3889
Sök

Vilken wastegate ska jag ha?

62 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag har ingen aning om jag postat i rätt forumsdel men det känns som att detta skulle vara rätt.
Nu till min fråga, jag sitter på en 945 LTT på papper men den är STEG 3 chippad och så sitter det en v70 2,5 Turbo i den. Jag har ingen aning om turbo namnet men det är det jag känner till. Så vitt jag vet sitter det ingen ställbar wastegate på den men det sitter en "booster" i handskfacket som jag tydligen ska kunna öka laddet med men jag vet inte hur den fungerar så jag tänkte vända mig till er och fråga om jag ska ha en wastegate för volvo 945 LTT eller om jag ska ha en för den turbon som sitter i?

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 mars 2015
#2
WolframU skrev:
För turbon. Men din pysventil kan nå samma resultat som att öka laddtrycket på wastegaten, så koppla du in den.

Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

156 Inlägg
16 mars 2015
#3
Mack skrev:
WolframU skrev:
För turbon. Men din pysventil kan nå samma resultat som att öka laddtrycket på wastegaten, så koppla du in den.

Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Jag utgår från att Jaderlof har rätt prylar till sitt steg3, eftersom steg3 inte är en standard så är det svårt att säga om en 13C är rätt eller fel.
I praktiken kan det vara vad som helst, ett företagets steg3 kan innebära en 13C och 200 hk, ett annat företags steg3 kanske innebär en 19T och 300 hk, det ena är inte mer rätt än det andra då båda är olika steg3.


Byter du till en S80 T6 motor i din 940 så köper du reservdelar till denna motorn, du snubblar inte in på Volvo och köper insugspackning till en 940 turbo.
Samma princip gäller delar rörande din turbo, man köper wastegate, lager, kompressorpackning etc till turbon som man har, oberoende på vilken bil den sitter i.

5 706 Inlägg
16 mars 2015
#4
Mack skrev:
WolframU skrev:
För turbon. Men din pysventil kan nå samma resultat som att öka laddtrycket på wastegaten, så koppla du in den.

Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Men det är ju bytt turbo till en från en V70 2,5T, så sitter förmodligen en 16T i TS bil.


Kan TS lägga upp en bild på "boostern" i handskfacket så går det förmodligen att förklara hur den ska kopplas in.


Forummoderator
26 373 Inlägg
16 mars 2015
#5
simlar skrev:
Mack skrev:
WolframU skrev:
För turbon. Men din pysventil kan nå samma resultat som att öka laddtrycket på wastegaten, så koppla du in den.

Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Men det är ju bytt turbo till en från en V70 2,5T, så sitter förmodligen en 16T i TS bil.


Kan TS lägga upp en bild på "boostern" i handskfacket så går det förmodligen att förklara hur den ska kopplas in.

Beror på vilken 2.5T det är.
Eller har alla 2.5T 16T?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

62 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#6
WolframU skrev:
Mack skrev:
WolframU skrev:
För turbon. Men din pysventil kan nå samma resultat som att öka laddtrycket på wastegaten, så koppla du in den.

Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Jag utgår från att Jaderlof har rätt prylar till sitt steg3, eftersom steg3 inte är en standard så är det svårt att säga om en 13C är rätt eller fel.
I praktiken kan det vara vad som helst, ett företagets steg3 kan innebära en 13C och 200 hk, ett annat företags steg3 kanske innebär en 19T och 300 hk, det ena är inte mer rätt än det andra då båda är olika steg3.


Byter du till en S80 T6 motor i din 940 så köper du reservdelar till denna motorn, du snubblar inte in på Volvo och köper insugspackning till en 940 turbo.
Samma princip gäller delar rörande din turbo, man köper wastegate, lager, kompressorpackning etc till turbon som man har, oberoende på vilken bil den sitter i.

simlar skrev:
Mack skrev:
WolframU skrev:
För turbon. Men din pysventil kan nå samma resultat som att öka laddtrycket på wastegaten, så koppla du in den.

Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Men det är ju bytt turbo till en från en V70 2,5T, så sitter förmodligen en 16T i TS bil.

Kan TS lägga upp en bild på "boostern" i handskfacket så går det förmodligen att förklara hur den ska kopplas in.

Mack skrev:
simlar skrev:
Mack skrev:
Dock om det bara sitter en 13C monterad så är den väl i det klenaste laget för steg 3..?

Men det är ju bytt turbo till en från en V70 2,5T, så sitter förmodligen en 16T i TS bil.


Kan TS lägga upp en bild på "boostern" i handskfacket så går det förmodligen att förklara hur den ska kopplas in.

Beror på vilken 2.5T det är.
Eller har alla 2.5T 16T?

Det var BSR som trimmade till steg 3.
Samt kan jag slänga in en bild på både boostern samt turbon imorgon.
Senast redigerat av Jaderlof (16 mars 2015)

62 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#7
WolframU skrev:
?

Nu har jag rättat till det!


Sök