2933
Sök

Co & höga lambda värden Volkswagen SHARAN (I) 2.8 Vr6 -98 går "fett"

7 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! Som rubriken lyder, jag har lite problem med att min bil går "fett".

Det är en Volkswagen SHARAN (I) 2.8 Vr6 -96 som fick följande dom på ombesiktningen;

1. Co-halt tomgång för hög
2. Co-halt förhöjd tomgång för hög
3. Lambda värde förhöjd tomgång felaktig
4. Hc-halt tomgång för hög

Co 3,6 (10)
Hc 294 (200)
Co2500 4.1 (0,3)
Lambda 0.88 (0.97-1.03)

Jag hittar fan inte papprena från besiktningen för en månad sedan, får ta och beställa dom för jag antar att värdena skulle vara bra att kunna jämföra. Nu till det roliga, felsökning!

Jag har en makeniker här i stan som bytt grejerna, då jag inte har tid över till att felsöka och laga bilen. Han har nu bytt, som bör röra de felaktiga värden; Lambda sonden, katten och alla tändstift. Bilen går väldigt "fett" och är pigg på 1-3, men 4-5 måste man nästan ha nedförsbacke för att komma någonvart. Den ligger runt 1.8L/mil under landsvägskörning, den borde gå att få ner till 1.3-1.4 åtminstone. En full tank på 60L räckte till ca 32 mil.... Före bytet av lambdan så kunde man gasa upp den i 5-6k varv och då dränkte den sig själv och dog när man släppte gasen, nu går den lugnt ner till 700-800 varv igen och går lugnt utan att spotta något.

Kan det vara oljan? Luftmassemätaren? Det är ju en gammal bil så jag är inte skitsugen på att lägga så mycket mer pengar på den fan. Den har stått stilla i 3 år tills 2 månader sedan, kan det vara något som torkat/spruckit?  Tanken var att den bara skulle gå ett år till men nu har vi bytt ett ok, bromsskivor fram, en abs krans, spänt handbromsen, nya tändstift, en blinkersinsats, dragit om elen i bakluckan, lambda sond och katten... Ja ni förstår nog frustrationen.. Alla svar och funderingen är välkomna så jag kan bolla idéer med min mekaniker.

Mvh Andreas

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
9 juli 2015
#2
ASandell skrev:
Tjenare! Som rubriken lyder, jag har lite problem med att min bil går "fett".

Det är en Volkswagen SHARAN (I) 2.8 Vr6 -96 som fick följande dom på ombesiktningen;

1. Co-halt tomgång för hög
2. Co-halt förhöjd tomgång för hög
3. Lambda värde förhöjd tomgång felaktig
4. Hc-halt tomgång för hög

Co 3,6 (10)
Hc 294 (200)
Co2500 4.1 (0,3)
Lambda 0.88 (0.97-1.03)

Jag hittar fan inte papprena från besiktningen för en månad sedan, får ta och beställa dom för jag antar att värdena skulle vara bra att kunna jämföra. Nu till det roliga, felsökning!

Jag har en makeniker här i stan som bytt grejerna, då jag inte har tid över till att felsöka och laga bilen. Han har nu bytt, som bör röra de felaktiga värden; Lambda sonden, katten och alla tändstift. Bilen går väldigt "fett" och är pigg på 1-3, men 4-5 måste man nästan ha nedförsbacke för att komma någonvart. Den ligger runt 1.8L/mil under landsvägskörning, den borde gå att få ner till 1.3-1.4 åtminstone. En full tank på 60L räckte till ca 32 mil.... Före bytet av lambdan så kunde man gasa upp den i 5-6k varv och då dränkte den sig själv och dog när man släppte gasen, nu går den lugnt ner till 700-800 varv igen och går lugnt utan att spotta något.

Kan det vara oljan? Luftmassemätaren? Det är ju en gammal bil så jag är inte skitsugen på att lägga så mycket mer pengar på den fan. Den har stått stilla i 3 år tills 2 månader sedan, kan det vara något som torkat/spruckit?  Tanken var att den bara skulle gå ett år till men nu har vi bytt ett ok, bromsskivor fram, en abs krans, spänt handbromsen, nya tändstift, en blinkersinsats, dragit om elen i bakluckan, lambda sond och katten... Ja ni förstår nog frustrationen.. Alla svar och funderingen är välkomna så jag kan bolla idéer med min mekaniker.

Mvh Andreas

Ett förslag är att byta tempgivaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

139 Inlägg
9 juli 2015
#3
Det är tempgivaren 100% säker jag känner igen mig i felet ovan på en gammal golf jag hade förr i tiden

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

7 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#4
Tack för svaren! Hur skulle tempgivaren påverka de höga värdena och den höga förbrukningen? Får den för sig att motorn är kall och måste matas med soppa? Det var en annan kille som påpekade spridarna, att dom skulle ses över, är det något som skulle kunna spöka?

Tack på förhand

383 Inlägg
9 juli 2015
#5
På en VAG med hög förbrukning och höga värde byter man alltid tempgivaren först.

139 Inlägg
10 juli 2015
#6
Det kan mycket väl vara spridarna men som ovanstående så är det alltid tempgivaren man byter ut på en vag.

Kolla med en lokal verkstad ifall det kan kika på det?

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

5 127 Inlägg
10 juli 2015
#7
Precis som redan skrivits så byt tempgivare först. Går dom sönder så visar dom att motorn är kall vilket ger mer sås och motorn går fett tongue

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#8
Aha tack så mycket för svaren, då har vi börjat i lite fel ände med stift, katt och lambda då.. smile jag testar och återkommer med resultat efter helgen smile

7 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#9
Kom o tänka på det, värme mätaren i bilen rör på sig och lägger sig ungefär på halva som dom brukar göra, och den digitala vill jag minnas visar ca 80-90° när man kört ett tag. Kan tempgivaren ändå vara trasig på något vis  även fast den visar inuti bilen att värmen går upp?

1 122 Inlägg
10 juli 2015
#10
Ja d kan dom. Kan visa rätt temp i bilen men ger fel signal till ecun som styr soppan.

gasa nu foer faen!

139 Inlägg
12 juli 2015
#11
Har det löst sig för dig:)?

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

7 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#12
Hallå igen! Mycket annat att stå i på semestern. Jag bytte tempgivare idag och 3 glödlampor bak. Till min stora förvåning startar bilen inte ens... tändningen slår på, alla lampor lyser, fläktarna går osv, men när man vrider om för att starta så händer inte ett skvatt, inte ens något ljud.. Kan det vara kortis efter att all glykol rann ut när jag drog tempgivaren? Jag har absolut ingen aning och min mekaniker är i norrland på semester.

7 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#13
Värt o tillägga är att jag körde bilen imorse till bildelshuset och köpte delarna, åkte hem och lät den svalna, och sen bytte jag tempgivaren. Så ja, jag är helt strandad just nu..

7 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#14
Kopplade ur batteriet och väntade en stund, kopplade på igen och allt funkar som det ska. 1.25l/m vid 100km/h på 2900 rpm. Lite skillnad mot 2l/m smile Tack för tipsen, det uppskattas!

139 Inlägg
23 juli 2015
#15
Nice! vad bra:)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se


Sök