torpis skrev:
opela skrev:
Sitter och planerar lite för en tävlingsbil reglementet säger max 2050cc om man ska åka 16v och turbo så undrar vad man ska använda för motor.
B4204T den som sitter i x40 2,0T är mest lockande men har läst att vissa modeller är sämre än andra. finns t4 motorn som 2000cc?
tål någon "vitmotor" att borra upp så man hamnar så nära 2050cc som möjligt?
någon speciell topp som är bäst?
Det behövs mycket mer input för att kunna svara på dina frågor.
Den första är väl närmast hur mycket du får överladda enligt reglementet? Får du inte det så måste du upp i varvtal med 77mm veven och då blir den fiffiga 2.0t-motorn bara på 1.6liter helt plötsligt :-S
reglementet säger (SBF)
Nominell cylindervolym är begränsad till 2050 cc. Endast enkelturbo är tillåten.
Diametern på luftintaget till kompressorhuset (impellern) får vara max 38 millimeter,
vilket måste bibehållas minimum 3mm, det ska mätas nedströms i ett plan vinkelrätt till
rotoraxeln beläget maximalt 50 mm från ett plan uppströms, mätt på den mest uppströms belägna
delen av kompressorhjulets ytterkant. (Se RC-T SN FIA skiss 254-4.)
Den angivna diametern ska alltid bibehållas oavsett temperaturförändringar.
Den utvändiga diametern ska på restriktorns smalaste ställe vara mindre än 44 millimeter och
måste vara det på en längd av minst 5 millimeter på var sida.
Montering av restriktor på turbohuset måste vara utförd på ett sådant sätt att minst två bultar
måste helt tagas bort från kompressorhuset eller restriktorn för att restriktorn ska kunna
avlägsnas från kompressorhuset. Huvudena på dessa bultar måste ha hål så att de går att
plombera.
Fastsättning med nål eller klämskruvar är inte tillåtet.
framgår inte hur mycket man får ladda, men vilket block är bäst att bygga på om man vill hamna runt 2,0l