2874
Sök

Opel Astra 00 mapsensor och kamlägesgivare?

Volvo_s70_bruden
8 februari 2015
Trådstartare
Hej hopp!
Ny här och vet inte om min fråga kommer rätt.
Min bil vägrar gå igång. så brorsan kolla med en sån där obd lr va den hette hmm
och fick upp felkoder för map sensor och kamlägesgivare. Undrar lite nu om det är "bara" att byta ut dessa eller om det kan vara något annat fel som visar upp dessa?
Kan det bli dyrt o lämna in på nån verkstad.

Tacksam för seriösa svar! big_smile

4 478 Inlägg
8 februari 2015
tror på kamlägesgivaren,tycker att bilen ska starta även om det är fel på mapsensorn...vad du menar med dyrt kan jag inte veta ,vad som är dyrt en person kan vara billigt för en annan.....Ps, radera felcoderna och  försök att starta bilen,startar den inte så läs av coderna igen.....ETT fel kan göra så att ett ANNAT fel åxxå kan registreras

Volvo_s70_bruden
8 februari 2015
Trådstartare
Okej!
Tack för snabbt svar! big_smile
Ska be brorsan prova igen.
vart sitter den där kamlägesgivaren? Måste man öppna upp motorn lr så?
Senast redigerat av Verrix (8 februari 2015)

4 478 Inlägg
8 februari 2015
bör nog sitta uppe vid toppen,man kommer nog åt den utifrån,ser nog ut så här
http://img.tradera.net/images/526/19904 … 93b643.jpg

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 februari 2015
Mapsensor? Är det en diesel?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

383 Inlägg
8 februari 2015
Troligen en 1.6 16v då den har mapsensor.

Volvo_s70_bruden
14 februari 2015
Trådstartare
Japp, en bensindriven 1.6 16v.
Det stod map sensor och kamlägesgivaren (kamaxelgivare?) på den där obd:n.
Har inte den kvar då brorsan låna en från jobbet.
Tror ni att felet kan vara kamlägesgivaren? Ska jag prova köpa en ny sån o testa först eller kan det vara nåt annat kring denna "pryl" blir tokig på detta ovetande men har inte råd att lämna in den heller då jag är arbetslös. sad Så jag hoppas på att få hjälp via er. wink

4 478 Inlägg
14 februari 2015
givaren kostar 750.- på Autoexperten,,har ju inte ditt reg n:r så lite svårt att veta att det är rätt,var många Oplar, att välja på

Volvo_s70_bruden
8 april 2015
Trådstartare
Jag har glömt kolla in här på ett tag.
Har testat byta kamaxelgivaren, mapsensor, tändstift och tändkassett men inget hjälper. Brorsan hjälpte mig o "lyssna" när jag försökte starta bilen. hade inte oljelocket på o han sa åt mig att sluta prova. han såg då att kamaxeln inte rörde sig. Så vi öppna o kolla kamremmen men den är inte av, men däremot så har kuggar på remmen nöts bort. så remmen måste bytas iaf. Men nu undrar jag om nån vet/tror att det är någon idé att byta den o vattenpumpen? kan nånting gått sönder i motorn? cylindrar eller ventiler lr så? o kan man ta reda på detta utan att ta bort toppen?

27 Inlägg
10 april 2015
Garanterat tok paj. har renoverat massa sådana. Remhaveri ger 100% krokiga ventiler oftast knäckta ventilstyrningar.

Om bilen är fin i övrigt och du kan få mekhjälp lönar det sig att byta ut motorn, mot en begagnad. kostnaden för en lös topp + nya skruvar samt packningar blir oftast dyrare.

Skall allt in på verkstad, JA då skall den vara i toppskick för att det skall löna sig

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
12 april 2015
som sagt skit i att bara byta rem.. slit av toppen kolla skadorna  antingen kan det räcka att byta dom knäckta ventilerna i värsta fall är det motorbyte

men bara kolla kolvar och lopp först när toppen är bortplockad.

det är ingen ovanlig motor ingen dyr motor.. går att bara bytta topp osv. så ingen JÄTTE fara om man har mekvana

var faktist min första tanke när jag började läsa tråden.   när kamlägesgivaren visas som felkod så brukar det sällan vara givaren utan att remmen rappat/gått av.  tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...

27 Inlägg
12 april 2015
Priset för nya ventiler även om det är 8st paj + nya packningar samt nya toppskruvar. överstiger en bättre beg motor på skroten. Köp en beg å hinka i som den är å byt rem på den.

Själv kom jag undan med 4000:- för hela kalaset sist.

Men som sagt , Astra G, eller är det en (h) ?  kostar ju inte så många kronor längre speciellt om de är tidiga årsmodeller
Senast redigerat av Tum (12 april 2015)

Volvo_s70_bruden
26 april 2015
Trådstartare
Tack alla för era svar.
Har kollat runt lite efter en beg motor o billigaste ja hitta va runt 2000kr. men vet inte vad en verkstad tar för jobbet.  sen kamrem o vatten pump till de ca 4100kr med jobb. så kommer nog inte undan under 6000kr och för dom pengarna kan ja nog köpa en annan beg som är hel.
Tråkiga är ju att jag ärvt denna bil från min far när han gick bort så det är därför jag försökt "rädda" den. Men får svälja stoltheten o skicka den på skroten lr nåt o köpa nåt annat. Men tack igen för alla tips o idéer och förklaringar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
26 april 2015
Verrix skrev:
Tack alla för era svar.
Har kollat runt lite efter en beg motor o billigaste ja hitta va runt 2000kr. men vet inte vad en verkstad tar för jobbet.  sen kamrem o vatten pump till de ca 4100kr med jobb. så kommer nog inte undan under 6000kr och för dom pengarna kan ja nog köpa en annan beg som är hel.
Tråkiga är ju att jag ärvt denna bil från min far när han gick bort så det är därför jag försökt "rädda" den. Men får svälja stoltheten o skicka den på skroten lr nåt o köpa nåt annat. Men tack igen för alla tips o idéer och förklaringar.

är billigare att montera ny kamrem på en lös motor än en monterad värt att nämna.

men visst det kostar flis.. är bilen i bra skick i övrigt så är 6000kr inga stora pengar. även om det är på gränsen till dess värde. om man ser till vad medel astran kostar.. men du vet vad du har för något redan från början.
Detta kan man aldrig köpa sig när man köper en beg bil. 

står du ivalet att köpa en 6000kr bil eller laga denna så välj det senare..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök