3011
Sök

S60 kraftlös och kackig - bytt både styrbox och spjällhus

3 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
Hej

Jag har en S60 2.4 grundmodell från 2001.
Den har gått cirka 15 000 mil.
Den är inte trimmad.

Den hade felkoder på spjällhus, gaspedal. Den gav information om emissioner och motorservice erfordras omgående.
Den hade svajig tomgång, dog lätt, gasade själv, både mjukt och pumpande.
Svårstartad, och kunde dö när jag stannat i ex v en korsning.
Möjlighet till cruisekontroll kom och gick.
Kunde tappa kraft och gå ner i runt 70 km på motorväg. Då behövde den startas om för att kunna få kraft igen.

Bytt termostat och tempgivare. Rengjort LMM.

Lämnat till Volvo. De har bytt spjällhus och styrbox. Samt gått igenom kablage. (Det ska de göra en gång till)
De har fått bort alla felkoder - men bilen går lika kackigt ändå.

Bilen är i skrivande stund kvar hos dem. De frågade om jag bytt motor, det har jag inte gjort, men tidigare ägare kanske har gjort det. De såg att kablar hängde lösa och kanske att de var "feldragna". Visst bör de väl kunna se om motorn bytts nån gång?

Är det nån som har en aning om vad detta kan bero på?

6 638 Inlägg
18 september 2015
Tändspole..!

De/Dem

3 235 Inlägg
18 september 2015
Så bilen går dåligt utan att lämna några felkoder?
Det du beskriver är ett typiskt gasspjäll-problem. Bytte spjällhuset skriver du, nytt,begagnat?
Den kan också dra tjuvluft.

512 Inlägg
18 september 2015
Hur ser tändstiften ut?

Varvar den villigt på tomgång?

Har du kollat bränslepumpen?

3 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
Gasspjället är bytt till ett sprillans nytt. Av Vovlo.

Vet ej hur tändstiften ser ut.

På tomgång pendlade den mellan 1000 och hälften och då och då så pass lågt att den dog.

Angående bränsle, jag vet inget om pumpen, men mätaren visade aldrig fullt. Som max 3/4 trots nytankad. Färddatorn visade sjuka siffror som 99.9 l/100km. Verkstan sa att det runnit bränsle genom katalysatorn.

Alla felkoder ska vara borta som sagt, och nu är det flera tekniker som tittar på bilen och kliar sig i huvudet. Jag har inte tillgång till bilen, den står som sagt hos Volvo. Sedan sex veckor...

512 Inlägg
18 september 2015
Byt tändspolar som Malheus föreslog!

6 638 Inlägg
19 september 2015
Jätte lätt att prova, bara dra ut en åt gången (Koppla tillbaka vore ju bra också)

Kan hända att det inte blir någon skillnad på motorgången när du kopplar ur ena smile

De/Dem

3 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
Jag tackar för era idéer, ska höra med teknikern om de har kollat dessa grejer.

Sök