3544
Sök

Saab 9-5 -03 Tickar/Piper vid startförsök

23 Inlägg
15 juli 2015
Trådstartare
Hej!

Har en saab 9-5 03:a som läckte olja, så jag tog ut det mesta i motorn och rengjorde samt bytade alla packningar i motorn. Men nu när jag har satt ihop allt igen så vill den inte starta. Den Tickar/Klickar konstant när jag drar på tändningen, samt när jag försöker starta då den inte visar någon form av liv alls. Så förmodligen har ju jag gjort något fel. Men vad.... Motorlampan blinkar konstant, och det tickar inne i bilen samt i motorrummer, själv tycker jag det klickar från tändkassetten (har även testat med en annan tändkasset), men jag kan ha fel.

Så kortfattat jag har haft av det mesta i bilen.

Kan även lägga upp en video lite senare.

Någon har kan ha något förslag på vad det kan vara?
Senast redigerat av Tugglejf (15 juli 2015)

Avstängd
598 Inlägg
20 juli 2015
Skev topp?

2 848 Inlägg
21 juli 2015
Nausea skrev:
Skev topp?

Hur tänkte du nu?

Först av allt, kan du dra runt motorn för hand? som jag förstår så har du haft av toppen. och då även haft av kamkedjan, fick du allt detta rätt så inte kolvarna krockar med ventilerna?

Om du kan dra runt motorn för hand utan problem skulle jag tippa på dålig jord på nåt ställe!

Du har fått jordflätan/jordkabeln mellan kaross och motor ordentligt på plats med bra kontakt, även kollat så batteriet har ström kvar?

En video säger mycket, så lägg gärna upp en det.

Avstängd
598 Inlägg
21 juli 2015
uhlin skrev:
Nausea skrev:
Skev topp?

Hur tänkte du nu?

Om toppen är skev låter det som han beskriver, det tickar och knastrar. Och du kan dra runt motorn trots lite skev topp. Frågan är förstås om det är ett mekaniskt/metalliskt tick eller elektriskt.

120 Inlägg
21 juli 2015
Inte relän som tickar då? Har du bra kräm i batteriet?

23 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
Fick rätt på de, japp jag hade glömt en jordabalken till motorblocket smile  dock fortsatte den att läcka olja, så jag tog av oljetråget och såg att det fanns ett bra antal sprickor i den. Så den blev även bytt.

Efter det läckte det fortfarande olja.... kom från transmissionskåpan så den har jag också haft av nu o lagt i tätning. Sätter ihop det sista så får vi se om det fortfarande kan läcka nå mer. Känns som jag har vatt på allt i bilen nu så jag hoppas fan inte det ska läcka mer...

Tackar för tipsen, uppdaterar såfort jag fått ihop det igen smile

Sök