tjena ahr en volvo 240 från 1988 som jag har bytt generator på och nytt genertorkol och bytt batteri på men den laddar fort farande inte som den ska stereon slocknar och startar om hela tiden också flimrar det i lamporna vad kan det bero på?
vars tänkte du har provat bytta generator igen men samma sak hände dära körde ca 2 mil sen började den igen vilken gjord tänkte du då
Om felet kommer och går har du förmodligen glappkontakt någonstans. Kolla kontakten som sitter på torpedväggen vid insuget. Där går den röda kabeln från gen till laddlampan i mätarhuset. Glappar den så laddar det inte.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Byta bytte bytt.. (Vad gjorde ni på svenskalektionerna?) Bytta är f ö beteckningen på en hanklös spann!
Kolla laddningslampan och instrumentpanelens ledningsbanor samt den smala kabeln som går från instrumentet hela vägen fram till generatorn.
Det kanske är någon som byttelerat laddningslampan till fel wattal.
Jag byttantade den jordledning som fanns mellan generator och generatorfäste som hade gått av på en 900. Om det sitter sådan ledning på din generator ved jag ej.
okej ska kolla det för den visar att den inte laddar men då borde man inte ta sig ca 40 mil med ett halv dåligt batteri och en genarator som inte laddar för då jag kör med den så går varvräknaren ner i botten men då jag står på tomgång då går den upp igen och allt börjar lysa igen
En sommar gick det åt 4-5 generator på min 240. Tillslut hittade jag att den där kabeln som går till instrumentpanelen för laddningslampan hade gått av. Skarvade ihop den i desperation och trodde knappast det skulle göra nån skillnad men ack så fel jag hade. Allt har fungerat sen dess, fick det snabbt förklarat av någon volvobonde som sa att det sitter ett motstånd eller nåt någonstans på den kabeln som ska skydda dioderna eller något sånt.
Jag kan inte mycket om det elektriska men tycker inte det borde vara så lätt men praktiken motbevisade mina teorier i alla fall. Värt att kolla i alla fall. Kör du med insprut är det att rekommendera en något starkare generator än original 65amp, det räcker bara om allt sitter perfekt och inget extra är inkopplat.
Tillägg: Mina symtom var exakt som dina, varje generator tog mig mellan 20-40 mil innan de gav upp.
Update 2: Hittade detta angående en 740 men ja samma sak
yttrium skrev:
Man kan säga att laddningslampan behövs för att "få igång" generatorn. Vid start behöver generatorn tillföras ett litet magnetfält för att kunna börja generera ström, och det fixar laddlampan genom att släppa igenom en svag ström genom rotorlindningen. När generatorn sen väl är i full drift så fixar den sin egen ström till magnetiseringen via en annan krets.