3548
Sök

B23 frågor

71 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#1
Aloha, är helt ny ang förgasarmotorer men tänkte fråga er om hjälp. Ska sätta i ny motor i asconan o funderar starkt på en Volvo b23 med förgasare. Men vilka volvomotorer har fögge och vilken är bäst? Sam funkar en 531 topp på en förgasarmotor? Passar en kamaxel (typ K) i en förgasarmotor? Hjälp plz smile


Forummoderator
26 361 Inlägg
9 juni 2015
#2
Läs i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Där har du info om dom olika motorerna, förgasarna och så vidare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

71 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Läs i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Där har du info om dom olika motorerna, förgasarna och så vidare.

Tack! smile men skulle behöva hjälp också om de andra frågorna jag har tongue


71 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Läs i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Där har du info om dom olika motorerna, förgasarna och så vidare.

Tack! smile men skulle behöva hjälp också om de andra frågorna jag har tongue


5 700 Inlägg
9 juni 2015
#5
531-passar ja.
K-kam passar också, bara skaffa en täckbricka från Volvo till hålet bak på 531-toppen där fördelaren suttit.
Sen dubbla Weber 45or på det så får du en relativt pigg sugmotor.

Rödblock med förgasare:
B19A, B21A, B23A, B230A.
Sen finns ju även B230K och B200K men de har annan förgasare.
B230K har plant topplock (631-topp) med förbränningsrummet i kolvarna.


71 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#6
simlar skrev:
531-passar ja.
K-kam passar också, bara skaffa en täckbricka från Volvo till hålet bak på 531-toppen där fördelaren suttit.
Sen dubbla Weber 45or på det så får du en relativt pigg sugmotor.

Rödblock med förgasare:
B19A, B21A, B23A, B230A.
Sen finns ju även B230K och B200K men de har annan förgasare.
B230K har plant topplock (631-topp) med förbränningsrummet i kolvarna.

Tack! Man kan inte gö en egen täckbricka o sätta på toppen Elr ev sätta dit ett lock som inte används? Vilken av b23A och b230A är piggast?


71 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#7
simlar skrev:
531-passar ja.
K-kam passar också, bara skaffa en täckbricka från Volvo till hålet bak på 531-toppen där fördelaren suttit.
Sen dubbla Weber 45or på det så får du en relativt pigg sugmotor.

Rödblock med förgasare:
B19A, B21A, B23A, B230A.
Sen finns ju även B230K och B200K men de har annan förgasare.
B230K har plant topplock (631-topp) med förbränningsrummet i kolvarna.

Tack! Man kan inte gö en egen täckbricka o sätta på toppen Elr ev sätta dit ett lock som inte används? Vilken av b23A och b230A är piggast?


5 700 Inlägg
9 juni 2015
#8
frisken98 skrev:
simlar skrev:
531-passar ja.
K-kam passar också, bara skaffa en täckbricka från Volvo till hålet bak på 531-toppen där fördelaren suttit.
Sen dubbla Weber 45or på det så får du en relativt pigg sugmotor.

Rödblock med förgasare:
B19A, B21A, B23A, B230A.
Sen finns ju även B230K och B200K men de har annan förgasare.
B230K har plant topplock (631-topp) med förbränningsrummet i kolvarna.

Tack! Man kan inte gö en egen täckbricka o sätta på toppen Elr ev sätta dit ett lock som inte används? Vilken av b23A och b230A är piggast?

Enklast att bara köpa brickan på volvo, kostar 36kr om jag inte minns fel.
Nog går det ju att göra något hemmameck med en t.ex en fördelare, men med tanke på att täckbrickan är så pass billig så är det inte värt besväret.

Är nog lika slöa, båda har 112hk original, däremot är B23-botten stadigare än B230-botten.


Forummoderator
26 361 Inlägg
9 juni 2015
#9
frisken98 skrev:
simlar skrev:
531-passar ja.
K-kam passar också, bara skaffa en täckbricka från Volvo till hålet bak på 531-toppen där fördelaren suttit.
Sen dubbla Weber 45or på det så får du en relativt pigg sugmotor.

Rödblock med förgasare:
B19A, B21A, B23A, B230A.
Sen finns ju även B230K och B200K men de har annan förgasare.
B230K har plant topplock (631-topp) med förbränningsrummet i kolvarna.

Tack! Man kan inte gö en egen täckbricka o sätta på toppen Elr ev sätta dit ett lock som inte används? Vilken av b23A och b230A är piggast?

Hade du läst den länkade tråden så hade du vetat svaret på din andra fråga.
Och till den första..vad kan en liten täckbricka möjligen kosta på Volvo? Några kronor?

Edit: Simlar var först.
Senast redigerat av Mack (9 juni 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

71 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
#10
Tack för svaren grabbar. Men om vi säger att jag skaffar ett stadigt block på 2.4 liter, smäller på dubbla 36or, vx3 kam, portat o planad 531, hårdare enkel ventilfjädrar, 2,5" extraktor, 2,5" avgassystem, warlbro pump, elfläkt ist för remdrivna o lättat svänghjul. Hur mycket tror ni i runda svängar att jag får ut av det och finns det något mer man kan göra för att få hk? Tänker inte köpa någon insprutare då det blir alldeles för mycket el o skit.


Forummoderator
26 361 Inlägg
10 juni 2015
#11
frisken98 skrev:
Tack för svaren grabbar. Men om vi säger att jag skaffar ett stadigt block på 2.4 liter, smäller på dubbla 36or, vx3 kam, portat o planad 531, hårdare enkel ventilfjädrar, 2,5" extraktor, 2,5" avgassystem, warlbro pump, elfläkt ist för remdrivna o lättat svänghjul. Hur mycket tror ni i runda svängar att jag får ut av det och finns det något mer man kan göra för att få hk? Tänker inte köpa någon insprutare då det blir alldeles för mycket el o skit.

Tror du slant lite på knapparna..vart hittar du ett B23-block på 2.4 liter?
Du menar nog 2.3.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

71 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
#12
Mack skrev:
frisken98 skrev:
Tack för svaren grabbar. Men om vi säger att jag skaffar ett stadigt block på 2.4 liter, smäller på dubbla 36or, vx3 kam, portat o planad 531, hårdare enkel ventilfjädrar, 2,5" extraktor, 2,5" avgassystem, warlbro pump, elfläkt ist för remdrivna o lättat svänghjul. Hur mycket tror ni i runda svängar att jag får ut av det och finns det något mer man kan göra för att få hk? Tänker inte köpa någon insprutare då det blir alldeles för mycket el o skit.

Tror du slant lite på knapparna..vart hittar du ett B23-block på 2.4 liter?
Du menar nog 2.3.

givetvis menade jag 2.3 skrev från iphonen.



Sök