ASandell skrev:
Tjenare! Som rubriken lyder, jag har lite problem med att min bil går "fett".
Det är en Volkswagen SHARAN (I) 2.8 Vr6 -96 som fick följande dom på ombesiktningen;
1. Co-halt tomgång för hög
2. Co-halt förhöjd tomgång för hög
3. Lambda värde förhöjd tomgång felaktig
4. Hc-halt tomgång för hög
Co 3,6 (10)
Hc 294 (200)
Co2500 4.1 (0,3)
Lambda 0.88 (0.97-1.03)
Jag hittar fan inte papprena från besiktningen för en månad sedan, får ta och beställa dom för jag antar att värdena skulle vara bra att kunna jämföra. Nu till det roliga, felsökning!
Jag har en makeniker här i stan som bytt grejerna, då jag inte har tid över till att felsöka och laga bilen. Han har nu bytt, som bör röra de felaktiga värden; Lambda sonden, katten och alla tändstift. Bilen går väldigt "fett" och är pigg på 1-3, men 4-5 måste man nästan ha nedförsbacke för att komma någonvart. Den ligger runt 1.8L/mil under landsvägskörning, den borde gå att få ner till 1.3-1.4 åtminstone. En full tank på 60L räckte till ca 32 mil.... Före bytet av lambdan så kunde man gasa upp den i 5-6k varv och då dränkte den sig själv och dog när man släppte gasen, nu går den lugnt ner till 700-800 varv igen och går lugnt utan att spotta något.
Kan det vara oljan? Luftmassemätaren? Det är ju en gammal bil så jag är inte skitsugen på att lägga så mycket mer pengar på den fan. Den har stått stilla i 3 år tills 2 månader sedan, kan det vara något som torkat/spruckit? Tanken var att den bara skulle gå ett år till men nu har vi bytt ett ok, bromsskivor fram, en abs krans, spänt handbromsen, nya tändstift, en blinkersinsats, dragit om elen i bakluckan, lambda sond och katten... Ja ni förstår nog frustrationen.. Alla svar och funderingen är välkomna så jag kan bolla idéer med min mekaniker.
Mvh Andreas