2865
Sök

Frågor volvo 4cyl "vitmotor" tävlingsmotor

VD Hammar
613 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#1
Sitter och planerar lite för en tävlingsbil reglementet säger max 2050cc om man ska åka 16v och turbo så undrar vad man ska använda för motor.
B4204T den som sitter i x40 2,0T är mest lockande men har läst att vissa modeller är sämre än andra. finns t4 motorn som 2000cc?
tål någon "vitmotor" att borra upp så man hamnar så nära 2050cc som möjligt?
någon speciell topp som är bäst?

MVH Johan

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2015
#3
opela skrev:
Sitter och planerar lite för en tävlingsbil reglementet säger max 2050cc om man ska åka 16v och turbo så undrar vad man ska använda för motor.
B4204T den som sitter i x40 2,0T är mest lockande men har läst att vissa modeller är sämre än andra. finns t4 motorn som 2000cc?
tål någon "vitmotor" att borra upp så man hamnar så nära 2050cc som möjligt?
någon speciell topp som är bäst?

Det behövs mycket mer input för att kunna svara på dina frågor.

Den första är väl närmast hur mycket du får överladda enligt reglementet?  Får du inte det så måste du upp i varvtal med 77mm veven och då blir den fiffiga 2.0t-motorn bara på 1.6liter helt plötsligt :-S

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

VD Hammar
613 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
#4
torpis skrev:
opela skrev:
Sitter och planerar lite för en tävlingsbil reglementet säger max 2050cc om man ska åka 16v och turbo så undrar vad man ska använda för motor.
B4204T den som sitter i x40 2,0T är mest lockande men har läst att vissa modeller är sämre än andra. finns t4 motorn som 2000cc?
tål någon "vitmotor" att borra upp så man hamnar så nära 2050cc som möjligt?
någon speciell topp som är bäst?

Det behövs mycket mer input för att kunna svara på dina frågor.

Den första är väl närmast hur mycket du får överladda enligt reglementet?  Får du inte det så måste du upp i varvtal med 77mm veven och då blir den fiffiga 2.0t-motorn bara på 1.6liter helt plötsligt :-S

reglementet säger (SBF)
Nominell cylindervolym är begränsad till 2050 cc. Endast enkelturbo är tillåten.
Diametern på luftintaget till kompressorhuset (impellern) får vara max 38 millimeter,
vilket måste bibehållas minimum 3mm, det ska mätas nedströms i ett plan vinkelrätt till
rotoraxeln beläget maximalt 50 mm från ett plan uppströms, mätt på den mest uppströms belägna
delen av kompressorhjulets ytterkant. (Se RC-T SN FIA skiss 254-4.)
Den angivna diametern ska alltid bibehållas oavsett temperaturförändringar.
Den utvändiga diametern ska på restriktorns smalaste ställe vara mindre än 44 millimeter och
måste vara det på en längd av minst 5 millimeter på var sida.
Montering av restriktor på turbohuset måste vara utförd på ett sådant sätt att minst två bultar
måste helt tagas bort från kompressorhuset eller restriktorn för att restriktorn ska kunna
avlägsnas från kompressorhuset. Huvudena på dessa bultar måste ha hål så att de går att
plombera.
Fastsättning med nål eller klämskruvar är inte tillåtet.

framgår inte hur mycket man får ladda, men vilket block är bäst att bygga på om man vill hamna runt 2,0l

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
#5
nu efter att ha läst på lite så lutar det åt, B4204 T5 (1950cc) sen i med smidda kolvar/stakar hur är blocket i dessa tål dem höga cylindertryck?
hur stora ventiler kan man ha hur mycket flödar toppen?
Senast redigerat av opela (28 februari 2015)

MVH Johan

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2015
#6
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Du bör ju kliva över 350hk och då är inte 83mm blocken att föredra om du inte har råd att byta motor ofta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök