torsen skrev:
Om vi nu skara petiga så finns det olika typer av ATF-vätskor.
"Vanlig" och så MOPAR´s syntetiska. Kanske den "bästa". Kompatibel med de "vanliga".
Även bland bromsvätskor finns olika typer.
Den vanligaste är SAE 70R3/4/5 samt LHS och LHM. Klar, röd resp grön.
De senare förekommer hos Rolls Royce, Bentley och Citroen.
LHM anekdot.
CX 2400 Pallas.
Tänkte mig att byta den centralt placerade tryckackumulatorklockan.
Hämtar en begagnad klocka på skroten, backar in bilen utanför kåken där jag bodde och lägger parkeringsbromsen och öppnar huven.
Snabbt fram med den söndersågade ringnyckeln och börjar ivrigt släppa på röranslutningen.
Nu är det ju på så vis att en CX väger 1500kg i runda slängar och dessa små rör är trycksatta, när jag får loss anslutningen ståendes rakt framför bilen så sprutar LHM rakt upp i en skarp stråle och träffar motorhuvens insida och finfördelas rätt ned i det som nyligen var min frisyr samtidigt som bilens stötfångare ritar två snygga streck på mina skenben.
LHM rinner generöst ned över ansiktet och gör att jag väljer att blunda, inga papper eller något vettigt att torka mig på förutom T-shirten står att finna.
Torkar bort det värsta och stappla halvblind uppför trappen till andra våningen och in på toaletten.
LHM som dom som handskats med vätskan är lite envist att får bort med enkla medel, men en rejäl klippning och lite skurmedel fixade biffen.
Tips: Vid byte av trycksatt klocka, släpp ned bilen innan rör/slangar lossas.