Ja, det är förvisso sant ( jag skrev också "Kontroll och ev.efterjustering" inte justering) men jag har bytt en del remmar och när man kontrollerar så för man ju ett kvitto på att allt är ok och att spännarna funkar som tänkt (de kan ju faktiskt strula) t.ex. så kräver Audis 2.3E 10V motor efterjustering.
Samtigt som man ändå lyfter på locket och kollar så skall man även kolla att det är lika rent som efter rembytet, onormalt med damm tyder på onormalt slitage som man kan få om man spänner för hårt eller monterar remmen felaktig.
Tilläggas skall även att det är viktigt att kamremskåpan monteras riktigt så att det blir "dammtätt" eftersom smuts också ökar slitaget. Att sedan alla bilar inte har en kåpa som sluter tät har säkert tillverkaren andra idéer och skäl för.
En koll kostar lite tid och ett remhaveri mycket !!
Senast redigerat av rosenhof (27 januari 2005)
/HeRmAN
Saabar: 99 -83, 9-5 SC -00, 9-5 SC -07
STCS # 4791