2736
Sök

Volvo 244 DL -77 svårstartad kall

41 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#1
Tjena! Volvon har blivit mer och mer svårstartad sen jag köpte den, dock bara när den är kall. Ibland så är den extremt svårstartad, får stå och nöta i 10-20 minuter.. Testar då choken i olika lägen, fullgas, ingen gas, pumpgas, halvgas.. allt. När den är så seg så hostar den ändå till då och då, bara att den inte vill starta. En kompis säger att det är att den inte får bensin då att den bara hostar lite på ångorna.

Sitter B21 med förgasare i.

Annars som det är oftast så är den lite seg och huttrar ganska mycket tills man har varvat upp lite en gång.. sen när den väl startat så går den. Känns dock som att den tappar lite kraft och hackar ibland när man gasar på.

Sen har tomgången varit lite skum, när jag köpte bilen (januari) så var den bra. Sen vart den så låg att den ville dö för ett tag sen, då höjde jag den på skruven på förgasaren. Nu (2-3 veckor efter) så är tomgången nästan lika låg igen.

Sen så glödtänder den ibland när den är varm också.

Alla tänddelar relativt nybytta, men kollade stiften igår iallafall och dom såg ok ut.

Funderar om det kan vara tändningen som hoppat fel? Men tidigare ägare hade ställt in den ett tag innan jag köpte den. Eller om det är bränslepumpen som håller på att ge upp?

Hjälp vore underbart, är ganska nybörjare på sånt här smile
Senast redigerat av LinusHe (20 mars 2015)


360 Inlägg
20 mars 2015
#2
Har du en mekanisk bränslepump? Tomgången ska man väl behöva kolla på ett år i taget..
Det låter inte osannorligt att det är en mekanisk pump som velar åt det trasiga skicket eftersom du försöker kompensera med att höja tomgången.
smile

41 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#3
Den är mekanisk, jo tycker som att varannan vecka är lite väl.. Finns det nåt sätt att testa om en mekanisk pump funkar? Hur får jag loss den utan att tömma hela tanken? smile


5 708 Inlägg
20 mars 2015
#4
Kolla brytarspetsen, när den är som mest öppen ska gapet vara 0,4mm.

Felaktigt brytaravstånd ger låg tomgång, svårstartad motor, ryckningar och tappad effekt (de symptom man brukar märka av iaf).
Brytarspetsarnas skick och gap ska man kolla ungefär var 500e mil.
Senast redigerat av simlar (20 mars 2015)


41 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#5
Okej, kollar nog det innan jag köper ny bränslepump då, tack så mycket! Återkommer hur det går smile


41 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#6
Nu så äntligen går den som en dröm!

Började med att plocka loss tändstiften igen, den här gången alla.. verka vara nå skitskumt märke men såg bra ut iallafall. Tog sen loss fördelarlocker och rotorn så jag kunde se brytarspetsarna. Tyckte dom såg ut å vara nära varandra. Drog runt motorn med spärrskaft men dom rörde inte på sig, dom låg alltså kloss mot varandra hela tiden. Gjorde ett litet mellanrum (chansning hade inget bladmått hemma), filade lite på ytorna som såg lite smått slitna ut, satte sedan tillbaka allt.

Startade galant. Går som en formel1 bil om man jämför med innan, inga ryckningar och tomgång som ett höghus! Så nu kunde jag ställa ner den igen smile

Tack så mycket för hjälpen! smile



Sök