3786
Sök

Uppmätt ström förbrukning på xenonljusen !

gruvarbetare
152 Inlägg
17 mars 2015
Trådstartare
#1
jag mätt upp ström förbrukning på mina xenon 100w  lite enkelt utförd..
mätte men vanlig multimeter o dessa till hörande kablar.
bägge lamporna tar styr signal från vänster orginal helljus. till ett relä.
från barlasten går går kablar till ett 40A relä men från den  en helt vanligt kabel till +
på batteri..( tänkte om man skulle  öka arean på den kabel ? )
start strömen började på 17 A o efter 1min stanna det på 11.2 A + 14,4 V...
det är ju en hel del A som försvinner ? o jag har inbillat mig ibland att ljus styrkan minskar o kan ju vara
sant om man ser hur många A som försvinner . fast jämfört med orginal H7 så är ljuset klart mycket bättre.
så tror någon om man byter ut o den kabel mellan batteri o relät skulle bli mindre förlust ?
/steffe

1 224 Inlägg
17 mars 2015
#2
Angående kabelarean så låter det inte fel. Jag kan tycka som många andra att dessa kit kommer med ganska tunna kablar, eller snarare... Bilens originala kablar för ljuset ska ju tåla en vanlig 55watts lampa oftast bara. Kopplar man in sig på den, som de flesta gör är det säkerligen inte lika hållbart(?) eller kan leda optimalt. Nu kanske det räcker ändå. Men snackar man slutsteg och billjud vill man alltid ha lite tjockare för att vara säker.

Angående spänningsförlusten kanske jag har ett enkelt svar på din fråga.
När Xenonljusen sätts igång får de en extra kick så kallad "Startström". När lampan värmt sig (eller nått ljuset den vill) avtar denna starka spänning och du hamnar där lampan ska vara vid "driftläge".

Hur gick det i gruvan förresten? Såg att det var brand för ett tag sedan, råkade herrn vara nere?

Hälsningar

i-vtec Do you?

Yawn...
3 151 Inlägg
17 mars 2015
#3
Antar att du har en 40A säkring och i så fall bör kabelarean vara minst 6 mm2.

Som Lowpass påpekar så är strömförbrukningen normal, startströmmen vrider upp effekten lite extra tills den når rätt temperatur och stabiliserar sig på driftnivån.

Är xenonet monterat i extraljus eller i bilens originallyktor? Ljusbilden blir ju i stort sett den samma oavsett om du har halogen eller xenon monterat, enda som skiljer är mängden ljus.

gruvarbetare
152 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#4
Mervolic skrev:
Antar att du har en 40A säkring och i så fall bör kabelarean vara minst 6 mm2.

Som Lowpass påpekar så är strömförbrukningen normal, startströmmen vrider upp effekten lite extra tills den når rätt temperatur och stabiliserar sig på driftnivån.

Är xenonet monterat i extraljus eller i bilens originallyktor? Ljusbilden blir ju i stort sett den samma oavsett om du har halogen eller xenon monterat, enda som skiljer är mängden ljus.

vet inte vad det är för styrka på den :-/ men har ju amatör radio som är säkrat för 10 A o den har grövre kabel än det här ljusen... jo satt i lamporna i orginal helljus insatsen då inte vill ha extra ljus... provkört 100w halogen men xenon lamporna blev så stor skillnad så nöjd som det är fast det är 75w lampor med 100w barlast...
/steffe

gruvarbetare
152 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#5
Lowpass skrev:
Angående kabelarean så låter det inte fel. Jag kan tycka som många andra att dessa kit kommer med ganska tunna kablar, eller snarare... Bilens originala kablar för ljuset ska ju tåla en vanlig 55watts lampa oftast bara. Kopplar man in sig på den, som de flesta gör är det säkerligen inte lika hållbart(?) eller kan leda optimalt. Nu kanske det räcker ändå. Men snackar man slutsteg och billjud vill man alltid ha lite tjockare för att vara säker.

Angående spänningsförlusten kanske jag har ett enkelt svar på din fråga.
När Xenonljusen sätts igång får de en extra kick så kallad "Startström". När lampan värmt sig (eller nått ljuset den vill) avtar denna starka spänning och du hamnar där lampan ska vara vid "driftläge".

Hur gick det i gruvan förresten? Såg att det var brand för ett tag sedan, råkade herrn vara nere?

Hälsningar

jo som skrev så kör med amatör radio också o en radio är säkrat på 10 A o mycke grövre kabel på den ..
fast verkar ju vara såhär på satserna man köper så får väl vara till jag känner för prova o  mäta :-)
är ju klart mycke bättre ljus än orginal så nöjd ändå...
gruvan jo jobba då men var så långt nedanför så märkte inte av röken :-) tur var så var ju inge maskin som brann då har det blivit mycke värre :-( ...sitter ju en del  jätte stora turbo så blir varmt när man kör uppför o lite olje läkage  så stor riskt för över tändning o rökfyllda gruv gångar ...
/steffe

Yawn...
3 151 Inlägg
18 mars 2015
#6
steffe67 skrev:
vet inte vad det är för styrka på den :-/ men har ju amatör radio som är säkrat för 10 A o den har grövre kabel än det här ljusen... jo satt i lamporna i orginal helljus insatsen då inte vill ha extra ljus... provkört 100w halogen men xenon lamporna blev så stor skillnad så nöjd som det är fast det är 75w lampor med 100w barlast...
/steffe

Det brukar stå på säkringen vad den har för storlek. Men som sagt, 6mm2 kabel = 40A säkring som mest. Du får jättegärna ha grövre kabel och mindre säkring, det har ingen betydelse. Men belastar du kabeln med för mycket ström så kan den börja brinna.

Helljuslyktorna blir aldrig lika bra som extraljus oavsett om man har halogen eller xenon, men i många fall blir det tiotals gånger bättre ljus än 55W halogen i alla fall. Om du tycker att du har en dålig ljusbild som skiljer sig från ljusbilden (alltså riktningen/spridningen på ljuset) du hade med halogenlamporna så kan det vara så enkelt som att xenonlampan sitter fel, är snedvinklad eller feltillverkad. Lägg xenonlampan bredvid halogenlampan och kontrollera så att "bubblan" i xenonlampan hamnar på samma ställe som brännpunkten i halogenlampan är på.

Typ som på den här bilden, fast man ska mäta till mitten av bubblan istället för i överkant som illustrerat:
http://www.kia-forums.com/attachments/kia-ceed-forum/5297d1268579992-new-xenon-bulb-type-b-compbulbs-comparison.jpg

Angående lampor/ballaster... Det finns inga 100W lampor, det finns bara 75W-lampor. Så dom blir lite trimmade med 100W-ballaster alltså.


Sök