20 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har en w126:a Merca, där bromspedalen sjunker sakta då man bromsar hårt.
Har dock inte kunnat se någon läcka på vare sig bromsok eller anslutningar och rör/Slangar.

Inbillar mig att det kan vara ett invärtes läckage i huvudbromscylindern.

Vart får jag tag i packningar till denna om det nu skulle visa sig vara denna som läcker? Har letat, men hittar bara till volvo etc.

296 Inlägg
15 januari 2015
#2
Hej. Mercedes bromsar är ett stort problem på äldre bilar. Det vanligaste felet är broms-ok som kärvar. Detta kan man lätt upptäcka genom att ett hjul blir varmt. Ett annat fel är svullna bromsslangar. Detta märks att bilen "jassar" när man bromsar hårt.  Men visst kan det vara huvudcylindern som spökar. Den är lätt att byta men ganska dyr. Finns att beställa hem på många ställen.


1 365 Inlägg
15 januari 2015
#3
Kolla ebay.de/motors, där brukar det mesta finnas till Tyska bilar om man bara listar ut vad det heter på tyska. Eller så är det väl Mercedes själva.

Skulle dock inte påstå att byta huvudbromscylinder är det enklaste man kan göra när du ska benchbleeda den.


64 Inlägg
15 januari 2015
#4
Enkelt test: Blöd alla bromsar och huvudcylinder.

Kolla också fukthalt i vätska.
Senast redigerat av Teknikale (15 januari 2015)

20 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
#5
Tjena!
Först: Tack för vettiga svar! Inte så vanligt på forum.

Provade i helgen som var att plocka ur och kika hur den såg ut inuti.
Vad jag förstår så är det två kolvar sammakopplade med en fjäder inuti den här huvudbromscylindern, fick bara ut första kolven med fjäder, och allting såg helt klanderfritt ut. Så jag stoppade tillbaka grejerna i bilen, luftade huvudbromscylindern så gott det gick genom att först fylla den ordentligt med bromsvätska (Törs nästan lova att ingen luft finns kvar i cylindern) och sen satte jag mig i kupen och provbromsade med avstängd motor.

Avstängd motor: Bromspedalen STUM, jag formligen stod på bromspedalen, sjönk inte en millimeter, kändes precis som det "Ska".

Motorn igång: Naturligtvis vet jag att på bilar med bromsservo så sjunker bromspedalen litegrann då man sätter igång motorn, men sen blir den stum.
På min bil sjunker den däremot hela tiden till det att den tar i botten (Känns det som), och det läget undviker jag gärna då det skadar packningar etc, vilket kan föranleda framtida läckage.

Några ideer på vad som problemet kan vara?
Kan det vara luft fortfarande?
Bara att lufta ur hela systemet? (Dvs, tömma på bromsolja och samtidigt hälla i ny)

Linkan

1 365 Inlägg
27 januari 2015
#6
Det låter som luft... Samma sak på min GTO om jag inte är extremt noggrann vid luftningen och då har jag ändå vacuumsug. Det är helt omöjligt att få den bra genom att ha en kille som står på bromsen och den andra öppnar och drar åt.

Måste slå på vacuumet innan nippeln öppnas och dra åt nippeln innan jag slår av vacuumet... Hellst ska det vara tryck på behållaren också.

Vissa bilar är ju busenkla att lufta så det skiljer sig rejält.

här ett tips på bra sug, kostar lite för att vara på feltema men den är också bra

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … en-191577/


20 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#7
Tack Richten!
Har redan en sån där luftare och har försökt. Tänkte att det skulle bli skitenkelt (lycklig som ett fån).
Har dock inte haft tryck i bromsoljebehållaren samtidigt.
Men har säkert bara inte jävlats tillräckligt ännu. Så det är väl bara att fortsätta jävlas lite till! wink

Har aldrig varit med om att det ska va så pass jävligt att lufta...

296 Inlägg
27 januari 2015
#8
Lufta bromsen är lätt som en plätt på en gamla Mercedes.
Man pumpar tryck och sätter en träribba mellan ratten och bromspedalen.
Sedan är det bara att öppna en luftnippel på broms-oket ett par sekunder.
Upprepa på alla fyra broms-oken tills pedalen blir stenhård.


1 365 Inlägg
29 januari 2015
#9
Jag kör en sån här tillsammans med vacuumet. Då kan jag garantera att all luft försvinner.

http://www.motiveproducts.com/

Tror mekonomen har någon billigare unversal som man kör från ett bildäck. Viktigt dock att locket passar naturligtvis.

Nä det kan vara överjävligt ibland.. man har luftat så mycket att man är säker på att något är trasigt men i slutändan är det ändå luft. Nu när du dessutom haft ur huvudbromscylindern så kan det tänkas att det finns någon luftficka även i den och den kan vara helt omöjlig att få bort utan övertryck.


20 Inlägg
29 januari 2015
Trådstartare
#10
Tack så mycket!

Ska se till att göra mig en sån där grej som man kopplar till däcktrycket.

Men egentligen, vad gör övertrycket? Gör det så att bromsvätskan får lite "Fart" genom systemet så att luften följer med därför?

Tycker inte jag borde kunna ha nån luft kvar i Cylindern, isåfall endast en minimal bubbla. Tycker inte det borde kunna göra att pedalen sakta men säkert sjunker till botten.

1 365 Inlägg
8 februari 2015
#11
Tjena, har du fått någon ordning på detta?

Det är ju antingen ett läckage i huvudbromscylinder (packningen) eller luft. Tyvärr kan det inte vara något annat om du inte har ett läckage. Men om du har ett minimalt läckage på ett bromsrör/ledning så blir det ju jobbigt. Men jag har aldrig varit med om att man inte förlorar bromsvätska oavsett hur litet läckaget är så det bör ju märkas...


Rytter skrev:
Tack så mycket!

Ska se till att göra mig en sån där grej som man kopplar till däcktrycket.

Men egentligen, vad gör övertrycket? Gör det så att bromsvätskan får lite "Fart" genom systemet så att luften följer med därför?

Tycker inte jag borde kunna ha nån luft kvar i Cylindern, isåfall endast en minimal bubbla. Tycker inte det borde kunna göra att pedalen sakta men säkert sjunker till botten.


...has left the building...
4 474 Inlägg
8 februari 2015
#12
Mja...Jag lämnade in min Passat för byte av bromsok/bromsrör pga nån runddragen bult om jag minns rätt. Iaf, när jag får tillbaka bilen så känns pedalen inte hundra, den tar längre ner än vanligt/sjunker. Tillbaka till verkstaden igen som luftar vid alla 4 hjulen men även framme vid "hydraulik-blocket". Pedalen kändes sedan som "vanligt", i 3-4 dar sedan tog den längre ner (sjunker) igen sad. Så klart att jag misstänkte huvudcylindern. Skall tilläggas att bromsslangarna var/är nya (stålomspunna) samt att vissa bromsrör var/är bytta. Jag ville dock inte byta huvudcylindern i onödan så jag luftade "my way", vilket innebär att bilen pallades upp med alla 4 hjulen demonterade. Öppnade samtliga luftningsnipplar med en slang tillkopplad ner i en flaska med lite bromsvätska i, slangen mynnade ut under vätskans nivå i flaskan. Lät sedan bilen stå så här tills ca 0.5-1 dl hade runnit ur vid respektive ok, höll givetvis nivån på absolut max i reservoaren. Därefter drog jag åt framokens nipplar, vred på tändningen o luftade ut (trampade ner pedalen halvvägs!) ytterligare 1-1.5 dl/ok bak. Efter detta startade jag motorn o luftade ut ca 1.5 dl till, i båda oken samtidigt som tidigare. Drog åt nipplarna, sedan samma procedur fram. Till sist körde jag varje ok separat, luftade ut ca 1 dl, i rätt ordning i mitt fall dvs HB,VB,HF o till sist VF. Efter denna tidskrävande luftning så har bromsarna förblivit som de skall, pedalen tar precis som vanligt, o känns som vanligt o tar så högt upp som den skall... Metoden jag beskrivit funkade även på en E34 från -94 samt även två E36 från -98. Förhoppningsvis funkar den även på E39, den som lever får se....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

20 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#13
Tjenare!
Nej, jag har inte haft tid på sistone då jag dels jobbar långt borta, och även har ett förhållande att ta hand om.
Men om två veckor hoppas jag att det blir av någonting!


Richtenb skrev:
Tjena, har du fått någon ordning på detta?

Det är ju antingen ett läckage i huvudbromscylinder (packningen) eller luft. Tyvärr kan det inte vara något annat om du inte har ett läckage. Men om du har ett minimalt läckage på ett bromsrör/ledning så blir det ju jobbigt. Men jag har aldrig varit med om att man inte förlorar bromsvätska oavsett hur litet läckaget är så det bör ju märkas...


Rytter skrev:
Tack så mycket!

Ska se till att göra mig en sån där grej som man kopplar till däcktrycket.

Men egentligen, vad gör övertrycket? Gör det så att bromsvätskan får lite "Fart" genom systemet så att luften följer med därför?

Tycker inte jag borde kunna ha nån luft kvar i Cylindern, isåfall endast en minimal bubbla. Tycker inte det borde kunna göra att pedalen sakta men säkert sjunker till botten.


20 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#14
Tack för bra tips, är väl nåt i den stilen jag tänkt mig att göra, med vissa mindre förändringar dock.
dawwe skrev:
Mja...Jag lämnade in min Passat för byte av bromsok/bromsrör pga nån runddragen bult om jag minns rätt. Iaf, när jag får tillbaka bilen så känns pedalen inte hundra, den tar längre ner än vanligt/sjunker. Tillbaka till verkstaden igen som luftar vid alla 4 hjulen men även framme vid "hydraulik-blocket". Pedalen kändes sedan som "vanligt", i 3-4 dar sedan tog den längre ner (sjunker) igen sad. Så klart att jag misstänkte huvudcylindern. Skall tilläggas att bromsslangarna var/är nya (stålomspunna) samt att vissa bromsrör var/är bytta. Jag ville dock inte byta huvudcylindern i onödan så jag luftade "my way", vilket innebär att bilen pallades upp med alla 4 hjulen demonterade. Öppnade samtliga luftningsnipplar med en slang tillkopplad ner i en flaska med lite bromsvätska i, slangen mynnade ut under vätskans nivå i flaskan. Lät sedan bilen stå så här tills ca 0.5-1 dl hade runnit ur vid respektive ok, höll givetvis nivån på absolut max i reservoaren. Därefter drog jag åt framokens nipplar, vred på tändningen o luftade ut (trampade ner pedalen halvvägs!) ytterligare 1-1.5 dl/ok bak. Efter detta startade jag motorn o luftade ut ca 1.5 dl till, i båda oken samtidigt som tidigare. Drog åt nipplarna, sedan samma procedur fram. Till sist körde jag varje ok separat, luftade ut ca 1 dl, i rätt ordning i mitt fall dvs HB,VB,HF o till sist VF. Efter denna tidskrävande luftning så har bromsarna förblivit som de skall, pedalen tar precis som vanligt, o känns som vanligt o tar så högt upp som den skall... Metoden jag beskrivit funkade även på en E34 från -94 samt även två E36 från -98. Förhoppningsvis funkar den även på E39, den som lever får se....


Sök