4048
Sök

Fälg läcker luft, hur laga?

46 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Har en fälg som har fått sig några smällar så att den nu läcker luft. Det är ett budgetmärke på fälgen men dock är däcken sprillans nya lågprofil. Så hur ska man lösa detta på billigast möjliga sätt? är det värt att rikta fälgen? kan man sätta in en slang? ska man köpa bättre begagnade fälgar så kostar det ju 600 spänn att lägga om däcken plus priset för fälgarna. Och då är man väl uppe i priset för en riktning.

Några bilder på fälgen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171703/171703-981d93a2a25a5ec09481a869a63ac4b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171703/171703-9b32d609f0ed905da7bf9b9bd4891fbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171703/171703-ef331968f86b114918cfef2f066b1a24.jpg

Trucker
1 414 Inlägg
19 april 2015
#2
hur sjutton har du lyckats med det där... ?
70km/h över en trottoarkant eller?

Du borde nog kränga av däcket och kolla skicket på det, finns risk att det spruckit invändigt och bara är att
kasta.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

46 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#3
zleepy skrev:
hur sjutton har du lyckats med det där... ?
70km/h över en trottoarkant eller?

Du borde nog kränga av däcket och kolla skicket på det, finns risk att det spruckit invändigt och bara är att
kasta.. smile

Dessa följde med bilen då jag köpte den och då va en av fälgarna sådär

Trucker
1 414 Inlägg
19 april 2015
#4
orion1 skrev:
zleepy skrev:
hur sjutton har du lyckats med det där... ?
70km/h över en trottoarkant eller?

Du borde nog kränga av däcket och kolla skicket på det, finns risk att det spruckit invändigt och bara är att
kasta.. smile

Dessa följde med bilen då jag köpte den och då va en av fälgarna sådär

aha...
då undrar man hur resten av bilen ser ut om ägaren
behandlat fälgarna sådär.. smile

iallafall så går det säkert att rikta, frågan är väl om det är värt det..
jag hade nog hellre köpt en ny fälg om dom varit billiga smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

46 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#5
zleepy skrev:
orion1 skrev:
zleepy skrev:
hur sjutton har du lyckats med det där... ?
70km/h över en trottoarkant eller?

Du borde nog kränga av däcket och kolla skicket på det, finns risk att det spruckit invändigt och bara är att
kasta.. smile

Dessa följde med bilen då jag köpte den och då va en av fälgarna sådär

aha...
då undrar man hur resten av bilen ser ut om ägaren
behandlat fälgarna sådär.. smile

iallafall så går det säkert att rikta, frågan är väl om det är värt det..
jag hade nog hellre köpt en ny fälg om dom varit billiga smile

Än så länge har bilen hållit ihop iaf roll

Men problemet är ju att hitta en enda fälg av denna modell

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 april 2015
#6
Kasta fälgen för det där lilla, är du gaaaaalen?smile. Iaf ta fälgen till en "mekanisk verkstad" där de kan svetsa "alu" om det skulle behövas o även "trycka ut" den där skadan. Borde inte kosta mer än 500 pix "under bordet" kan jag tycka...Får du den inre fälgbanan rimligt rund så kommer det sluta läcka.
Senast redigerat av dawwe (19 april 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

46 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Kasta fälgen för det där lilla, är du gaaaaalen?smile. Iaf ta fälgen till en "mekanisk verkstad" där de kan svetsa "alu" om det skulle behövas o även "trycka ut" den där skadan. Borde inte kosta mer än 500 pix "under bordet" kan jag tycka...Får du den inre fälgbanan rimligt rund så kommer det sluta läcka.

Får väl ta och prata med den lokala däckfirman eller nån mekanisk verkstad ochse vad dom säger om saken

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 april 2015
#8
Rikta eller slang i kanske?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

46 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#9
valle22 skrev:
Rikta eller slang i kanske?

Är slang verkligen en så bra lösning? Dessutom i lågprofildäck. Hört att dom kan smälla ganska omgående om man har otur

3 235 Inlägg
19 april 2015
#10
Hade liknande skada på en alufälg, böjd ytterkant. Träkloss och några välriktade slag med en slägga löste problemet. Dock var det bara ytterkanten, resten av fälgen var oko.


7 444 Inlägg
20 april 2015
#11
orion1 skrev:
valle22 skrev:
Rikta eller slang i kanske?

Är slang verkligen en så bra lösning? Dessutom i lågprofildäck. Hört att dom kan smälla ganska omgående om man har otur

Dessutom inte tillåtet att lägga i slang i slanglöst däck av just den anledningen du nämner.
Insidan på slanglösa däck har en annan struktur på insidan som gör att explosion kan inträffa.
Om inte direkt så efter en tid.cool

23 Inlägg
20 april 2015
#12
Riktat ett flertal fälgar (både alu och plåt) som har denna sorts skador medelst gummiklubba, ett par rejäla slag så blir det säkerligen tätt. Självklart inte en optimal metod på t.ex en koeningsegg som man åker superfort med men funkar prima på vardagsbilar.


46 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#13
PatrikVW skrev:
Riktat ett flertal fälgar (både alu och plåt) som har denna sorts skador medelst gummiklubba, ett par rejäla slag så blir det säkerligen tätt. Självklart inte en optimal metod på t.ex en koeningsegg som man åker superfort med men funkar prima på vardagsbilar.

Finns det nån risk att jag kan försämra skadan? Kan fälgen rent gå sönder, att det typ lossnar en bit?

38 Inlägg
20 april 2015
#14
slägga eller lämna in den rikta men du en skadat fälg blir alldrig 100% det funkar med slang men först rikta lite

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 april 2015
#15
FB32: Aldrig 100? Åjo, en skadad fälg kan visst bli 100, de kan till med o bli bättre än nya. Även nya fälgar har toleranser gällande rundhet/skevhet, givetvis olika från tillverkare till tillverkare, eller om det är nån kvalitetsnorm som "styr", typ ISO-XXX eller DIN-XXX o allt vad de kan tänkas heta...En normal tolerans gällande rundhet är mellan 0.3-0.5mm på NYA fälgar, o en duktig/noggrann fälgrenoverare kan få bättre rundhet än så, men det är klart då kör man inte med en träbit o slägga *haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

46 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#16
Nu är det fixat! 100 spänn under bordet på den lokala däckfirman. Dom bankade till skadorna så att nu håller den iaf luften

Forummoderator
18 009 Inlägg
21 april 2015
#17
orion1 skrev:
Nu är det fixat! 100 spänn under bordet på den lokala däckfirman. Dom bankade till skadorna så att nu håller den iaf luften

Saken är Biff! Som man sa förr...

Det var duktigt av dessa. Den såg riktigt dålig ut. Glöm inte den däckfirman! Dessutom ett företag som tar pengar under bordet är guld för konsumenten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök