4120
Sök

Volvo 850 ojämn tomgång

3 292 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, ojämn tomgång oavsett om bilen är varm eller kall, det är årgång 1995 och sitter en B5252FS 140 hästars motor i den, ett relativt tickande i motorn åxå, antar att lyftarna måste bytas, nån som vet var man köper sånna till vettigt pris ? Eller kanske går det justera bort ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

906 Inlägg
16 april 2015
#2
Skruvat.se brukar väl ha för typ 200:- lappen st, så nog billigare att hitta en bättre beg topp.
För tomgången hade jag nog dock testat att byta insugspackningen först smile

=)

3 292 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#3
AudiFors skrev:
Skruvat.se brukar väl ha för typ 200:- lappen st, så nog billigare att hitta en bättre beg topp.
För tomgången hade jag nog dock testat att byta insugspackningen först smile

Är ju relativt vanligt med sånt här tickande i dom här motorerna när dom har gått långt...  jag tror inte insugspackningen är trasig, jag har hört att det är en vanligt fel på nån tomgångsmotor, vette fan var den sitter men kanske den lilla grejen vid gasrullen... ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

8 250 Inlägg
16 april 2015
#4
Kolla alla vacuumledningar. Volvo hade ju dille på plaströr med gummiböjar i ändarna. Och dem börjarna är som regel alltid trasiga och ger lite tråkiga fenomen.

Vad gäller lyftarna så skulle jag höra på Volvo. Till 20V har dem i regel alltid varit billigast där, och 10V lyftarna bör inte vara något större undantag.


4 822 Inlägg
16 april 2015
#5
Marlboroman skrev:
Vad gäller lyftarna så skulle jag höra på Volvo. Till 20V har dem i regel alltid varit billigast där, och 10V lyftarna bör inte vara något större undantag.

precis, där kostar dom också typ 200kr om man köper dom styckvis medans en sats med 20st kostar typ 1200kr (va många år sedan jag köpte så prisbilden kan ha ändrats något).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 587 Inlägg
16 april 2015
#6
Är det svårt att byta lyftarna?


4 822 Inlägg
16 april 2015
#7
Severin skrev:
Är det svårt att byta lyftarna?

inte så men man tar ju bort kamrem osv och sen man måste ha tolkar till kamaxlarna för att få dom i rätt läge när man monterar ihop det igen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 292 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#8
Jag har beställt timing verktyg som passar på nästan alla volvos vita motorer, dom har ej kommit ännu.. kan vara bra så man kan nolla allt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 587 Inlägg
17 april 2015
#9
Vad kostar det att få dom bytta på volvo.. Arbete plus delar, pris ?


8 250 Inlägg
17 april 2015
#10
Severin skrev:
Vad kostar det att få dom bytta på volvo.. Arbete plus delar, pris ?

Räkna med 8-10.000:-


3 292 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Severin skrev:
Vad kostar det att få dom bytta på volvo.. Arbete plus delar, pris ?

Räkna med 8-10.000:-

Ja det förvånar mig inte, det är rätt så dyrt med att lämna in på verkstad nu för tiden..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök