3526
Sök

Flytta över motor och el från 940 till 740

66 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#1
Hej, jag fundera på att flytta över min b230fk + elsystemet från 940in till 740n, men hur "svårt" är det att flytta all el? besikting hur blir det med de? vad måste göras innan regbes?

Volvo 940 ltt 1995

Volvo 740 1987

Hjälp mig nu tack cool

De är gött när det släpper^^
Projekt 940 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303962

Lastbilsmekaniker
5 220 Inlägg
18 april 2015
#2
Det mästa är plugg and play du får koppla om elen för ljusen fram och om du flyttar över härvan till bak så får du koppla om elen till ljusen bak också. Jag flyttade över värmepacket och instrumentbrädan ifrån 940 och körde med 940 mätarhuset stämde fint på min bil i hastighet slapp byta bakaxeln på den. Sedan med reggbesiktning så måste du skriva ett intyg som säger att typ jag intygar om att motorn flyttats över med hela dess styrsystem sen är det lite mer som skall skrivas. Brukar vara lättare och ringa bilprovningen och fråga vad dom vill ha med på intyget kan säkert skillja sig lite mellan bolagena:D. Skall som sakt inte vara några problem och regga gjorde det på en 740 för snart två år sedan och skall in igen den 4 maj med min 760:D


Lastbilsmekaniker
5 220 Inlägg
66 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#4
Okej tack big_smile  lite frågor om det du skrev

1: Vem ska skriva intyget? skriver man det själv på ett vanligt papper eller måste någon "speciell" person göra detta?

2: Motorn är orginal men chippad och sportluftfilter men har orginal chipp kvar och kan ju köpa en orginal luftburk och plocka bort min physeventil

3: 940in är ju från -95 får jag regga med så ny motor då? smile

De är gött när det släpper^^
Projekt 940 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303962

66 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#5
Har även 3" avgas just nu på 940in,

De är gött när det släpper^^
Projekt 940 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303962

Lastbilsmekaniker
5 220 Inlägg
18 april 2015
#6
Jensen_Edition skrev:
Okej tack big_smile  lite frågor om det du skrev

1: Vem ska skriva intyget? skriver man det själv på ett vanligt papper eller måste någon "speciell" person göra detta?

2: Motorn är orginal men chippad och sportluftfilter men har orginal chipp kvar och kan ju köpa en orginal luftburk och plocka bort min physeventil

3: 940in är ju från -95 får jag regga med så ny motor då? smile

1 Intyget skriver du.

2 motorn måste var helt orginal i mitt fall så fick jag bygga om en gl luftburk för att få plats var oki att göra det hos den jag skall regga räckte att det satt en burk bara och inget öppet filter. Så orginal chipp och orginal dump.

3 gränsen för att regga utan att det skall klassat som ombyggt fordon är -92 eller äldre på bilen som skall reggas blev ändrat 1 januari 1993.

4 avgassystemet kanske du får skifta också ja:/ där är jag inte hundra säker.


344 Inlägg
18 april 2015
#7
Du måste även ha med katalysatorn! och jag skulle nog säga att den måste vara så gott som original vilket även inebär avgasrör men dom kan ju alltid se emellan fingrarna.


Sök